آشپزخانه مرکز فرماندهی رستوران است. غذاها در آشپزخانه آماده می شوند و پس از سفارش به دست مشتری می رسد. نظم رسیدن سفارش به موقع و آماده سازی غذا در آشپزخانه اتفاق می افتد.
اصلی ترین بخش هر رستوران آشپزخانه آن است. با چیدمان خوب آشپزخانه و دسترس بودن همه لوازم برای آشپز می توانید مقدار غذایی که سرو می کنید بیشتر شود. همچنین زمان آماده سازی آن با کنترل موجودی انبار مواد اولیه تحت کنترل باشد.
در ادامه8 نکته ای که باید در آشپزخانه رستوان رعایت کنید را به تفکیک بررسی خواهیم کرد.
آشپزخانه رستوران از قسمت های مختلفی تشکیل شده از جمله قسمت آماده کردن غذا، قسمت غذاهای سرخ شده، قسمت پیتزا و قسمت سالاد و دسر و.... فضای این قسمت ها بسته به اندازه و طراحی آشپزخانه ممکن است کمتر یا بیشتر باشند. وقتی در حال طراحی رستوران هستید به منوی رستوران هم فکر کنید. اگر قرار است سالاد بیشتری سرو کنید پس باید قسمت سالاد ایده آلی را طراحی کنید. اگر قرار است بیشتر غذاهای کبابی سرو کنید، به فکر کباب پز بزرگ تر باشید تا غذاها سریع تر آماده شوند. فضای آشپزی نکته مهمی است که باید در نظر گرفت.
اگر قرار است فضای کوچکی به آشپزخانه رستوران اختصاص داده شود، مجبورید برنامه هایتان را محدود کنید. البته این بدین معنا نیست که نمی توانید در آشپزخانه کوچک منوی بزرگ و کاملی ارائه دهید، بلکه باید این طرح را به خوبی سازماندهی کنید و از مقدار فضایی که دارید نهایت استفاده را کنید.
بعد از طراحی آشپزخانه رستوران نوبت تهیه تجهیزات است. آشپزخانه بهترین جایی است که می شود از وسایل دست دوم هم استفاده کرد. بشقاب، قاشق و چنگال و سایر اقلام را می توانید به قیمت خیلی ارزان تهیه کنید. وسایل بزرگ تر از قبیل اجاق و یا کباب پزهای صنعتی را هم می توان دست دوم تهیه کرد.
اجاره کردن برخی وسایل آشپزخانه از قبیل دستگاه بستنی ساز که عمر خیلی کوتاهی دارد هم فکر بدی نیست.
تجهیزات اصلی را بطور کامل تهیه و در فضای مناسب طراحی و اجرا کنید.
به محض این که رستوران را افتتاح و شروع به کار کردید، آشپزخانه رستوران پر از سفارش خواهد شد.بنابراین تمیز نگه داشتن آشپزخانه رستوران و به خوبی از عهده سفارش مشتری برآمدن بسیار حائز اهمیت است. لذا فضای کافی برای نظافت و متریال مناسب برای آشپزی نیز بسیار مهم خواهد بود.
پرسنل آشپزخانه رستوران از مهم ترین کارکنان رستوران هستند. پیدا کردن افراد مناسب و حرفه ای این کار تاثیر زیادی بر کیفیت رستوران دارد. درست است که بعضیاز کارهای آشپزخانه مانند شستن ظروف و دستیار آشپز جزء کارهای سطح پایین هستند یا نیاز به مهارت خاص ندارند، اما دقت و مسئولیت پذیری آن ها در کار تیمی بسیا مهم می شود. برخی کارها علاوه بر اینها نیاز به سال ها تجربه و مهارت کافی دارند. در انتخاب آشپز، سرآشپز و مدیر دقت زیادی داشته باشید. به دنبال افرادی باشید که نه تنها در آشپزی مهارت دارند، بلکه دارای روحیه کار تیمی هم هستند.
شغل رستوران داری گرچه درآمد زیادی دارد اما آن چه که بسیار اهمیت دارد این است که صاحب رستوران باید از آموزش پرسنل گرفته تا دادن پاداش به خدمات ویژه بهپرسنل کم کاری نکند. مدیر باید تلاش کند پرسنل احساس قدردانی و ارزش کنند.
پرسنل را هم داخل و هم خارج آشپزخانه تشویق کنید. راه های زیادی وجود دارد که می توانید به پرسنل خود نشان دهید که به آن ها توجه می کنید. به یاد داشته باشید که رفتار خوش در پرسنل موجب شادی مشتری ها می گردد. سازمان دهی خوب با کمک گرفتن از نرم افزارها و تکنولوژی روز، ارائه خدمات، رعایت بهداشت و نظافت و استخدام پرسنل خوب از روز اول افتتاح رستوران، تاثیر چشمگیری در حفظ رستوران دارد.
یکی از فرایند هایی که یک مدیر باید به آن دقت کند موجودی انبار می باشد. در صورت نبود مواد غذایی منوی رستوران ناقص و در نتیجه مشتری ها کم می شوند و نظر مشتری ممکن است در رابطه با رستوران شما تغییر کند. در ضمن مطمئن باشید که مواد غذایی شما سالم باشد تا رنگ و بوی غذا بهتر شود.
شما می توانید به کمک نرم افزار آنلاین انبارداری موجودی مواد غذایی خود را کنترل کنید. نرم افزار انبار مواد غذایی به شما این امکان را می دهد تا درخواست خرید خود را نیز به مامور خرید اطلاع دهید. این روند ها می تواند با نظارت کامل مدیریت انجام شده و هر پرسنل محدودیت خاصی برای ثبت فرم یا مشاهده طرف حساب ها داشته باشد.
آنلاین بودن انبار کمک می کند تا از هر جایی موجودی مواد غذایی خود را کنترل کنید.
بررسی گزارش های خرید و حجم مصرفی مواد غذایی شما را برای مدیریت بهتر خرج و برآورد سود آشپزخانه کمک می کند.
می توانید نرم افزار انبارداری انبار آنلاین را در دمو رایگان آن مشاهده کنید.
همچنین همین مجموعه را برای بخش فروش خود بکار بگیرید. با سفارشی کردن انبار آنلاین می توانید به سلیقه و روند کار خود نزدیک شوید.
شما باید در چیدمان منو و قیمت آن هوشمندانه عمل کنید تا مشتری جذب شود اگر مشتری با قیمت بالا مواجه شود ممکن است که از خرید غذا منصرف شود و به دیگران نیز بگوید که قیمت غذاهای این رستوران زیاد است.
نکاتی راجب منو:
مطمئن شوید وسایلتون مرتبا تمیز و شستشو می شوند این عمل باعث می شود طول عمر آن وسیله افزایش پیدا کند.
امروزه مردم از تکنولوژی زیادی استفاده می کنند. مردم از مکان هایی که به روز باشد و بهترین خدمات را به آن ها بدهد استقبال می کنند و مورد پسندشان است. نرم افزار ها این امکان را به شما می دهند تا مدیریت مدرن و دقیقی داشته باشید.
ایمنی و بهداشت محیط
رعایت بهداشت در رستوران بسیار مهم است. نه تنها برای سلامتی مشتریان بلکه برای سلامتی خود کارکنان نیز موثر است. و اگر شما رستورانی کثیف داشته باشید نمی توانید برای آن نیروهایی حرفه ای و خوب استخدام کنید بنابراین زمانی در روز رو به این مسئله اختصاص دهید و این مسئله باعث می شود که روحیه کارکنان نیز بالاتر رفته و مشتاق به انجام کار شوند.
لیست نظافت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه از وسایل آشپزخانه خود تهیه کنید و تمام چیزهایی که باید نظافت و مراقبت شوند از قسمت های مختلف آشپزخانه تا دستگاه های تصفیه، همه را در لیست قرار دهید. برای یادآوری یک لیست دستی تهیه کنید و کارهایی که در طول روز باید پرسنل آشپزخانه انجام بدهند را بنویسید تا به روز بعد موکول نشوند. برای این کار می توانید در نرم افزار انبار لیست خریدی جدیدی ایجاد کنید.
نظافت منظم آشپزخانه به کاهش فساد مواد غذایی، میزان تولید زباله و حفظ پول و سرمایه ی شما کمک می کند.
مدیر آشپزخانه باید شخصی باشد که مهارت های زیادی داشته و از پس کارها به خوبی بر بیاید.
چند ویژگی این شخص رو باهم برسی کنیم.
یافتن این مشخصه در افراد دشوار است. اما یک فرد خلاق می تواند نوعی تفکر خارج از چارچوب داشته باشد که منجر به پیشنهادات غذایی شود که مشتریان شما را به هیجان می اندازد و به مراجعه های بعدی می انجامد.
2) بتواند در هنگام فشار با آرامش کارها رو پیش ببرد
ممکن است از خود بپرسید که این ویژگی واقعاً چقدر مهم است. دستپاچه شدن به هنگام استرس یکی از عواملی است که موفقیت رستوران شما را به خطر می اندازد.
3) یک کمال گرای جزئی گرا باشد.
اشتباهات رخ می دهد، و هیچ کس کامل نیست. به هر حال مدیران خوب آشپزخانه سعی می کنند خودش بر هر چیزی نظارت داشته باشند و از ابزار های مدیریت بخوبی کمک بگیرد. یکی از این ابزار ها نرم افزار انبارداری است که می توان تمامی موجودی ها را با کمترین زمان مشاهده نمود.
4) استاد خوبی باشد.
مدیران آشپزخانه در نهایت مسئول هر چیزی هستند که آشپزخانه آن ها تولید می کند. آن ها باید به تیم خود اعتماد کنند و تیمشان هم باید بتواند بهترین غذا را تهیه و آماده کند. آموزش رفتار درست و روحیه تیمی از شخص اول مجموعه یعنی مدیر به بقیه منتقل می شود.
نرم افزار انبارداری کمک می کند تا هر نوع کالا در آشپزخانه را به راحتی مدیریت و رصد کرد. شما می توانید انبارهای مختلفی برای مجموعه خود ایجاد کنید. برای مثال انبار مواد غذایی. انبار تجهیزات، انبار مصرفی پرسنل و... تا در هر انبار موجودی اولیه رستوران را وارد. و محصولات دیگر را با فرم های ورود و خروج به انبار اضافه و کم کنید.
انتهای روز هزینه انجام شده برای روز و خرید ها را مشاهده کنید. فروش خود و هزینه ها را مقایسه کنید.
مدیریت انبار مواد غذایی و مجموعه رستوران به کمک نرم افزار انبار آنلاین امکان پذیر است.
منبع: ویرگول، انبارآنلاین