طراحی UI و طراحی UX دو اصطلاحی هستند که اغلب در طراحی وب، اپلیکیشن و نرم افزار های تحت وب کاربرد دارند و باید گفت که غالبا با هم اشتباه گرفته می شوند. از آنجایی که این دو اصطلاح از نظر مفهومی بسیار شبیه به هم هستند قابل درک است که بسیاری از افراد به ویژه در مقطع مبتدی آن ها را با یکدیگر اشتباه می گیرند. در واقع باید مطالعه عمیقی روی این دو اصطلاح داشت که بتوان آن ها را از هم متمایز کرد. در این مقاله قصد داریم تعریف دقیقی از این دو اصطلاح ارائه کرده و تفاوت های آن دو را بررسی کنیم.
UI مخفف عبارت User Interface به معنی واسط یا رابط کاربری و در حقیقت هر چیزی است که باعث شود بتوانیم از یک محصول استفاده کنیم. هر محصولی که تولید می شود (انبار آنلاین) باید رابط کاربری و قابلیت استفاده داشته باشد. یوآی به معنای امروزی، فضایی است که در آن میان انسان و ماشین تعامل شکل می گیرد. با گسترش استفاده از کامپیوتر و سایر ابزارهای دیجیتال، دانش طراحی UI نیز با هدف ارائه محصولاتی با قابلیت استفاده آسان به کاربران شکل گرفت. بنابراین UI، ظاهر یک سیستم نرم افزاری است که کاربر مستقیما با آن در ارتباط است. اما «چرا طراحی رابط کاربری تا این اندازه حائز اهمیت است؟» به این سوال در ادامه پاسخ خواهیم داد.
طراحی واسط کاربری، بخش مهمی از ایجاد یک تجربه کاربری مثبت است. به همین دلیل طراحان تلاش می کنند نیازهای مخاطب و زمینه تعامل او با محصول، را به طور کامل درک کنند. بنابراین یک UI خوب از این جهت مهم است که دائم در تلاش است تا کاربر را راضی نگه دارد و از این طریق می تواند بازدیدکنندگان بالقوه نرم افزار را به خریدار تبدیل کند. بسیاری از کاربران و مشتریان انبار آنلاین به این نکته اشاره نموده اند که نرم افزار انبارداری انبار آنلاین بسیار ساده و روان است و پیچیدگی نرم افزارهای موجود در بازار را ندارد.
طراحی “UX” مخفف عبارت ” user experience” به معنای”تجربه کاربر” است. تجربه کاربر از برنامه، توسط نحوه تعامل وی با آن تعیین می شود. آیا این تجربه روان و شهودی یا ناخوشایند و گیج کننده است؟ آیا استفاده از برنامه منطقی است یا غیرواقعی احساس می شود؟ آیا تعامل با برنامه این حس را به کاربر می دهد که وظایفی را که برای دستیابی به آن ها تعیین کرده اند به طور موثر انجام می دهند؟ این ها سوالاتی است که اغلب در ذهن یک طراح تجربه کاربر وجود دارد، تجربه کاربر با توجه به سهولت یا دشوار بودن تعامل با عناصر رابط کاربری که طراحان رابط کاربر ایجاد کرده اند، تعیین می شود.
بنابراین طراحان UX همچنین به فکر رابط کاربری یک برنامه هستند و به همین دلیل است که مردم در مورد تفاوت این دو گیج می شوند. اما در حالی که طراحان رابط کاربری وظیفه دارند درباره نحوه شکل گیری رابط کاربری تصمیم بگیرند، طراحان UX وظیفه تعیین نحوه کاربری رابط کاربر را بر عهده دارند.
آن ها ساختار رابط و عملکرد را تعیین می کنند. نحوه سازماندهی آن و ارتباط همه قسمت ها با یکدیگر. به طور خلاصه، آن ها نحوه کار رابط را طراحی می کنند. در صورتی که شکل ظاهری نرم افزار یا اپلیکیشن تحت وب که توسط یک رابطه کاربری طراحی شده است به خوبی کار کند و احساس یکپارچگی را به کاربر منتقل کند مطمئنا کاربر تجربه خوبی خواهد داشت. اما اگر عملکرد پیچیده یا غیرشهودی باشد، تجربه کاربری خوبی در پیش نخواهد بود و این برگ برنده ما در انبار آنلاین است.
همچنین باید گفت که تجزیه و تحلیل رفتار کاربر نقش مهمی در طراحی UX خواهد داشت، آن ها سعی می کنند که بازخورد کاربر را در هر قسمت از برنامه ریزی پیاده شده ارزیابی کنند باید گفت که برای طراحان UX مهم است که درک جامعی از نحوه تعامل کاربران با برنامه های خود داشته باشند. ما توسط نرم افزارها و الگوریتم های مخصوص از نحوه حرکت موس، کلیک ها و حتی تماس های تلفنی و حضوری مشتریان انبار به جایابی دقیق المان های صفحه می رسیم و به بهبود طراحی UX نرم افزار کمک می کنیم.
باید بگوییم که تحقیقات و آنالیز کردن مداوم نتایج و عملکردها برای طراحان UI و UX بسیار حیاتی است. برای هر دو رشته مهم است که تا آنجا که ممکن است اطلاعات خوبی برای کمک به مجموعه در ساختن طراحی مناسب جمع آوری کنند و در این مورد هر دو رویکرد مشابهی را دنبال می کنند.
هر دو در مورد خواسته کاربران تحقیق خواهند کرد. آنچه که آن ها از برنامه های کاربردی در حال توسعه انتظار دارند. این تحقیق اغلب تکرار می شود و شامل جلسات متعددی خواهد بود. جایی که کاربران واقعی با نسخه های مقیاس بندی شده از قابلیت های خاص یا طراحی های تصویری در حال آزمایش برای تعیین اینکه آیا طراحان در مسیر مناسبی در حال حرکت هستند، تعامل می کنند. بازخورد با هر تکرار یکپارچه می شود.
معمولا در این فرآیندها طبق خواسته طراحان UX و با توجه به مهارت و تجربه ای که آن ها از نیاز مخاطب دارند چند برنامه به صورت تستی و آزمایشی تدوین می شود، این تست ها می تواند شامل نمونه های تصویری و … باشد، آن ها نسخه های متفاوتی که می توان برای رسیدن به هدف از آن ها استفاده کرد را برنامه ریزی کرده و آن ها را به طراحان UI می سپارند تا تصویرسازی دقیقی از آن ارائه دهند، سپس این برنامه ها برای تست توسط کاربران واقعی به نمایش در می آید تا نهایتا به یک برنامه یکپارچه و کاربردی دست پیدا کرد. در همه موارد، تحقیق به راهنمایی قدم هایی که طراحان در ساخت سهم خود بر می دارند کمک می کند. با این حال، اطلاعات طراحان UI و UX بسیار متفاوت است.
طراحان رابط کاربری باید مطمئن شوند که زبان تصویری که انتخاب می کنند متناسب با کلاس برنامه ای است که می نویسند. آن ها سعی می کنند انتظارات کاربر را پیش بینی کنند. اگر تیم شما در حال طراحی یک برنامه سفر است، مهم است که در مورد چگونگی توسعه سایر برنامه های سفر در گذشته تحقیق کنید. کدام یک کار کردند؟ کدام یک نکردند؟ برای کارهایی که دیگران قبلاً انجام داده اند، می توان درس های طراحی را تجربه کرد.
زیبایی شناسی دقیق این طراحان به سلیقه آن ها بستگی دارد، اما “قوانین” اساسی، یا نیاز به انطباق با انتظارات کاربر، چیزی است که طراحان رابط کاربری باید در این زمینه به آن دقت کافی داشته باشند. بهترین روش این است که برنامه نویسی نهایی مطابق با آنچه طراحان تجربه کاربری ارائه می دهند انجام گیرد و تئوری آن ها به مرحله تصویر کشیده شود.
طراحی UX به ویژه به انتظارات کاربر می پردازد. تمام تجربیات و تعاملاتی که کاربران با هر برنامه ای که در زندگی خود استفاده کرده اند داشته اند، به تعیین انتظارات آن ها از نحوه کار رابط ها کمک خواهد کرد. اگر یک طراح UX از نزدیک با این انتظارات آشنا نباشد، می تواند سهوا تعاملی رابط طراحی کند که به نظرشان منطقی است اما قراردادهای معمول پذیرفته شده را بر هم می زند. کاربران دوست ندارند که یک رابط کاربری، بسیار متفاوت از آنچه انتظار داشتند عمل کند و این می تواند بر تجربه آن ها تأثیر منفی بگذارد یا نهایتا عملکرد یک برنامه نویسی به ظاهر موفق را به چالش بکشد. اگر یک طراح UX تصمیم به انجام کار متفاوتی بگیرد، باید دلیل بسیار خوبی داشته باشد، چرا که معمولا انجام کارهایی که از نتیجه آن ها تحقیقی در دسترس نیست ریسک عدم پذیرش توسط کاربر را به همراه خواهد داشت. به عنوان نمونه، اکثر افراد با این ایده که دوبار روی پرونده ای کلیک می کنید تا باز شود و یک بار دیگر آن را انتخاب کنید، راحت هستند. این یک رفتار رابط کاربری است که تقریباً از زمانی که رابط های گرافیکی کاربر وجود داشته باشد، وجود داشته است.
به معنی سمت و سو و هدف رابط کاربری است. ساختاری واضح و مشخص که کاربر قادر به درک آن باشد و با یک نگاه، بتواند تشخیص دهد برای رفع نیازهای خود باید به کدام بخش مراجعه کند.
هرچه در طراحی UI سادگی بیشتر رعایت شده باشد، موفق تر خواهیم بود. بنابراین آسان بودن کاربری اهمیت زیادی دارد.کاربر نباید مسیر پیچیده ای پیش رو داشته باشد. محصولات باید به گونه ای طراحی شوند که کاربر به سادگی روش استفاده از آن را بفهمد.
اطلاعات در معرض دید کاربر، از اصول مهم UI به شمار می رود و از اهمیت زیادی برخوردار است. باید موارد مهم و مورد نیاز کاربر در معرض دید او قرار گیرد. تمامی گزینه های مورد نیاز کاربر را باید با ساختاری صحیح در دسترس او قرار داد و از ارائه اطلاعات نامربوط، غیر ضروری یا فرعی که باعث ایجاد سردرگمی و مزاحمت می شود، خودداری کرد.
تغییراتی که در سیستم پیش می آید، را باید با زبانی ساده و قابل فهم به کاربر منتقل کرد. باید برای او توضیح داد چه اتفاقی افتاده و در مراحل بعدی چه اتفاقی قرار است بیفتد؟
سیستم UI تا جای ممکن باید با کم ترین درصد احتمال خطا، طراحی شود. در عین حال باید طوری باشد که در مواجهه با خطا و اشتباه نیز درصد تحمل و انعطاف پذیری بالایی داشته باشد.
طراحی در این بخش، زمینه ای خلاق و همواره در حال تغییر است. اصول آن را می توان به 6 بخش تقسیم کرد که در ادامه آن ها را بیان می کنیم:
ارائه یک محتوای مناسب و کاربردی به مخاطب، مهم ترین مرحله برای ساخت یک تجربه کاربری عالی است.
این مورد حس اعتماد کاربر را نسبت به سرویس ارائه شده جلب می کند.
کاربرد و استفاده آسان برای مخاطب، می تواند تا حد زیادی تجربه کاربری را بهبود ببخشد.
رعایت مواردی مانند: ساختار مناسب محتوا، قالب بندی درست وب سایت، قرارگیری صحیح دکمه ها و… می تواند با انتقال احساس خوب به کاربر، تجربه کاربری خوبی را نیز در او ایجاد کند.
طراحی زیبا، آراستگی ظاهری، استفاده از تصاویر باکیفیت و … و در این کلمه استفاده از UI مناسب، می تواند تجربه کاربری خوبی در مخاطب ایجاد کند. در اینجا می توان نتیجه گرفت که UI زیرمجموعه UX است.
محصول یا سرویس ارائه شده، باید همیشه در دسترس باشد. به عنوان مثال سرعت مناسب بارگذاری، نمایش صحیح در مرورگرهای مختلف و … می تواند احساس خوبی را به کاربر انتقال دهد.
۱.اسکچ (sketch)
لینک دانلود اسکچ
۲.ادوب XD
۳.فیگما
5.ویوالدی
لینک دانلود ویوالدی
منبع:https://www.creativebloq.com/features/best-web-design-tools