تحلیل SWOT برای کسب و کارهای کوچک و متوسط (SWOT Analysis)

  • دوشنبه 02/تیر/1399
تحلیل SWOT برای کسب و کارهای کوچک و متوسط (SWOT Analysis)
تحلیل SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی سازمان است.

پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی، شناخت محیط پیرامونی سازمان است. حروف SWOT که آن را به شکل های دیگر مثل TOWS هم می نویسند، ابتدای کلمات Strength به معنای قوت، Weakness به معنای ضعف، Opportunity به معنای فرصت و Threat به معنای تهدید است.

ماهیت قوت و ضعف به درون سازمان مربوط می شود و فرصت و تهدید معمولاً محیطی است.در اینجا به معرفی آنالیز SWOT پرداخته شده است و نحوه ی اجرای آن شرح داده نشده است.

ماتریس swot

قوت ها

قوت های سازمان همان منابع و توانایی هایی است که در اختیار دارد و می تواند از آنها به منظور ایجاد یک مزیت رقابتی استفاده کند. موارد زیر می توانند از قوت های شرکت به حساب آیند:

  • اختراعات ثبت شده شرکت
  • نام تجاری و برند شناخته شده
  • شهرت در بین مشتریان
  • مزیت در قیمت تمام شده
  • دسترسی اختصاصی به منابع طبیعی
  • دسترسی به شبکه های توزیع مناسب
  • نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده

ضعف ها

نبودن بعضی از توانایی های کلیدی در سازمان می تواند به عنوان یک ضعف در سازمان تلقی شود. موارد زیر می توانند از ضعف های شرکت ها باشند:

  • عدم پشتیبانی و حفاظت از اختراعات
  • نام تجاری و برند ضعیف
  • ناشناخته بودن در بین مشتریان
  • ساختار پر هزینه در شرکت
  • عدم دسترسی به منابع
  • عدم دسترسی به شبکه های توزیع
  • نیروی انسانی ناکارآمد

نکته ی حائز اهمیت در اینجا امکان تبدیل شدن ضعف ها و قوت ها به یکدیگر در شرایط گوناگون است. برای مثال ظرفیت تولید بالا می تواند یک مزیت و قوت برای شرکت محسوب شود اما همین ظرفیت بالا در شرایط رکود و تغییرات تکنولوژیکی می تواند باعث کاهش چابکی شرکت گردد و به آن لطمه وارد کند.

فرصت ها

شناسایی و بررسی دقیق محیط خارجی می تواند فرصت های جدیدی را برای مدیران شرکت نمایان سازد و همین فرصت ها می توانند آغازگر مسیر جدیدی برای توسعه و رشد باشند، فرصت های می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • نیاز برطرف نشده مشتری
  • ظهور تکنولوژی های جدید
  • کم شدن محدودیت های قانونی
  • حذف موانع تجارت جهانی

تهدیدها

تغییر در متغیرهای خارجی و محیطی می تواند تهدید هایی را برای شرکت در پی داشته باشد. مواردی چون:

  • تغییر در سلیقه ی مشتری که باعث فاصله گرفتن او از محصولات ما می شود
  • ظهور محصولات جایگزین پر قدرت
  • افزایش محدودیت های تجاری

ماتریس SWOT

به هر حال شرکت نباید منتظر به وجود آمدن فرصت هایی استثنایی در محیط خارجی باشد، بلکه باید تلاش کند تا با تقویت قوت های درونی اش مزیت رقابتی جدیدی را برای شرکت یا سازمان خلق کند. خلق این مزیت های رقابتی از طریق هماهنگی بین قوت ها و توانایی های درون سازمانی و فرصت های کوچک یا بزرگ خارجی است. حتی در برخی مواقع، اهمیت فرصت خارجی به قدری است که سازمان انگیزه ی لازم برای غلبه بر یک ضعف داخلی را نیز پیدا خواهد کرد.

برای توسعه ی این استراتژی ها، یعنی همان استراتژی هایی که باعث هماهنگی قوت های درون سازمانی با فرصت های محیط خارجی است، می توان از ماتریس SWOT بهره برد. به اعتقاد نگارنده ی این مطلب ماتریس SWOT می تواند ابزاری توانمند در شناسایی و اتخاذ استراتژی های مناسب در انواع کسب و کارها باشد. این متد (روش) در صورت شناخت دقیق و به کارگیری صحیح برای کسب و کارهای کوچک و متوسط بسیار کارآمد خواهد بود. شاید حتی بتوان از این ابزار برای تعیین استراتژی های شخصی و زندگی افراد نیز بهره برد.

۲ نکته در تحلیل SWOT

  1. آندرو چارژ، مدیر عامل شرکت Money Crashers در این باره می گوید:اشتباه اکثر مدیران این است که روند چنین تحلیلی را نادیده می گیرند و به یک حساب سرانگشتی و ذهنی راضی می شوند. اما هر کسب و کاری نیازمند دقیق ترین نوع تحلیل SWOT می باشد.
  2. «شاون والش» مدیر و مالک شرکت Paradigm Computer Consulting اعتقاد دارد که تحلیل SWOT باید به صورت تیمی صورت گیرد:بهتر است که علاوه بر رئیس شرکت و مدیران بازاریابی، دیگر کارمندان شرکت نیز درگیر فرآیند تحلیل SWOT باشند و آن ها نیز در شناسایی فرصت ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف شرکت، سهمی داشته باشند. به نوعی تحلیل SWOT کسب و کارتان را به صورت تیمی انجام بدهید.

پروفایل SWOT

ابتدا لازم است لیستی از قوتها، ضعفها،تهدیدها و فرصتها را آماده کنیم، به این لیست پروفایل SWOT می گویند.

ماتریس SWOT یا ماتریس TOWS

ماتریس swot

توجه: ماتریس SWOT می تواند شکل های مشابه دیگری نیز داشته باشد که از نظر عملی تفاوتی ندارند.

  • استراتژی های SO: از نقاط قوت تان برای بهره برداری از فرصت هایتان استفاده کنید.
  • استراتژی های WO: استفاده از فرصت هایی که می تواند در جهت رفع نقاط ضعف تان به کار روند.
  • استراتژی های WT: یک نوع استراتژی دفاعی ست؛ وقتی که به خاطر ضعف هایمان ممکن است از تهدیدها آسیب زیادی ببینیم.
  • استراتژی های ST: در این استراتژی، با استفاده از نقاط قوت تان، تهدیدات تان را خنثی می کنید.

آنالیز SWOT می تواند همان طور که اشاره شد، بسیار کارآمد باشد، و علاوه بر تصمیم گیری استراتژیک در بازاریابی نیز موثر باشد. شما می توانید با استفاده از چهار عامل SWOT برای جایگاه یک شرکت کوچک در بازار هم از همین ابزار استفاده کنید.

کیفیت آنالیز SWOT صوت گرفته بسیار وابسته به ورودیهای ماتریس SWOT است؛ لازم است در تعیین عوامل قوت و ضعف، فرصت و تهدید، از جوانب مختلف به محیط داخلی و خارجی سازمان نگریسته شود تا بتوان ورودیهای صحیحی را در ماتریس SWOT و یا آن چیزی که به پروفایل SWOT شناخته می شود داشته باشیم.

هر چند نگارنده معتقد است، تحلیل SWOT ابزاری بسیار مفید خصوصاً برای کسب و کارهای کوچک است و در دنیا نیز بسیار از آن بهره گرفته می شود. اما برخی منتقدان اعتقاد دارند؛ در برخی موارد بیش از اندازه در شناخت محیط با استفاده از این روش ساده انگاری می شود و معتقدند تفسیر جریانات محیط داخلی و خارجی به یکی از عوامل SWOT قدری دور از واقعیت خواهد بود. هر چند اکثر کارشناسان SWOT را با تمام فرض هایش به عنوان روشی کارآمد می شناسند.

نوشته شده توسط سید حمیدرضاعظیمی

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید