این روزها هوشمندسازی کسب و کار در همه زمینه ها و مشاغل ورود پیدا کرده است، یکی از مشاغلی که توسعه خوبی به واسطه هوشمندسازی داشته است، سامانه های حمل بار هستند، در این مقاله به نکات جالب و مفیدی درباره سامانه اعلام بار خواهیم پرداخت.
بعد از طراحی و به کارگیری سامانه های اعلام بار بسیاری از مشکلات رانندگان و صاحبان کالا در پایانه های ترابری حل شد، استفاده از تکنولوژی های روز آی تی از جمله طراحی سایت، اپلیکیشن، شبکه های اجتماعی و... راه های حضور سامانه های بار اجماعی را در میان قشر راننده و صاحبان بار به خوبی باز کرد.
سامانه های اعلام بار با شکل های مختلف اما کاربردهای یکسان در خدمت شبکه حمل و نقل کشوری قرار گرفتند و باعث رشد و توسعه این صنعت به کمک فناوری آی تی شده و مشکل ازدحام، یافتن بار، قیمت های مناسب، صرفه جویی هزینه ها و زمان برای صاحبان بار و رانندگان را به خوبی مرتفع ساختند. در حال حاضر سامانه های اعلام بار آی ترابر، جاده و بارولاین از آن جمله هستند.
صاحبان کالا می توانند با استفاده از سامانه های هوشمند حمل بار مثل اپلیکیشن در شهرها و استان های تحت پوشش اعلام بار خود را انجام دهند، این اعلام شامل نوع بار، نوع بسته بندی، مبدا، مقصد، خودروی مناسب حمل بار، قیمت پیشنهادی و سایر مسائل جانبی می شود.
از طرفی رانندگان نیز با در اختیار داشتن این سامانه ها می توانند بدون نیاز به مراجعه به پایانه ها از طریق سامانه اعلام بارهای سراسر کشور را مشاهده کنند و مورد مناسب برای خود را پذیرش کنند.
بنابراین سامانه هوشمند حمل بار می تواند پل ارتباطی میان صاحبان بار و رانندگان باشد، گفتنی است که سامانه های اعلام بار همچنان در حال توسعه و بهینه سازی هستند. در بسیاری از سامانه ها امکاناتی مثل قیمت دهی هوشمند طراحی شده است که با ورود اطلاعاتی مثل شهر مبدا، شهر مقصد، مقدار بار و مسیر قیمت حمل و نقل به صورت خودکار محاسبه و اعلام می شود.
در سال های نه چندان دور صاحبان کالا و صنایع برای حمل بار خود باید به باربری و شرکت های حمل و نقل مراجعه کرده و اطلاعاتی از جمله مبدأ و مقصد، نوع بار، بسته بندی کالا، زمان بارگیری و تخلیه، وزن و حجم بار را در اختیار آن ها قرار می دادند، بر اساس این اطلاعات نوع خودرویی که توانایی حمل کالا را داشت مشخص شده و بار برای حمل و نقل آماده می شد، اما به طور مثال برای مقایسه قیمت ها و تلاش برای حمل بار با هزینه کمتر صاحب بار به اجبار باید به باربری های مختلف مراجعه می کرد تا شرکت مطمئن تر یا هزینه کمتر باربری را بیابد. این مسئله باعث اتلاف وقت و هزینه برای صاحبان بار بود.
از طرفی رانندگان نیز برای دریافت بار باید به پایانه های مختلف شهر یا استان خود مراجعه می کردند، پیدا کردن بار مناسب در میان ازدحام حضور رانندگان و صاحبان بار در پایانه های حمل بار واقعا خسته کننده و عذاب آور بود و از طرفی پیدا کردن بار با شرایط مناسب برای بسیاری از رانندگان که از شهرهای مختلف در باربری حضور داشتند امری مشکل بوده و گاهی راننده مجبور بود بدون دریافت بار به شهر خود باز گردد. هزینه های اقامت برای دریافت بار در کنار سایر هزینه های جانبی خودروها به ویژه خودروهای سنگین یکی از مشکلات رانندگان در این عرصه برای دریافت بار مناسب محسوب می شد.
بنابراین تلاش برای حل این مشکل برای صاحبان کالا و رانندگان باعث شد که سامانه های هوشمند اعلام بار طراحی شوند، به این ترتیب هم صاحبان کالا قادر هستند بار خود را با هزینه مناسب و اطمینان خاطر برای حمل و نقل بفرستند و هم رانندگان بارها را با قیمت های منصفانه و صرفه جویی در زمان و مخارج حمل می کنند.
اولین مرحله از حمل و نقل هر نوع بار در مسیرهای مختلف هوایی، جاده ای و دریایی و به ویژه حمل و نقل زمینی و جاده ای، مرحله اعلام بار است، صاحبان بار هر زمان که قصد جابجایی باری را داشته باشند در اولین مرحله آن را به یک شرکت حمل و نقل اعلام می کنند، در اعلام بار اطلاعاتی از جمله نوع بار، مبدا، مقصد، حجم و وزن، زمان بارگیری و تحویل و کلیه اطلاعات مربوط به بار اعلام می شود و این مرحله از کار حمل و نقل اعلام بار نام دارد.
اعلام بار را می توان به صورت های مختلفی انجام داد، این روش ها در دهه اخیر از حالت سنتی به روش های به روز و مبتنی بر تکنولوژی تغییر هویت داده است، معتبرترین نوع اعلام بار در گذشته، اعلام آن به پایانه های ترابری به شمار می رفت، در پایانه ها، سالن های مخصوص اعلام بار وجود دارند که عموما بر اساس شهر تقسیم بندی شده و رانندگان با مراجعه به آن ها بار مورد نظر خود را انتخاب می کنند.
با ورود تکنولوژی های برتر مثل اینترنت به این حوزه روش های متفاوتی برای اعلام در نظر گرفته شد و بنابراین در حال حاضر روش های بیشتری برای اعلام بار وجود دارد که از کانال های تلگرامی، سایت ها و اپلیکیشن های اعلام بار تشکیل می شود. استفاده از بستر اینترنت در سامانه های حمل بار باعث شده است که در وقت و هزینه صاحبان کالا و رانندگان صرفه جویی شده و از طرفی امکان استفاده از سامانه در هر ساعت از شبانه روز برای ثبت و اعلام بار و همچنین پذیرش آن از سوی رانندگان وجود دارد.
نکته مهم بعدی این است که در سامانه های اعلام بار، فرایند اعلام بار، پیدا کردن بار و راننده و تحویل بار در مقصد به راحتی انجام می شود. کاربران این سامانه ها به دو دسته تقسیم می شوند که صاحبان بار و رانندگان را تشکیل می دهد. در سامانه های حمل بار برای هر دو طرف معامله حمل بار، امکاناتی برای دسترسی راحت در نظر گرفته شده است.
استفاده از سامانه های هوشمند اعلام بار به هر شکلی که باشد (سایت، شبکه اجتماعی و اپلیکیشن) معایب و مزایای خود را دارا است، در این بخش به معرفی این موارد خواهیم پرداخت.
از آنجایی که در این سامانه ها صاحبان بار به صورت مستقیم و بدون واسطه بار خود را اعلام می کنند رانندگان در تعامل مستقیم با صاحب بار قرار می گیرد، رانندگان این امکان را دارند که با توجه اطلاعات اعلام شده، بار مورد نظر را انتخاب کرده و حتی برای مسیر برگشت هم باری را پیدا کنند، در واقع در این نوع از اعلام بار پای هیچ واسطه ای در میان نیست و به همین جهت هزینه های حمل بار برای صاحب بار و راننده سود بیشتری از نظر مالی به همراه دارد.
در سامانه های اعلام بار بعد از این که اطلاعات بار ثبت شد تمامی مراحل حمل بار تا مقصد لحظه به لحظه ثبت و گزارش می شود. بنابر این دلیلی برای نگرانی صاحبان بار وجود ندارد و امکان بررسی لحظه به لحظه وضعیت بار برای آن ها وجود دارد.
باید بگوییم که سامانه اعلام بار فرصتی فراهم کرده است که صاحب بار و رانندگان فعال در آن به تمام امکانات لازم در این عرصه دسترسی داشته باشند، در واقع یک سامانه یکپارچه برای اعلام عرضه و تقاضا کار حمل و نقل را برای هر دو طرف ساده کرده است.
در سامانه های آنلاین اعلام بار امکان مقایسه و شرایط بارهای مختلف برای راننده وجود دارد، بنابراین راننده این امکان را دارد که بهترین شرایط حمل را با بیشترین دستمزد در نظر بگیرد، از طرفی به عنوان صاحب بار می توانید به دنبال ایجاد یک رقابت در عرصه قبول سفارش از سوی رانندگان باشید.
برای این که به عنوان راننده یا صاحب بار از سامانه استفاده کنید فقط کافی است که ثبت نام کنید، اغلب سامانه ها برای تایید کاربری نیاز به تلفن همراه و مشخصات فردی دارند، بنابراین در کمترین زمان ممکن می توانید به همه امکانات دسترسی داشته باشید.
بارها انواع مختلفی دارند که شرایط حمل و نقل آن ها متفاوت است، برای این که کار راحت تری در سامانه هوشمند اعلام بار داشته باشید باید انواع بار را بشناسید که به شرح زیر خواهد بود.
- بار معمولی: این بارها در واقع دارای اندازه، شکل و حجم متفاوتی هستند اما جابجایی آن ها در شبکه جاده ای کشور به صورت معمولی صورت می گیرد، این بارها از نظر شکل دارای طبقه بندی متفاوتی هستند که شامل موارد زیر است:
ﺑﺎرﻫﺎی اﺳﺘﻮاﻧﻪای که ﺧﻮد ﺑﻪ ﭼﻬﺎر زﻳﺮﮔﺮوه ﺗﻘﺴﻴﻢ میﺷﻮﻧﺪ:
بارهای مسطح مثل ورق ها
بارهای عدلی شامل کیسه یا گونی، که خصوصیت اصلی آن ها تراکم کم، حجم زیاد و ابعاد وسیع است.
بارهای بسته بندی یا اصطلاحا پک شده که به بارهایی گفته می شود که دارای کارتن یا بسته بندی کاغذی هستند که از ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻻﻳﻪ ﺑﺎر ﻣﺸﺎﺑﻪ، ﻳﺎ ﻣﺘﻔﺎوت، ﺗﺸﻜﻴﻞ ﮔﺮدﻳﺪه، و ﺟﻬﺖ ﺣﻤﻞ، ﺑﺮ روی ﭘﺎﻟﺖ ﻗﺮار میﮔﻴﺮﻧﺪ.
پالت که یک صفحه مشبک و پایدار است و از الوارهای چوبی ساخته می شود استفاده از پالت ها سبب می شود که تکان های سخت در زمان بارگیر، حرکت و تخلیه به بار آسیب وارد نکند، معمولا بارگیری و تخلیه پالت ها به وسیله لیفتراک انجام می گیرد.
ﺑﺎﻧﺪل که ﻋﺒﺎرت است از ﻣﺼﻨﻮﻋﺎت ﻓﻠﺰی، ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی ﺑﺎ ﻗﻄﺮ ﻛﻢ، ﺻﻔﺤﺎت آﻫنی، ﺗﻴﺮآﻫﻦ، اﺗﺼﺎﻻت و ﻣﺤﻤﻮﻟﻪﻫﺎی ﻣﺸﺎﺑﻪ ﭼﻮبی، ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻔﺘﻮلﻫﺎی ﺳﺨﺖ، ﺑﺎ ﻗﻄﺮ دست کم پنج ﻣﻴلی متر، دﺳﺘﻪﺑﻨﺪی میﺷﻮﻧﺪ، وزن ناخالص این بارها از 2 تن تجاوز نمی کند.
ﺑﺎرﻫﺎی ﺣﺠﻴﻢ: اﻳﻦ ﺑﺎرﻫﺎ، ﺷﺎﻣﻞ اﻧﻮاع ﻛﺎﻧﺘﻴﻨﺮ، ﺗﺎﻧﻜﺮﻫﺎ، وﺳﺎﻳﻞ ﻧﻘﻠﻴﻪ، ﻣﺎﺷﻴﻦآﻻت راه سازی، ﻣﺎﺷﻴﻦآﻻت ﻛﺸﺎورزی، ﺗﻮربین های ﺑﺮق، ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮرﻣﺎﺗﻮرﻫﺎ، و ﺳﻨﮓﻫﺎی ﺑﺰرگ می شود.
بار ﻣﺤﺎط که در واقع ﺑﺎری اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﺎرﮔﻴﺮ وﺳﻴﻠﻪ ﻧﻘﻠﻴﻪ، اﻋﻢ از دﻳﻮارهﻫﺎ، ﺑﺎرﺑﻨﺪﻫﺎ، درﻫﺎ، و ﺑﺎرﻫﺎی دﻳﮕﺮ، اﺣﺎﻃﻪ شده است، و ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺎرﻫﺎی ﻓﻠﻪای، ﺟﻌﺒﻪﻫﺎ، ﻛﺎرﺗﻦﻫﺎ، ﺻﻨﺪوقﻫﺎ، ﺑﺎرﻫﺎی ﻣﺘﺤﺮک و... می شود.
ﺑﺎر ﻣﺘﺤﺮک: باری است که احتمال جابجایی آن در زمان حمل و نقل جاده ای و در حرکت وجود دارد، مثل دام و طیور یا مایعات مختلف.
بار فله ای: بارهایی از جمله ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻛﺸﺎورزی، ﻣﻌﺪنی، و ﺻﻨﻌتی و... ﻛﻪ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪی ﺧﺎص ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.
بارهای متقارن که دارای توزیع وزن یکسان در زمان حمل و نقل هستند.
بار نامتقارن به باری گفته می شود که ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺰرگ ترﻳﻦ بعد آن، ﺑﻪ ﻛﻮﭼک ترﻳﻦ بعد آن، ﺑﻴش تر از 1.4 ﺑﻮده، ﻳﺎ ﺗﻮزﻳﻊ وزن آن، ﻳﻜﻨﻮاﺧﺖ ﻧﺒﺎﺷﺪ.