فروشگاه اینترنتی به وب سایتی گفته می شود که محصولات در آن در بستر اینترنت برای فروش عرضه می شوند؛ این محصولات می توانند فیزیکی یا مجازی باشند. در فروشگاه اینترنتی اطلاعات مربوط به محصول مورد نظر نمایش داده می شود و امکان خرید آن برای مشتری فراهم می گردد. در این فروشگاه ها محصولات و خدمات متفاوت دسته بندی می شوند و با کلیک روی هر یک قادر به مشاهده محصولات زیادی خواهید بود. سبدی مجازی برای این فروشگاه ها در نظر گرفته می شود که با استفاده از آن قادر به ثبت سفارشات خود خواهید بود. امکان جستجوی محصولات در فروشگاه های اینترنتی برقرار شده است تا اقلام و یا برند های خاصی را که به آن تمایل دارند جستجو کنند و محصول مورد نظر را سریع تر پیدا کنند.
برای درک تفاوت عملکرد فروشگاه های اینترنتی مختلف بهتر است ابتدا بدانید مدل های تجاری چیست. مدل تجاری هر کسب و کاری با توجه به نوع هدف گذاری یک فروشگاه برای جذب مشتریان و کسب سود مشخص می شود. فروشگاه های اینترنتی معمولا از سه نوع مدل تجاری رایج استفاده می کنند که در زیر به طور مختصر معرفی شده اند:
فروشگاه اینترنتی در نقش یک خرده فروش مستقیماً به دنبال فروش کالا به مصرف کننده نهایی است.
در این مدل، فروشگاه در نقش تأمین کننده سایر کسب و کار ها عمل می کند.
وب سایت نقش واسطه ای دارد و تنها امکان ایجاد ارتباط بین دو مشتری را فراهم می کند.
برای رسیدن به فروش اینترنتی موفق و شناخت بهترین فروشگاه های اینترنتی جهان لازم است تا به شناخت یک فروشگاه های اینترنتی موفق بپردازیم. در شرایط حال حاضر دنیا و کشور کسب و کار های زیادی به وجود آمده اند که کالای مورد نیاز شما را عرضه می کنند به همین جهت برای کسب درآمد و افزایش سود دهی لازم است تا شرایط و امکانات متفاوتی برای خریدار فراهم آورید تا کالای شما دیده شود و او میل و رغبتی برای رسیدن به محصول شما پیدا کند. همین موضوع چالشی ست که بیشتر کسب و کارها با آن مواجه می شوند و حل این چالش کمک بزرگی به رشد و پیشرفت هر کسب و کاری می کند و در ادامه به بررسی دقیق تر این موضوع می پردازیم.
رابط کاربری یا User Interface در واقع همان ظاهر فروشگاه اینترنتی است. ظاهر فروشگاه از آن لحاظ اهمیت دارد که اگر کاربری در بازدید از سایت حتی خریدی هم انجام ندهد اما از گشت و گذار در گزینه های مختلف آن سایت لذت ببرد.
ظاهر مرتب و شیک یک سایت می تواند یکی از اصول اولیه برای داشتن بهترین فروشگاه اینترنتی باشد. گاهی ظاهر فروشگاه های آنلاین به حدی جذاب هستند که افراد تنها برای سرگرمی و دیدن گزینه های آن به سایت سر می زنند.
می توان گفت ظاهر یک سایت به رنگ بندی، محل قرارگیری لوگو و المان ها، ساختار و شکل لوگو، فونت های سایت، تصاویر، دسته بندی محصولات، چینش محصولات و ….. بستگی دارد.
کاربران با مراجعه به بهترین فروشگاه اینترنتی، ابتدا در کادر جستجوی سایت به جستجوی محصول موردنظرشان می پردازند؛ بنابراین عملکرد سریع این قسمت می تواند روی رضایت کاربران و بازدهی سایت تاثیر بالایی داشته باشد.
قسمت جستجو می تواند شامل فیلتر های رنگ، برند، قیمت، سایز و ….. نیز باشد. جستجوی پیشرفته و سریع هم دیگر گزینه ای است که در راستای رابط و تجربه کاربری موفق بهترین فروشگاه اینترنتی قرار دارد.
دسته بندی و گروه بندی محصولات مختلف در یک سایت بزرگ فروش اینترنتی از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع دسته بندی ها می توانند براساس دسته، رنگ، مدل، اندازه و ….. مرتب شوند تا کاربران به راحتی بتوانند به دسته موردنظر خود دسترسی پیدا کنند بدون اینکه سردرگم شوند.
همه می خواهند محصولات باکیفیت را با قیمت مناسب خریداری کنند. اگر یک فروشگاه آنلاین بتواند این امکان را برای کاربران خود فراهم کند، بزودی بهترین فروشگاه اینترنتی خواهد شد. بنابراین صاحبان فروشگاه های بزرگ آنلاین همواره در صدد هستند تا بتوانند بهترین و اصیل ترین محصولات را با تضمین پایین ترین قیمت با معرفی محصولی درست به فروش برسانند.
اگر سایتی نتواند برای محصولات خود گارانتی بازگشت وجه در نظر بگیرد، کاربران سخت به چنین سایتی اعتماد می کنند. گارانتی بازگشت وجه در صورت نارضایتی و مرجوعی کالا می تواند یکی از موضوعات اساسی بهترین فروشگاه اینترنتی باشد.
معمولاً بهترین فروشگاه اینترنتی باید تخفیف های خوبی هم به مشتریان خود ارائه دهد. گاهی سایت ها با دادن تخفیف های مناسبتی، فصلی، هفته ای، ماهانه و حتی تخفیف اولین خرید، باعث فروش چند برابری خود می شوند. بنابراین دادن تخفیف و فرصت های ویژه به کاربران یکی دیگر از ویژگی های بهترین فروشگاه اینترنتی است.
اگر یک سایت به کاربران خود قول داده باشد تا سفارشات ایشان را در عرض 24 ساعت به دست شان برساند، عمل به این قول باعث می شود آن مشتری به مشتری دائمی آن فروشگاه تبدیل شود. همین طور اگر 24 ساعتی که آن سایت قول داده به 25 یا26 ساعت برسد، امکان دارد سایت آن مشتری را برای همیشه از دست بدهد.
شرکت آمازون در سال 1994 در شهر سیاتل آمریکا راه اندازی شد و در ابتدای تاسیس، فعالیت هایش بسیار محدود بود و در سال 1995 فعالیت رسمی خود را در زمینه فروش اینترنتی کتاب آغاز نمود. این فروشگاه بعد از استقبال کاربران رفته رفته وارد شاخه های دیگری از تجارت، نظیر فروش محصولاتی مانند لباس، کفش و... نیز شد. هم اکنون آمازون تمامی اجناس و خدمات را تحت پوشش خود قرار داده و شعب مختلفی در سرتاسر دنیا تاسیس کرده است تا بیشتر مردم دنیا بتوانند از خدماتش استفاده کنند و در اسرع وقت به محصولات مورد نیاز خود دست پیدا کنند.
آمازون با چهار اصل هدایت می شود: وسواس مشتری به جای تمرکز رقبا، اشتیاق به اختراع، تعهد به برتری عملیاتی و تفکر بلند مدت.
فعالیت تجاری آمازون به این صورت است که هم خودش اجناس تقاضا شده را تامین می کند و به همین خاطر دارای انبارهایی بسیار بزرگ می باشد و هم اینکه اجناس افراد دیگر را با در اختیار قرار دادن یک پنل به آن ها به فروش می رساند و درصدی از فروششان را به عنوان سود نزد خود نگه می دارد و از این طریق موجب اشتغال زایی افراد دیگر نیز در سرتاسر دنیا شده است.
بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران از دید عموم وب سایت دیجی کالا است که تقریبا در همه موارد مطرح شده در بالا تا حد ممکن خوب کار کرده است. دیجی کالا نزدیک به 10 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است و در ابتدای کار مانند همه فروشگاه های اینترنتی بسیار ساده و با محصولاتی با تنوع پایین فعالیت خود را آغاز کرد.
دیجی کالا از ابتدای کار خود سعی در معرفی بسیار حرفه ای و هوشمندانه کالا های خود داشت و همین موضوع سبب می شد کاربران برای کسب اطلاعات دقیق از یک کالا به دیجی کالا مراجعه کنند، اما در آن زمان که فرهنگ خرید اینترنتی هنوز به این جایگاه نرسیده بود اکثر افراد برای کسب اطلاعات به دیجی کالا مراجعه می کردند و پس از انتخاب محصول مد نظرشان به بازار مراجعه می کردند.
فروشگاه eBay یکی از بزرگترین فروشگاه های آنلاین دنیاست که توسط پییر امیدیار که اصلیتی آمریکایی-ایرانی دارد در سال 1996 تاسیس شد. سیستم فروش این سایت مبتنی بر حراج است به این شکل که در این فروشگاه افراد عادی میتوانند اجناس نو و دست دومشان را برای فروش در معرض نمایش قرار دهند و کالای خود را به بالاترین قیمت پیشنهادی بفروشند و درصدی از فروش خود را به شرکت eBay بپردازند.
علی بابا در سال 1999 راه اندازی شد. سکوی پیشرو در تجارت عمده فروشی جهانی است. در سراسر جهان به میلیون ها خریدار و تأمین کننده خدمت می کند. شرکت علی بابا توسط جک ما در سال 1999 در پکن تاسیس شد، محصولات اصلی این فروشگاه اینترنتی مربوط به حوزه تجارت الکترونیک است. در این فروشگاه امکان فروش محصولات تامین کننده به مصرف کننده وجود دارد. Alibaba.com صدها میلیون محصول در بیش از 40 دسته مختلف مختلف از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی ماشین آلات و پوشاک به شما ارائه می دهد.علاوه بر این نوع از خرید و فروش محصولات میتوانند از تامین کننده ای به تامین کننده دیگر و یا از مصرف کننده به مصرف کننده دیگر نیز فروخته شوند و به همین دلیل تعداد تراکنش های مالی این شرکت اینترنتی همانند دیگر فروشگاه های مطرح دنیا بسیار بالاست.
یکی از جدید ترین فروشگاه هایی که توانسته جایگاه خوبی در بین مردم ایران پیدا کند اسنپ مارکت می باشد. سوپر مارکت آنلاین اسنپ مارکت در حوزه عرضه محصولات سوپر مارکتی و تند مصرف از سال 1397 و با فروش اینترنتی در شهر تهران آغاز به کار کرده است و هم اکنون ثبت سفارش از طریق پلت فرم های اسنپ مارکت نظیر وب سایت و اپلیکیشن در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، قم، لواسان، ارومیه و مشهد نیز امکان پذیر است.