10 نقطه ضعف بعضی از فروشگاه های اینترنتی در ایران

  • شنبه 01/شهریور/1399
10 نقطه ضعف بعضی از فروشگاه های اینترنتی در ایران

بعضی از فروشگاه های اینترنتی چند وقتی است که با برخی نارضایتی ها از سمت کاربران مواجه شده اند. عواملی باعث شده تا این غول های فروشگاه اینترنتی اعتماد خیلی از کاربران را از دست بدهد. در این مقاله ابتدا به نقاط ضعف آن ها می پردازیم و در پایان، جمع بندی مختصری را در این مورد ارائه می دهیم.

1- افزایش قیمت (یکی از اصلی ترین نقاط ضعف غول های فروشگاه اینترنتی)

یکی از مزیت های رقابتی که در چند سال قبل غول های فروشگاه اینترنتی داشتد، مربوط به قیمت خوب محصولات بود، یعنی قیمتی که با قیمت بازار، تفاوت چندانی نداشت. اما در چند سال گذشته دیگر این مزیت را ندارد. قیمت همیشه یکی از فاکتورهای مهم خریدار برای خرید محصول هست.

در چند سال گذشته قیمت برخی از محصولات غول های فروشگاه اینترنتی، تفاوت بسیار زیادی با بازار و بعضاً با فروشگاه های اینترنتی دیگر دارد. بنابراین زمانی که خریدار احساس کند، مبلغ زیادتری را باید پرداخت کند، احتمالا از خرید منصرف خواهد شد. هر چند خرید اینترنتی به نسبت راحت تر از خرید از بازار است.

2- پایین آمدن کیفیت محصولات نسبت به گذشته

یکی دیگر از نقاط ضعف غول های فروشگاه اینترنتی، پایین آمدن کیفیت برخی محصولات است. در سال های گذشته معمولا غول های فروشگاه اینترنتی را به ارائه محصولات باکیفیت بالا و با قیمت مناسب می شناختیم. اما رفته رفته کیفیت برخی از محصولات به شدت پایین آمد. غول های فروشگاه اینترنتی دارند به سمت مارکت پلیس شدن پیش می رود و همین خود باعث پایین آمدن بیش از حد محصولات در آینده نیز خواهد شد.

در چندین مورد گزارش شده که سازنده محصول دریافتی با سازنده ای که در صفحه محصول درج شده، مغایرت دارد. می توان گفت، کیفیت بعد از قیمت مهم ترین دلیل مشتری برای خرید محصول محسوب می شود. فروش کالای بی کیفیت باعث می شود که اعتماد مشتری نسبت به آن سایت، از بین برود و شاید همان خرید، آخرین خریدش باشد.

بیشتر بدانید:روش های تامین محصولات فروشگاه اینترنتی

3- پشتیبانی نسبتاً ضعیف

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کرد، پشتیبانی نسبتاً ضعیف غول های فروشگاه اینترنتی نسبت به گذشته است. شاید غول های فروشگاه اینترنتی همراه با توسعه کسب و کار خود، به بخش پشتیبانی توجه خاصی نکرد.

یعنی با توسعه کسب و کار و افزایش مشتریان، بالتبع باید به سوالات و درخواست های آنان نیز، پاسخ داد، اما این روزها معمولا هنگام تماس با بخش پشتیبانی، باید مدت ها در صف انتظار ماند تا بتوان با بخش پشتیبانی صحبت کرد و سوالات خود را پرسید.

4- عدم درج سازنده محصول

یکی از ابتدایی ترین اطلاعاتی که هر فروشنده باید در اختیار مشتری قرار دهد، این است که این محصول ساخت کدام کشور است. در فروشگاه های اینترنتی چون خریدار محصول را از نزدیک نمی بیند و نمی تواند بفهمد که این محصول ساخت چه کشوری است، طبیعی است که باید سایت فروشنده، کشور سازنده محصول موردنظر را در اطلاعات محصول درج کند.

در برخی از محصولاتی که در سایت های فروشگاهیقرار می گیرد، کشور سازنده محصول در بخش اطلاعات آن، قرار ندارد. یعنی مشتری نمی داند که قرار است محصول ساخت چه کشوری را بخرد. یا به دلیل فروش بالای کالاهای چینی که بعضی از آن ها معمولا از کیفیت مناسبی برخوردار نمی باشند، ممکن است در این سایت نیز به فروش برسد. پس باید حتما در اطلاعات محصول این مورد نیز درج شود.

​5- عدم موجودی انبار (موجود نبودن محصولات)

یکی دیگر از نقاط ضعف غول های فروشگاه اینترنتی که می توان به آن اشاره کرد، تعداد بالای کالاهایی است که در سایت قرار دارند، اما به اصطلاح در انبار موجود نیستند. یعنی تنها می توان اطلاعات آن محصول را دید و به دلیل عدم موجودی، نمی توان آن ها را خریداری کرد.

نکته مهم تر این است که برخی وب سایت های فروش آنلاین از یک نرم افزار انبارداری استفاده نمی کنند و در نتیجه آمار ورود، خروج، مرجوعی و... را ندارند و همیشه محصولات شان عدم موجود است.

توصیه ما به این وب سایت ها این است که از یک نرم افزار کنترل موجودی لحظه ای استفاده کنند تا آمار لحظه ای خود را داشته باشند.

فروشگاه اینترنتی خوب و معتبر

6- شلوغ بودن صفحه اصلی سایت

تعداد نسبتا بالای محصولات و تصاویری که در صفحه اصلی سایت دی جی کالا قرار دارد، باعث شده که برخی کاربران از این موضوع ناراضی باشند. هر چند درصد بالایی از کاربران و خریداران با جستجوی محصول در موتورهای جستجو، به صفحه محصول موردنظر خود وارد می شوند و شاید اصلاً از صفحه اصلی سایت بازدید هم نکنند.

اما هستند کابرانی که مثلا برای تخفیف هایی که غول های اینترنتی در نظر می گیرند به صفحه اصلی مراجعه می کنند و شاید اگر صفحه اصلی کمی خلوت تر شود، رضایت کاربران را بیشتر به همراه داشته باشد.

7- معیوب بودن برخی از محصولات

محصولی که برای مشتری ارسال می شود طبعاً باید همانی باشد که در صفحه محصول قرار دارد، یعنی کاملاً سالم و بدون هیچ گونه مشکلی.

ولی همیشه این امکان وجود دارد که برای برخی از محصولاتی که برای خریدار ارسال می شود، مشکلی به وجود آید. مثلا ممکن است این مشکل هنگام ارسال محصول پیش آمده باشد.

8- زمان بر بودن رسیدگی به شکایات

اکثر فروشگاه های اینترنتی قسمتی را به عنوان بخش رسیدگی به شکایات (برای مواردی نظیر محصولاتی که مشکل دارند) در نظر گرفته اند. مشتری نیز سریعا به این بخش مراجعه می کند و شکایت خود را مثلا در مورد مشکل محصول ارسالی ثبت می کند.

مدت زمانی که به این گونه شکایات رسیدگی می شود فوق العاده مهم است. هر چه این زمان کمتر باشد، مطمئناً رضایت مشتری را بیشتر به همراه خواهد داشت.

در برخی از موارد گزارش شده از طرف کاربران، گفته شده که بخش پشتیبانی سایت فروشگاهی به تعدادی از شکایات دیر رسیدگی می کند و آن ها باید چند روز منتظر بمانند تا بلکه به درخواست آن ها پاسخ داده شود.

مطمئناً این مورد می تواند یکی از نقاط ضعف غول های فروشگاه اینترنتی باشد که باید برای رفع این مشکل اقدام کند.

9- از بین رفتن اعتماد خیلی از مخاطبان

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد، اعتماد برخی از مخاطبان قدیمی و جدید این غول اینترنتی، از بین رفته است.

10- مزیت رقابتی کمتر نسبت به قبل

مواردی که در بالا گفته شد، نشان می دهد که غول های فروشگاه اینترنتی نسبت به قبل مزیت رقابتی خود را تا حدودی از دست داده است. یکی از مهمترین مزیت رقابتی که غول های فروشگاه اینترنتی داشت، مربوط به قیمت محصولاتش بود که با توجه به بالا رفتن قیمت محصولات این سایت، دیگر این مزیت رقابتی را ندارد.

در پایان …

در این مقاله نقاط ضعف غول های فروشگاه اینترنتی رو بررسی کردیم. غول های اینترنتی انگیزه ای شد تا خیلی از افراد به کسب و کار اینترنتی روی بیاورند.

در صورتی که درخواست طراحی فروشگاه اینترنتی بهمراه نرم افزار انبارداری تحت وب را دارید می توانید با شماره تلفن 02182801803 شرکت دات نرم افزار تماس بگیرید.

منبع: zagma.ir

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید