در ابتدا به بررسی انواع آج لاستیک می پردازیم:
مهندسین طراحی لاستیک، طرح های مختلفی را بر اساس نیاز و هدف رانندگان و متناسب با شرایط آب هوایی مختلف، نوع خودرو و شرایط جاده ها طراحی می کنند. آج لاستیک ها چهار نوع هستند:
لاستیک هایی که آج جهت دار دارند در یک جهت می چرخند و در دیواره بیشتر آن ها فلشی وجود دارد که جهت چرخش را مشخص می کند. برای اینکه این تایر ها عملکرد خوبی داشته باشند باید در یک جهت باشند و از جلو به عقب جا به جا شوند. این گونه آج می تواند آب بیشتری را از سطح لاستیک خارج کند و بدین گونه آب پیمایش بهتری دارد.
تایر هایی که آج متقارن دارند دارای یک الگوی کاملاً مشابه در کل تایر می باشند (شیارهای مداوم و / یا لبه های مستقل). تایر های متقارن بی صدا هستند به همین دلیل بیشتر در خودرو های سواری و غیر لوکس استفاده می شود. این تایر های در جهت های مختلف چرخیده می شوند به همین دلیل عمر طولانی و کارایی زیادی دارند.
در ماشین های اسپرت بیشتر از تایر های متقارن استفاده می کنند، در این تایر ها طرح گل های مختلف برای حداکثر چنگ زنی در هر دو جاده مرطوب و خشک ترکیب می شوند. معمولاً تایر برای چسبندگی در سطح خیس و/ یا زمستانی طراحی می شود در حالی که قسمت خارجی تایر برای داشتن حداکثر توانایی پیچیدن در سطوح خشک نیاز به بلوک های بزرگ آج دارد. بر روی دیواره این تایر ها تایر “خارج” و “داخل” مشخص شده است تا لاستیک به صورت کاملاً صحیح بر روی خودرو (برای به حداکثر رساندن قابلیت جابجایی) قرار گیرد. لاستیک های با آج نامتقارن با طرح گل های متنوعی طراحی می شوند.
در میان انواع مختلف آج، آج تایر جهت دار/ نامتقارن بهترین نوع آن است که در این نوع تایر از الگوی آج V شکل جهت تخلیه بهتر آب (آب پیمایش) استفاده می شود که این حالت باعث می شود تایر در هوای خشک چسبندگی داشته باشد. الگوهای چرخش این نوع آج با آج جهت دار یکسان است و باید شما آن ها را رعایت کنید. خودرو ها و وسایل نقلیه ای که تایر هایی با اندازه مختلف را در جلو و عقب خود دارند نمی توانند از تایر های با آج جهت دار/ نامتقارن استفاده کنند.
لاستیک ها برای انواعی از خودروها و وسائل استفاده می شوند که عبارتند از:
در این مطلب چند نکته در مورد انبار کردن لاستیک و نحوه نگهداری آن می پردازیم. در نگهداری طولانی مدت تایر باید به نکات زیر توجه نمود:
انبارداری تیوب
در انبارداری تیوب نیز باید به نکات زیر توجه کنید:
توجه کنید که اگر تعداد لاستیک های شما زیاد است آن ها را تقسیم کنید و بعد بچینید. یعنی اینکه برجی از لاستیک نسازید و ارتفاع چیدمان را بالا نبرید. چراکه تعداد زیاد لاستیک ها و قرار گرفتن آن ها روی هم باعث می شود تا فشار روی لاستیک های زیرین بیشتر شود. پس در نهایت لاستیک ها خراب می شود.
لاستیک ها به دلیل وجود کربن (دوده)، سیاه هستند. رنگ سیاه هم نور خورشید را بیشتر به خود جذب می کند. اگر تایر ها در معرض نور خورشید قرار گیرند دمای آن ها به راحتی می تواند تا 120 درجه سانتی گراد افزایش یابد. این مسئله باعث تخریب کائوچوی داخل لاستیک می شود.
لاستیک ها خنکی را دوست دارند
سعی کنید لاستیک ها را در محیطی خشک و بدون رطوبت ولی خنک نگهداری کنید. به هیچ عنوان لاستیک را در فضای باز انبار نکنید. چراکه هر نوع شرایط آب و هوایی روی لاستیک ها تاثیر گذارند.
بطور کلی تایر، تیوب و نوار نسبت به عوامل جوی بسیار تاثیر پذیرند و همچنین بایدازنگهداری آن ها در مجاورت مواد شیمیایی اجتناب نمود. با توجه به مراتب فوق برای نگهداری مناسب تایر توجه به نکات ذیل ضروری است:
کف انبار باید با بتون یا آسفالت و یا سنگ فرش پوشیده شده باشد بطوریکه کاملا مقاوم و نفوذ ناپذیر بوده و تمیز و قابل شستشو باشد.
روشنایی انبارها طوری باشد که از نور کافی برخوردار بوده و حتی الامکان این روشنایی از نور طبیعی باشد و طراحی نورگیرها بایستی طوری باشد که از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری شود.
انبار باید دارای سکوی تخلیه و بارگیری باشد که می تواند ثابت و یا متحرک بوده و برای تسریع در امر بارگیری و تخلیه مورد استفاده قرار گیرد و ارتفاع آن در صورت ثابت بودن به اندازه ارتفاع خودروهای حمل بار باشد و در صورت استفاده از تجهیزات مکانیکی (جک هیدرولیک) می تواند قابل تنظیم برای کلیه خودروها باشد.
چیدمان تایرها باید طوری باشد که محموله ای که زودتر وارد انبار می گردد، زودتر خارج شود. ( قانون FIFO )
دمای هوای انبار معمولی، عموما بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد.
تایرها را قبل از انبار کردن، بازرسی و تمیز نموده و در صورت نیاز آن ها را تعمیر و سپس ذخیره سازی نمایید.
تعمیر نواحی صدمه دیده تایر که در آن نواحی سیم یا نخ، نمایان شده است، بسیار مهم می باشد. رطوبت می تواند به بخش های آسیب دیده تایرکه شامل نواحی سیم یا نخ نمایان شده می باشد، رسوخ نماید.
کلیه دستورالعملهای ذخیره سازی تایرهای مصرف شده همانند دستورالعملهای ذخیره سازی تایرهای نو می باشد، لذا رعایت دستورالعمل های ذخیره سازی تایرهای مصرف شده نیز الزامیست.
توجه: به هیج وجه تایری را که بر روی دستگاه نصب شده است، تعمیر نکنید.(حرارت دادن و باف زدن و... باید در حالت خارج از رینگ انجام شود.)
شرایط نگهداری از تایرهای نصب شده برروی دستگاهی که قرار است به مدت طولانی متوقف باشد به شرح زیر است:
هر یک از تایرها را با پوشش محافظ مخصوص ضد آب بپوشانید.
خودروهای متوقف و ساکن، می بایست ماهی یکبار حرکت کنند تا از تخت شدگی (لهیدگی) تایر که بر اثر تغییر ابعاد ناشی از اعمال تنش بر روی یک بخش از تایر ایجاد گردیده، جلوگیری شود.
در صورتی که شرایط ذخیره سازی و نگهداری تایر بسیار مشکل می باشد، با نمایندگی های مربوطه برای اخذ راهکار مناسب مشورت نمایید.