در سال ۱۹۹۱ آقای برنزلی استاد دانشگاه ام آی تی مفهوم تجارت الکترونیک را پایه گذاری کرد و در سال ۱۹۹۴ پس از ارائه مفاهیم بانک داری آنلاین خرید اینترنتی متولد شد.
در این فروشگاه ها محصولات و خدمات متفاوت دسته بندی می شوند و با کلیک روی هر یک قادر به مشاهده محصولات زیادی خواهید بود. سبدی مجازی برای این فروشگاه ها در نظر گرفته می شود که با استفاده از آن قادر به ثبت سفارشات خود خواهید بود. امکان جستجوی محصولات در فروشگاه های اینترنتی برقرار شده است تا اقلام و یا برندهای خاصی را که به آن تمایل دارند جستجو کنند و محصول مورد نظر را سریع تر پیدا کنند.
سبد خرید یا به انگلیسی Cart یک ویژگی نرم افزاری است که تقریبا در تمام فروشگاه های اینترنتی دنیا وجود دارد. عملکرد سبد خرید در فروشگاه های اینترنتی دقیقا مثل سبد خرید فروشگاه های مانند سبد های خرید فروشگاه ها می باشد. یعنی شما می توانید هر محصولی را که می خواهید به سبد خرید اضافه کنید و هر وقت همه گزینه های مورد نظر را انتخاب کردید، همه محصولات رو به صورت یکجا سفارش بدهید. کار کردن با سبد خرید بسیار ساده است ؛ معمولا در لیست محصولات و در صفحه اطلاعات محصول آیکونی با عنوان « افزودن به سبد خرید » یا به انگلیسی « Add to cart » وجود دارد و زمانی که روی این آیکون کلیک می کنید، محصول مورد نظر به صورت اتومات به سبد خرید شما اضافه می شود.
به طور کلی فروشگاه اینترنتی به دو دسته تقسیم می شود. کالای فیزیکی وکالای مجازی.
اصطلاح انگلیسی فروشگاه کالای فیزیکی tangible shop می باشد؛ در این نوع فروشگاه ها محصولات به صورت فیزیکی عرضه می شوند. یعنی محصولات همانند کلمه tangible قابل رویت هستند؛ مانند خرید لپ تاپ، تلویزیون و … در این نوع فروشگاه کاربر پس از خرید محصول مورد علاقه خود از سوی فروشگاه اینترنتی مربوطه اعلانی مبنی بر آنکه محصول مورد نظر در تاریخ مشخص به دست شما خواهد رسید، دریافت می کند. کارمندان فروشگاه اینترنتی محصول مورد نظر کاربران را بسته بندی کرده و در تاریخ مشخص شده برای او ارسال می کنند.
فروشگاه کالای مجازی
اصطلاح انگلیسی فروشگاه کالای مجازی Digital Shop می باشد. در این نوع فروشگاه محصولات بصورت کاملاً مجازی فروخته می شوند و به سایت هایی که کتاب الکترونیکی، فیلم های آموزشی، بازی های دیجیتال و … می فروشند فروشگاه کالای مجازی گفته می شود. در این نوع فروشگاه پس از خرید محصول مورد نظر لینک محصول خریداری شده برای خریدار ارسال می شود.
همان طور که همه می دانیم با کمک دنیای مجازی مرز و زمان دیگر معنایی ندارد. فروش اینترنتی جای خود را در بسیاری از کسب وکارها بازکرده است. دیگر نیازی نیست که حتماً یک فروشگاه در فلان خیابان و یا پاساژ داشته باشید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را بفروشید. فروش اینترنتی این کار را برای شما بسیار راحت کرده است. همراه ما باشید تا برخی از مزایای آن را بررسی کنیم.
1 بدون محدودیت زمانی و مکانی می توانید محصولات و خدمات خود را در معرض دید و فروش قرار دهید.
2 هرچقدر فضای فروشگاه فیزیکی شما بزرگ باشد، بازهم تعداد محدودی قادر خواهند بود که از محصولات و خدمات شما خرید کنند. اما درفروش اینترنتی در طول شبانه روز هزاران هزار نفر قادر خواهند بود از فروشگاه شما خرید کنند.
3 دسترسی مشتریان به محصولات و خدمات شما از هر نقطه امکان پذیر است و نیاز به حضور فیزیکی مشتری وجود ندارد.
4 با توجه به نفوذ اینترنت در جامعه، افزایش قدرت خرید بالا رفته و کاربران به راحتی می توانند با مقایسه کردن محصولات در فروشگاه های متعدد اینترنتی خرید خود را به راحتی انجام دهند.
5 درفروش اینترنتی مرزها دیگر معنایی ندارند و می توانید روی بازار جهانی فکر کنید.
6 برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، در مقایسه با زدن یک فروشگاه فیزیکی هزینه های شما پایین تر خواهد بود.
و …
1 بدون شک در هر کاری ممکن است معایبی بر سر راه وجود داشته باشد. از معایبی که برای فروش اینترنتی در فروشگاه های اینترنتی می توان نام برد، عدم اعتماد کاربران برای پرداخت آنلاین می باشد. خوشبختانه این امر با توجه به شناخت بیشتر کاربران از فضای مجازی در حال بهبود می باشد. همچنین نظارت مراجع قضایی بر روی این فضا سبب شده است تا اعتماد کاربران بیشتر شود. از جمله اقداماتی که صاحبان فروشگاه های اینترنتی برای جلب اعتماد مشتریان می توانند انجام دهند، گرفتن نماد اعتماد الکترونیک می باشد.
2 اگر کالای شما فیزیکی باشد، ممکن است ایراد هایی داشته باشد که پس از فروش عیب و ایراد آن کالا را نمی پذیرید.
3 مشتری قبل از خرید باید کالا را لمس کند و از نزدیک ببینید تا از جنس و کیفیت آن مطمئن شود.
اینماد همانند جواز کسب و کار عمل میکند و در صورت اتفاق ناخوشایندی می توان از طریق نماد اعتماد الکترونیکی مشکلات پیش آمده را پیگیری کرد.
اگر فروشگاهی چنین امکانی را برای خریداران خود در نظر گرفته باشد؛ نشان دهنده آن است که تمامی اطلاعات و مدارک صاحب فروشگاه در اختیار پست جمهوری اسلامی ایران می باشد که می تواند یکی از راهکار های اعتمادسازی در مشتریان باشد.
شهرت فروشگاهی یکی از بزرگ ترین مزیت های یک فروشگاه می باشد. شما با داشتن شهرت در ذهن همه مشتریان باقی می مانید و اعتماد برای مشتریان آسان می شود.
هر چقدر میزان دسترسی شما به افرادی که در فروشگاه اینترنتی در حال فعالیت هستند آسان تر و مهیا تر باشد نشان دهنده پویا بودن فروشگاه مربوطه است.
در پروسه انتخاب محصول در فروشگاه های آنلاین، الگوریتم کار هدایت کردن مشتری از طریق موتور های جستجوی فروشگاهی به سمت فروشگاه مورد نظر برای معرفی محصول مورد نظر به مشتری است و در صورت ابراز تمایل مشتری به خرید محصول سعی در افزایش سبد خرید وی می باشد، لذا باید تلاش کرد تا با شناسایی دقیق رفتار مشتری به علاقمندی ذاتی وی پی برده تا در زمان مراجعه محصولات مورد نظر مشتری به راحتی در معرض دید وی قرار گیرد و احتمال خرید سایر موارد دلخواه وی را افزایش دهد.
روش های متداول پرداخت استفاده از کارت های بانکی و پرداخت آنلاین است ولی برخی راهکار ها مانند پرداخت در محل و یا پرداخت اعتباری و یا استفاده از راهکار هایی مانند ارائه کارت هدیه جهت خرید از فروشگاه به دوستان و …
بر اساس ساختار هر شرکت و کشوری روش های متنوعی برای تحویل کالای خریداری شده به مشتری وجود دارد. در جامعه ی ما ارسال با پست و تیپاکس و پیک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.