این اصطلاح در یک تعریف ساده این گونه بیان می شود: مدیریت فرآیند جمع آوری، ذخیره و انتقال منابع (یا کالا) از نقطه مبدأ به مقصد.» در حقیقت لجستیک بخشی از زنجیره تأمین است که وظیفه جابجایی یک مرسوله و رساندن آن به دست گیرنده نهایی (last mile delivery) را برعهده دارد.
در این مطلب از انبارآنلاین قصد داریم تا مطرح ترین شرکت های لجستیک دنیا را به شما معرفی نماییم. کمپانی هایی که توانسته اند اعتماد کسب و کارها و شهروندان را جلب و در دنیای لجستیک برای خود اعتباری به دست بیاورند.
دی اچ ال (DHL) در سال 1969 میلادی توسط سه هم بنیانگذار آلمانی پایه ریزی گردید و هم اکنون مقر اصلی آن در شهر بن در آلمان واقع شده است. نام دی اچ ال نیز از حرف نخست اسامی مؤسسان آن برگرفته شده است. دی اچ ال با سال ها تجربه در جابجایی مرسولات به ویژه از مسیرهای هوایی و دریایی، به عنوان یک ابرقدرت در زمینه لجستیک شناخته می شود.
کمپانی دی اچ ال بعد از نزدیک به سی سال فعالیت در سال 2002 توسط دویچه پست (بزرگ ترین شرکت پستی آلمان) خریداری شد. از آن پس این برند با نام دی اچ ال اکسپرس فعالیت کرده و سرویس هایی مانند حمل و نقل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی را به مشتریان خود عرضه می کند. در ضمن دی اچ ال خدماتی مثل انبارداری و توزیع، ترخیص از گمرک و بیمه مرسولات را نیز به مشتریانش ارائه می کند.
استارتاپ آسیایی موفق گوجک توسط ندیم مکارم، یکی از فارغ التحصیلان مدرسه کسب و کار هاروارد راه اندازی شد. وی در سال 2010 از شغل خود در موسسه مک کنزی استعفا داد تا استارتاپ شخصی خود را در اندونزی بنا کند. با ناوگان 1 میلیون نفری و ارزشی بالغ بر 5 میلیارد دلار، گوجک (Go-Jek) اولین استارتاپ یونیکورن اندونزی به شمار می رود. گوجک پس از تنها 8 سال از شروع فعالیتش توانست 18 سرویس مختلف را در اختیار کاربران خود بگذارد. پرطرفدارترین سرویس این اپلیکیشن، درخواست آنلاین تاکسی موتوری است. در گوجک جابجایی مسافر، حمل و نقل مرسوله در ابعاد مختلف برای اشخاص و کسب و کارها به شیوه ای مدرن ارائه می شود. بنابر گزارش ها این شرکت لجستیک قصد دارد 500 میلیون دلار برای توسعه بازارش در قاره آسیا هزینه کند.
با حضور در 385 شهر آمریکا و سرویس دهی به نیمی از جمعیت آن، پست میتس (Postmates) سهم بزرگی از بازار حمل و نقل درون شهری این کشور را در اختیار دارد. این استارتاپ موفق لجستیک که در سال 2011 تأسیس شده، به کسب و کارهای محلی کمک می کند تا کالا و خدماتشان را با کیفیت بالا به مشتریان خود عرضه کنند. مدیر عامل پست میتس، باستین لمان، تفاوت این استارتاپ با رقیبی مانند آمازون را این گونه شرح می دهد: « شرکت هایی مانند آمازون دوست دارند در خارج از شهرها انبارهای بزرگ بسازند. در حالی که ما معتقدیم با راه حل های هوشمندانه لجستیک کل شهر می تواند انبار کالاهای شما باشد.»
جیمز ای. کیسی با تأسیس کمپانی UPS در سال 1907 میلادی یکی از بزرگترین شرکت های لجستیکی دنیا را بنا نهاد. یو پی اس به کمک ناوگان حمل و نقل زمینی و هوایی خود در سال 2017 درآمدی بالغ بر 65 میلیارد دلار را به ثبت رسانده است. مقر اصلی این کمپانی لجستیک در شمال ایالت جرجیای آمریکا و شهر سندی اسپرینگز واقع شده است. این شرکت جابجایی مرسوله در اقصی نقاط جهان را به کمک 434 هزار نیروی انسانی و بیش از صد هزار وسیله نقلیه زمینی به انجام می رساند. ناوگان هوایی UPS نیز از 246 فروند هواپیمای باری تشکیل شده که وظیفه انتقال هرچه سریع تر مرسولات در جهان را برعهده دارند.
ایجاد یک بستر مدرن حمل و نقل درون شهری کالا در خاورمیانه، ماموریت اصلی کمپانی فچر (Fetchr) است. این کمپانی در سال 2012 در شهر دبی تأسیس شده و در امارات، عربستان، اردن، عمان و مصر فعالیت می کند. اپلیکیشن تلفن همراه فچر به کاربران این امکان را می دهد که با سرعت و امنیت بالا بسته های خود را ارسال کنند. استفاده از موقعیت مکانی افراد روند ثبت سفارش در اپلیکیشن فچر را به تجربه ای شیرین تبدیل کرده است. کسب و کارهای کوچک و بزرگ نیز قادر هستند تا سفارشات خود را به صورت فوری و یا زمانبندی شده برای مشتریان ارسال نمایند. فچر هم اکنون 700 کارمند دارد و 52 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
FedEx در سال 1971 در شهر ممفیس آمریکا توسط فردریک اسمیت تأسیس گردید. این شرکت مطرح لجستیک تا به امروز یکی از غول های صنعت لجستیک به شمار می رود. فدکس با ایجاد یک سرویس مدرن و کم نقص برای جابجایی بسته و مرسوله، به بیش از 220 کشور دنیا خدمت رسانی می کند. سیستم موقعیت یابی فدکس برای مرسولات ارسالی به افراد این امکان را می دهد تا بارهای خود را تا رسیدن به مقصد نهایی دنبال کنند. فدکس در جهت بهبود سرویس دهی خود در قاره های اروپا و آسیا، در سال 2016 کمپانی لجستیکی TNT را خریداری نمود. این شرکت معتبر حمل و نقل بیش از 425 هزار کارمند دارد و توانسته در سال 2017 درآمد قابل توجهی بالغ بر 65 میلیارد دلار به دست بیاورد.
داستان کمپانی حمل و نقل گلوو (Glovo) در سال 2015 و از شهر بارسلون اسپانیا آغاز شد. این استارتاپ که مؤسس آن اسکار پیر نام دارد، با تمرکز بر روی دلیوری آنی یا On-Demand فعالیت می کند. گلوو اکنون در 17 کشور اروپایی، آمریکای جنوبی و آفریقایی حاضر بوده و به شهروندان خدمات دلیوری لحظه ای ارائه می دهد. کاربران گلوو قادراند از طریق اپلیکیشن موبایل و یا وبسایت گلوو بسته های خود را ارسال و آن را به صورت آنلاین بر روی نقشه رصد نمایند. گلوو تاکنون از چندین شرکت معتبر سرمایه گذاری مانند راکوتن (Rakuten) و کیوب (Cube) مجموعاً 177 میلیون دلار سرمایه جذب کرده تا بتواند فعالیت خود را در دیگر کشورها توسعه دهد.
2میلیون راننده، 68 میلیون بار دانلود اپلیکیشن و 3.5 میلیون سفر روزانه. این ها آمار و ارقام حیرت انگیز کمپانی لجستیکی گرب (Grab) واقع در جنوب شرقی قاره آسیا است. آنتونی تان (Anthony Tan) بنیانگذار این شرکت (فارغ التحصیل مدرسه کسب و کار هاروارد) در سال 2012 و در مالزی گرب را تأسیس کرد. گرب در ابتدا خود را یک سرویس درخواست آنلاین تاکسی و حمل و نقل مسافر معرفی کرد اما به مرور زمان سرویس های بیشتری از جمله جابجایی بسته، تحویل غذا و پرداخت آنلاین را نیز به کاربران خود عرضه کرد. گرب در 8 کشور آسیایی مالزی، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، تایلند، فیلیپین، میانمار و کامبوج فعال بوده و یکی از موفق ترین شرکت های لجستیک آسیایی به شمار می آید.
دلیو (Deliv) با تمرکز بر روی سرویس تحویل در همان روز یا Same Day Delivery توانسته است از سال 2012 تا به امروز سهم قابل توجهی از بازار لجستیک به دست آورد. این کمپانی که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا قرار دارد، به چندین فروشگاه زنجیره ای در سراسر این کشور در ارسال محصولات مشتریان یاری می رساند. دلیو در استخدام پیک موتوری های خود حساسیت زیادی به خرج می دهد و برنامه های آموزشی متعددی را در حین خدمت برای آن ها در نظر می گیرد. همین امر موجب شده تا مشتریان فروشگاه هایی که با دلیو همکاری دارند از نحوه ارائه خدمات توسط آن ها رضایت داشته باشند. با جذب سرمایه ای بالغ بر 80 میلیون دلار، دلیو قصد دارد حوزه فعالیتش را به کشورهای دیگر توسعه دهد.
دلیوری هیرو (Delivery Hero) یک سرویس آنلاین سفارش غذا است که با بیش از 150 هزار رستوران در سراسر دنیا از جمله آمریکا، اروپا و آسیا فعالیت می کند. این کمپانی در سال 2011 و در کشور آلمان تأسیس گردید. دلیوری هیرو صاحب امتیاز برندهای دیگری ازجمله فودورا (Foodora) و آنلاین پیتزا (Online Pizza) است. این شرکت در شش ماهه نخست سال 2017 میلادی در مجموع توانسته 130 میلیون سفارش را به انجام برساند. مزیت رقابتی دلیوری هیرو در مقایسه با دیگر کمپانی های لجستیکی دارا بودن یک ناوگان حمل و نقل اختصاصی است که تجربه ای دلچسب از خرید را برای مشتریان رقم می زند.