مقایسه فروش از طریق سایت و شبکه ی اجتماعی اینستاگرام

  • دوشنبه 20/دی/1400
مقایسه فروش از طریق سایت و شبکه ی اجتماعی اینستاگرام

می دانیم هم اینستاگرام و هم سایت، ابزارهای درآمدی فوق العاده ای در بستر فروش اینترنتی هستند.

مقایسه تفاوت، مزایا و معایب سایت و اینستاگرام

راه اندازی اولیه

اینستاگرام رایگان است و بدون هیچ هزینه ای در اختیار عموم قرار دارد. اما برای طراحی سایت باید هزینه های هاست، دامنه، قالب و طراح سایت را بپردازید.

بهتر است یک نکته را فراموش نکنید که این برتری اینستاگرام می تواند به عنوان نقطه ضعف آن هم تلقی شود. چون رقبای شما هم می توانند با یک اراده و تصمیم در اینستاگرام صفحه جدید راه اندازی و با پیج شما به رقابت بپردازند.

فرآیند پرداخت و درگاه پرداخت

در خرید های اینستاگرامی امکان اتصال به درگاه بانکی و پرداخت آنلاین وجود ندارد. اگر کسی بخواهد از صفحه ی اینستاگرام شما خریدی را انجام بدهد برای پرداخت باید ابتدا از شما شماره کارت بگیرد و بعد از کارت به کارت کردن وجه و ارائه رسید به شما سفارش خود را کامل کند. گاهی این پروسه ی پرداخت خرید آنقدر طولانی و سخت می شود که بسیاری از افراد از خیر آن می گذرند. در بهترین حالت هم ممکن است او را با یک لینک از طریق دایرکت به یک درگاه پرداخت متصل کنید که در این صورت هم شاید مشتری به راحتی به شما اعتماد نکند. حالا تصور کنید تعداد زیادی مشتری هم در طول روز داشته باشید؛ که پیگیری همه ی آن ها قطعا فرایندی دشوار است.

در حالتی که در سایت تمام این مراحل به صورت اتوماتیک انجام می شود.

تداوم، پایداری و خطر فیلترینگ

از آنجایی که در سال های گذشته شبکه های اجتماعی فراوانی آمده اند و رفته اند (همانند تلگرام)، مشاهده شد که اکثر آن ها نسبتا عمر کوتاهی داشتند. ولی بعد از مدتی به دلیل تحریم، کوچ کاربران به شبکه اجتماعی دیگر، یا فیلترینگ و غیره کارشان پایان یافته است و به فراموشی سپرده شده اند. هیچ تضمینی وجود ندارد که پیج شما تا چند روز سرپا خواهد بود. حال تمامی تلاش هایی که برای جذب مخاطب، وقت و هزینه که کرده اید، به یکباره از دست می دهید و امکان تداوم فعالیت شما در آن شبکه اجتماعی بی فایده است.

وب سایت بیس یا بستر اصلی کسب و کار شماست. درست است که شما دامنه یا همان نام سایت خود را اجاره می کنید اما این نام تا زمانی که به صورت مرتب به تمدید آن بپردازید در اختیار شماست. هیچ کس حق واگذاری دامنه شما را به اشخاص دیگر ندارد. در وب سایت ها شما می توانید هر زمان که خواستید از اطلاعاتتان پشتیبان یا بکاپ تهیه کنید.

اما اینستاگرام ممکن است پیج شما را مسدود و نام کاربریتان را غیرفعال کند. این اتفاق برای بسیاری از افراد رخ داده است. در هر صورت نام پیج شما در اختیار خود اینستاگرام است و آن ها تعهدی برای همیشگی بودن آن به شما نداده اند.

دسته بندی و جستجو بین محصولات

در نظر داشته باشید که شما قصد فروش چند نوع محصول مختلف را دارید؛ در اینستاگرام راهی برای جدا سازی و طبقه بندی محصولات وجود ندارد و باید همه ی محصولات را با یک روش عادی در صفحه خود قرار دهید. این کار پیدا کردن یک محصول مورد نظر را بسیار سخت خواهد کرد. برای کسانی که محصولات بسیار زیادی برای فروش دارند این عدم دسته بندی بیشتر حس شده و مشتری باید برای پیدا کردن یک محصول خاص کل صفحه را بالا و پایین کند تا شاید محصول مورد نظر خود را پیدا کند. ممکن است محصولات خوب و مفید شما پایین صفحه قرار بگیرد و مخاطب وقتی وارد صفحه شما می شود، محصول شما به چشمش نیاید.

نبودن امکان سرچ در اینستاگرام یکی دیگر از معایب مهم است.

اما یکی از مواردی که باعث می شود کاربر با محتوای گنگ و نامفهوم در سایت های فروشگاهی مواجه نشود این است که محصولات به صورت دسته بندی شده به کاربران ارائه شود.

داشتن دسته بندی نه تنها باعث مرتب بودن و حرفه ای به نظر رسیدن سایت شما می شود بلکه باعث می شود کاربر در مدت زمان بسیار کوتاهی بدون اتلاف وقت به هدف خود از ورود به سایت شما برسد که نتیجه این موضوع تمایل بیشتر به مراجعه مجدد به سایت شما و رضایت کامل از سایت می شود.

شما نیز می توانید در سایت تان ویدئو، بلاگ ها، نظرات مشتریان و سوالات متداول را اضافه کنید. همچنین نرم افزار انبارداری ساده در کنار سایت خود داشته باشید.

instavssite

به روزرسانی و مدیریت محصولات

در فروشگاه اینترنتی می توانید برای هر محصول موجودی معینی را مشخص کنید تا با هر خرید از تعداد آن موجودی کم شود و اگر به اتمام رسید پیامی مثل "محصول مورد نظر موجود نیست" روی سایت نمایش داده شود. همچنین بقیه اطلاعاتی مانند تخفیف را هم می توانید به صورت خودکار روی آن اعمال کنید.

برای بروزرسانی و ادیت محصولات یا همان پست ها در اینستاگرام باید وقت بسیار زیادی صرف کرد به طوری که اگر شما 150 محصول در پیج خود داشته باشید و بخواهید به صورت روزانه قیمت و موجودی هر یک از محصولات را بررسی و تغییر دهید باید روزانه چندین ساعت از وقت خود را برای این کار تلف کنید. همچنین استوری ها نیز قابلیت ویرایش و بروزرسانی ندارند.

پست های اینستاگرام تنها برای ساعاتی در ابتدای لیست بازدید دنبال کنندگان شما قرار می گیرد و کم کم با انتشار پست های فراوان کاربران دیگر، پست شما در بین پست های دیگر و تنوع بالا گم خواهد شد و شاید فالور های وفادار شما پیگیر پست شما باشند ولی قطعا همه نه.

اعتماد و قانونمند بودن

امنیت و عدم هک شدن

در حوزه امنیت قطعاً یک وب سایت پیروز میدان خواهد بود! گرچه هر دو ابزار ملزم به رعایت اصول امنیتی هستند و هرگونه سهل انگاری می تواند موجب نفوذ مهاجم شود. اما در اینستاگرام یا هر شبکه ی اجتماعی دیگر شما به پایگاه اطلاعات دسترسی ندارید، پس اگر شخصی وارد صفحه شما شود و موفق به دریافت و تغییر پسورد شما گردد، اگر راهی برای بازیابی پسورد نداشته باشید قطعاً پیج خود را از دست داده اید!

اما در وب سایت پایگاه داده در اختیار شماست. با ایجاد هر مشکلی می توانید از اطلاعات آخرین بک آپ استفاده کنید، از پایگاه داده کمک بگیرید تا اختیار کامل وب سایت در دستان شما باشد.

مخاطبین و بازاریابی

هر دو ابزار برای دریافت بازدید کننده نیاز به بازاریابی دارند. اگر شما یک صفحه در اینستاگرام ایجاد کنید یا یک وب سایت راه اندازی کنید و آن را رها کنید، قطعاً هیچ بازخوردی نخواهید داشت.

برای تبلیغات در اینستاگرام شما نیازمند فالور واقعی برای دیده شدن هستید. نه تقلبی. چرا که فالور های تقلبی برای شما مشتری نخواهند شد. داشتن تعداد زیاد فالور اینستاگرام هم نیازمند صرف زمان زیاد و تولید محتوای مستمر و البته با کیفیت است. البته خود قوانین اینستاگرام، بیان می کند که پست های شما باید در یک ساعت اول انتشار آن، حداقل به میزان 10 درصد فالورهایتان لایک دریافت کند تا ربات های اینستاگرام بفهمند پست شما آنقدر ارزشمند بوده که در همان یک ساعت اول 10 درصد فالورها آن را پسندیده اند. سپس مقدار بیشتری انتشار می دهد و این سلسله مراتب ادامه دارد. بنابر این جلب توجه کردن و تبلیغات کردن در فضای اینستاگرام نه راحت است نه رایگان بلکه نیازمند هزینه زمان و محتوا آن هم به صورت مستمر، برای جلب فالورهای واقعی یا همان مشتری های بالقوه شما می باشد. ازاین نکته هم غافل نباشید که برخی، برای جلب توجه و بزرگ جلوه دادن صفحه و کسب و کار خود، اقدام به خرید فالور می کنند. این کار دیگر اثر مثبت که ندارد بلکه نخ نما شده است چرا که کاربران با دیدن تعداد پست های شما و کیفیت آن و میزان لایک ها و چند نکته دیگر خواهند دانست که شما قصد تمارض و به انحراف کشیدن آن ها را دارید و تبلیغات شما نتیجه عکس می دهد.

اما باید بدانید که امروزه رقابت برای لینک اول شدن در گوگل بسیار زیاد است و روز به روز برتعداد کسانی که سایت خود را راه اندازی می کنند، افزوده می شود. برای دستیابی به بازدید بیشتر، بهتر است یک استراتژی بازاریابی دیجیتال داشته باشید که سئو یکی از پرکاربرد ترین تاکتیک های بازاریابی است. به این شکل نیست که سایت را راه اندازی کردید همه چیز تمام شده شما باید یک برنامه ریزی خوب برای تولید محتوا و بازاریابی سایت تان داشته باشید. این کار ممکن است کمی زمان گیر باشد اما خیال تان راحت است که دارید از ابتدا یک کار درست حسابی انجام می دهید. نکته مثبت این است که یک سایت آنلاین می تواند 24 ساعت در روز مورد بازدید قرار گیرد. انبارداری اینستاگرام نیز نیازمند نرم افزار انبارداری پیشرفته خواهد بود که می توانید در انبار آنلاین به آن دسترسی پیدا کنید.

پس در نتیجه جذب مخاطب و بازاریابی در هردو دشوار است و رایگان نیست.

insta vs site

نتیجه و خلاصه مطالب

ویژگی هااینستاگرامسایت و فروشگاه های اینترنتی
رایگان بودن
دسته بندی و جستجو بین محصولات
امکان پرداخت آنلاین
امکان بروزرسانی محصولات و رشد و توسعه در آینده
مناسب برای کسب و کار های کوچک
مناسب برای کسب و کار های بزرگ
در امان بودن از خطر فیلترینگ و بلاک و هک
امنیت بیشتر و معتبر بودن
بازاریابی رایگان
بازدید 24 ساعته و پاسخگویی راحت تر به مشتریان
دسترسی به پایگاه اطلاعات و بک آپ گیری

در نتیجه کدام یک بهتر است ؟

می توان گفت سایت و شبکه های اجتماعی مکمل هم هستند و برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی نمی توان این دو را نادیده گرفت. بنابراین برای نتیجه گیری باید بگوییم که در عصر دیجیتال، شما به یک وب سایت نیاز دارید، اما شما به رسانه های اجتماعی نیز نیاز دارید. موضوع مهم نحوه اولویت دهی برای هزینه هایی است که بابت رشد و توسعه هر کدام از این ها می پردازید. برای انبارداری اینستاگرام و همچنین انبارداری وبسایت خود می توانید از انبارآنلاین کمک بگیرید.

همانطور که مطالعه کردید هم اینستاگرام و هم وب سایت در کنار هم برای رونق کار شما ضروری است.

اما اگر از پس هزینه های راه اندازی همزمان هر دو بر نمی آیید از فرمول زیر استفاده کنید تا زمانیکه بتوانید هر دو را راه اندازی کنید:

  • جهت کسب و کار کوچک و یا یک تجارت خاص، توصیه می شود اول اینستاگرام تبلیغات و فعالیت کنید و پس از رونق گرفتن به فکر راه اندازی سایت باشید.
  • اما اگر کسب و کار شما متوسط و بزرگ با رویکرد درآمد زایی است، وب سایت فروشگاهی 24 ساعته با امکانات کامل، توصیه ما به شما خواهد بود. شما می توانید پس از رونق و راه اندازی کامل وب سایت تان، دراینستاگرام نیز فعالیت کنید.
درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید