در فرآیند خرید شما پس از رسیدن کالا نیاز به شمارش، تطابق با فاکتور خرید، مشخص کردن محل (در صورتیکه کالا جدید باشد شما نیاز به اختصاص محلی جدید در انبار و الصاق برچسب بارکد، اسم، شناسه کالا به آن محل دارید) و تایید نهایی فاکتور، خواهید داشت. در این مرحله طبیعی است که لازم است موجودی کالا افزایش یابد. هر سیستم حسابداری و انبارداری دارای قابلیت های مطرح شده است. اما اینجا پایان کار نیست.
در مرحله اول شما نیاز دارید تا اطلاعات موجودی انبار در فروشگاه اینترنتی نیز اصلاح گردد. اینکه شما بخواهید با هر خرید موجودی کالاها را به صورت دستی در فروشگاه اینترنتی افزایش دهید، کار دشواری خواهد بود. حال اگر خطای انسانی نیز به آن افزوده گردد، نتیجه فاجعه بار خواهد شد.
علاوه بر این آیا به این فکر کرده اید که در حین فرآیند شمارش کالاها، تایید و … تا آپدیت موجودی، تعدادی از مشتریان شما ممکن است به دلیل مشاهده عدم موجودی کالا در فروشگاه اینترنتی از خرید آن منصرف گردند؟ در مورد فروش کالاها مسئله دوچندان می گردد.
کارکردهای اصلی انبار عبارتند از:
برای پاسخگویی به این اهداف، شرکت ها در حال رشد بیشتر علاقه مند به انعطاف پذیری هستند. راه حل های مدیریت سیستم انبار بیشتر مبتنی بر ابر و یا وب است. که آن ها را با هزینه های بالا، انعطاف پذیری و تاخیر از سیستم های قدیمی، به طور پیش فرض مواجه نمی کند.
انبارداری متصل شده، یک نقطه عطف در حداکثر بهره وری انبار است و موقعیت یک شرکت را به طور قاطع در حرکت تغییرات در زنجیره تامین هدایت می کند. اطلاعات زمان واقعی داده ها، دید و کنترل لازم را برای بهبود قابل اندازه گیری می کند و در کل زنجیره تأمین بلند فراهم می سازد. شرکت هایی که به اطلاعات به همان اندازه که برای لیفتراک و اطلاعات حمل و نقل روزانه توجه می کنند، مزیت رقابتی را به دست می آورند. اینگونه یک انبار را بهبود می بخشند.
یک ارائه دهنده لجستیک با تجربه نه تنها می تواند امکان ارزیابی زنجیره تامین را فراهم نماید، بلکه ممکن است بتواند در انتخاب راهکار تدارکات انبار متناسب با نیازهای شما نیز به کمکتان آید. یکی از بهترین نرم افزارهای مدیریت انبار موجود، زیرسیستم انبار و فروشگاه است که در نرم افزار مدیریت موجودی لحظه ای وجود دارد. این نرم افزار به واسطه یکپارچه بودن، امکان ارتباط با سیستم های انبار، مالی، خرید و تدارکات، تاریخ انقضا و دسترسی آنلاین را برای شما فراهم می آورد. به کمک این نرم افزار ثبت سفارش (پیش فاکتور) برای مشتری با ثبت توضیحات و شماره فاکتور روی سفارش انجام می گیرد. اگر کسب و کار کوچکی دارید و یا نرم افزار آنلاین انبارداری نیاز دارید می توانید از انبار آنلاین کمک بگیرید.
اگر شما به شرکت های معتبر مانند دیجی کالا، باسلام، ترب و ایمالز و ... کالا می دهید و با آن ها همکاری دارید؛ نیازمند کنترل دقیق تری برای ارسال کالا، موجودی کالا و مرجوعی آن دارید. برای این مدیریت می توانید از نرم افزار آنلاین انبارداری استفاده کنید. ورود کالا، ورود فرم ها و گزارش ها را با اکسل سرعت دهید. توضیحات هر فرم، شماره فاکتور و تاریخ آن را یادداشت کنید.
محدودیتی در تعریف انبار، کالا، فرم ها و از همه مهم تر؛ کاربران ندارید. نیازمند مشاوره هستید؟
با 02182801803 تماس بگیرید.
برای ثبت کالا هم به صورت عمده و هم به صورت خرد امکان پذیر است. ورود کالا با اکسل و بصورت تکی انجام می شود.
تمامی افرادی که با آن ها در انبار مراوده دارید را بعنوان طرف حساب به سیستم اضافه کنید. تیک فعال است و مشتری و یا تامین کننده باید فعال شود تا آن ها را در فرم ها نمایش دهد. می توانید فرم های انبار را بر اساس طرف حساب مشاهده کرده و در بخش مالی مجموع فروش ها و خرید ها را پیدا کنید.
انواع فرم در انبار
عملکرد فرم ها در انبار آنلاین به دو دسته ورود و خروج تقسیم می شوند که در ادامه کارایی آن ها را توضیح می دهیم.
از انواع فرم ها می توان به: حواله و رسید، انواع رسید انبار، نمونه رسید انبار، حواله انبار، رسید دائم انبار، کارت انبار،گردش انبار، فرم مرجوعی، فرم برگشت از خرید، فرم امانی، برگشت کالای امانی، فرم اصلاحیه، فرم درخواست کالا، فرم رسید موقت، فرم درخواست خرید و... اشاره کرد.
گزارش های لازم در انبارداری عبارتند از: کاردکس کالا، موجودی تعدادی، موجودی تعدادی همه انبارها، گزارشات ورود کالا، گزارشات خروج کالا، مشاهده فرم های ورود و خروج کالا، گزارش بر اساس طرف حساب ها.
گزارش هایی که ذکر شد همه از واجبات انبارداری است که باید به صورت لحظه ای از آن ها خبر داشته باشیم.
برای نمونه نرم افزار انبار آنلاین گزارش ها را به سه صورت تعدادی، ریالی، نموداری نمایش می دهد.
شما می توانید بین کاربران خود نامه نگاری کنید. یعنی پیام متنی خود را درون نرم افزار خود ارسال کنید.
ارسال پیام متنی درون نرم افزار می تواند برای ابلاغ بیانیه، لیست جدید، نکته همگانی و تبادلات روزانه انجام شود. همچنین امکان پرینت از پیام ارسال شده وجود دارد تا بصورت فیزیکی نیز آن را در اختیار داشته باشید.
همچنین دسترسی سریع ساختن به شما کمک می کند تا از میز کار به طور سریع تری به بخش نامه نگاری دسترسی داشته باشید.
استفاده از شیوه های نوین انبارگردانی می تواند کمک زیادی در کم کردن زمان و ثبت بهتر کالا ها و قطعات موجود در انبار کند. حال به چند مزیت مهم این نوع انبارگردانی اشاره می کنیم.
در ضمن اگر شما به عنوان مدیر یک شرکت قصد دارید از افراد کمتری در انبارگردانی استفاده کنید و یا در هنگام انبارگردانی با حداقل نیروی انسانی فعالیت خود را انجام دهید. بهترین روش، استفاده از شیوه های نوین انبارگردانی است.
در نرم افزار انبار آنلاین دو بار در روز بکاپ گیری برای برنامه انبار شما باید انجام شود. همچنین می توانید از تمامی داده ها خروجی اکسل بگیرید.
روش های شکاف موثر می تواند هزینه انتخاب و پرکردن مجدد را تا حد چشمگیری پایین آورد و یا بهینه سازی مرحله بندی مناطق می تواند موجب بهبود توان مشتریانتان گردد. همچنین ممکن است متوجه شوید که یک فرآیند دریافت جدید، بهره وری را بالا برد و کاهش قابل توجهی برای حمل کننده و مشتریان شما به همراه دارد. این زمان که مرحله قبل یعنی اجرای راهکار مدیریت انبار، می تواند به شما فرصتی برای ارزیابی فرآیندهای پیش رو بدهد تا به نظارت بر آن ها ادامه دهید؛
به این شکل می توانید از انجام امور دست و پاگیر در حساب های قابل پرداخت، تغییر دادن برنامه ریزی، تخلیه، بارگیری و فرآیندهای مدیریت تسهیلات جلوگیری نمایید.
راهکار مدیریت انبار می تواند به شما کمک نماید تا شاخص ها را مستقیما توسط سودآوری و بهره وری ارزیابی کنید. همچنین می تواند به شما این نماید نگاهی سریع به مهمترین KPI های خود بیاندازید و مطمئن شوید که هر کدام به یک سودآوری یا هزینه ملموس مانند فهرست موجودی و ساعت ها و روزها برای مشتریان گره خورده اند. KPI هایی که با نقاط ضعف انبار هم تراز هستند می توانند توجیه هزینه ها و ردیابی بهبودهایی که واقعا مهم هستند را آسان تر سازند.
شما باید برای داشتن تعادل و توازن میان تمام کارکردها، آن را از نزدیک نظارت کنید و این دقیقاً همان چیزی است که یک نرم افزار مدیریت انبار می تواند به شما کمک کند.
آخر پیشنهادی برای بهره وری بهتر برایتان دارم، بعد از تامین کننده کالا برای فروشگاه اینترنتی می توانید فضای انبار خود به جای بزرگ کردن بهینه استفاده کنید و از ارتفاع آن هم بهره ببرید، اضافه کردن واحدهای انبارداری بلندتر و تجهیزاتی جهت بلند کردن و ذخیره کالاها در طبقات بالاتر می تواند به شما کمک کند تا کالاهای بیشتری را در فضای موجود انبار کنید. در سیستم انبارداری می توانید برای هر کالا حداقل و حداکثر تعریف کنید تا به اندازه فضای خود خرید داشته باشید.
همچنین به نوع و تنوع قفسه بندی ها توجه کنید. قرار دادن اجسام کوچک در قفسه های پالت علاوه بر گرفتن فضا، احتمال گم شدن آن ها را بیشتر می کند. بنابراین می توانید به جای استفاده از قفسه های یکسان در سراسر انبار، انواع مختلفی از قفسه ها را برای ذخیره کالاهای متفاوت به کار برید.
به کمک این چند نکته می توانید در مدیریت انبار خود تحولی چشمگیر به وجود آورید و بهره وری را در سازمان خود افزایش دهید. مهم ترین نکته در فروش کالا اطلاع از موجودی و گزارش های فروش هر کالا است که با نرم افزار انبارداری آنلاین قابل رصد است تا بتوان از ضرر های احتمالی جلوگیری و به پیشرفت فروش اینترنتی، فروش حضوری و انواع آن کمک کرد. لازم به ذکر است این تنها بخشی از نکات قابل توجه در مدیریت انبار است و موارد زیادی در بهینه سازی مدیریت انبار نقش ایفا می کنند.