فروشگاه های مختلف محصولات و خدمات متنوعی را ارائه می دهند و در رقابت بین آن ها فروشگاهی برنده است که تمامی مراحل جذب مشتری از ورود به سایت تا مرحله پرداخت و اتمام خرید و حتی ارسال محصول را به بهترین شکل انجام دهد.
یکی از مهم ترین مراحل خرید از فروشگاه های اینترنتی پرداخت هزینه کالا و ارسال است. امنیت، سرعت و راحت بودن پرداخت یک کسب و کار اینترنتی می تواند به راحتی سبب افزایش رضایت مشتریان و افزایش فروش شود. در این مقاله سعی داریم انواع روش های پرداخت در فروش آنلاین را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید به راحتی از بین روش های پرداخت موجود انتخاب کنید.
این روش پرداخت که از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بانک می باشد، به این صورت است که شما پس از انتخاب کالا مورد نظر و افزودن آن به سبد خرید، وارد صفحه پرداخت اینترنتی بانک مورد نظر می شوید. در آنجا اطلاعات کارت که شامل: شماره کارت، رمز دوم، cvv و تاریخ انقضای کارت می شود را وارد می کنید و پس از پرداخت یک کد پیگیری از طرف بانک دریافت می کنید. این کد در واقع ضمانتی است برای اینکه شما در این سایت واریزی داشته اید.
اطلاعاتی که در هنگام پرداخت اینترنتی نیاز دارید:
رمز خرید اینترنتی و یا رمز دوم با رمزی که شما هنگام استفاده از دستگاه های عابر وارد می کنید، متفاوت است. برخی از بانک ها مانند صادرات در هنگام صدور کارت، رمز اینترنتی را نیز تحویل می دهند. اما اغلب آن ها در زمان تحویل رمز دوم ندارند و شما برای فعال کردن رمز خرید اینترنتی باید به دستگاه های خود پرداز بانک صادر کننده کارت مراجعه کنید، سپس کارت خود را وارد کرده و بخش عملیات رمز را انتخاب کنید. در بخش رمز اینترنتی و یا رمز دوم رمز خود برای کارت خود انتخاب کنید.
این کد یک عدد ۳ الی ۴ رقمی است که اغلب بر پشت و یا روی کارت بانکی درج می شود و به عنوان یک منبع امنیتی در زمان پرداخت های آنلاین کاربرد دارد. این کد برای کارت بانک های پاسارگاد، ملت، سامان، صادرات به صورت یک عدد سه رقمی درج شده است و برای برخی از این کارت ها مانند بانک ملی این عدد چهار رقمی می باشد.
تاریخ انقضا بر روی کارت های بانکی درج شده است. شما اگر روی کارت بانکی شما این تاریخ درج نشده است، توانید از عدد ۱۲ به جای ماه و عدد ۹۹ به جای سال انقضای کارت خود استفاده کنید.
برخی از فروشگاه های اینترنتی که به درگاه پرداخت اینترنتی دسترسی ندارند و امکان پرداخت در محل را نیز برای مشتریان خود فراهم نکرده اند می توانند شماره کارت خود را در اختیار مشتریان قرار دهند. فروشگاه های اینستاگرامی و یا فروشگاه هایی که به دلایل مختلف امکان استفاده از درگاه را ندارند برای دریافت پرداخت مشتریان می توانند از کارت به کارت استفاده کنند.
در این روش هزینه محصول درب منزل و هنگام دریافت کالا پرداخت می شود.
این نوع تبادل تجاری، معمولا توسط شرکت های پستی یا شرکت های حمل و نقل به مشتریان، ارائه می گردد و باعث می شود که ریسک تقلب یا دریافت کالای معیوب، کاهش یابد. این پرداخت هزینه می تواند به صورت نقدی یا با استفاده از کارت های اعتباری (دستگاه پوز) باشد و در صورتی که وجه کالا پرداخت نشود، مامور پست بسته را تحویل نخواهد داد. این روش بیشتر در خرده فروشی و فروشگاه های اینترنتی کاربرد دارد و همانطور که در بالا اشاره کردیم، یکی از موثر ترین روش ها در جلب اعتماد مشتری و احساس آرامش هنگام خرید است.
در اغلب مواقع، هزینه ی سرویس COD برعهده ی فروشنده کالاست و معمولا هر فروشگاهی باتوجه به نوع اجناس و قیمت آن ها شرایطی را برای نوع ارسال و یا ارسال رایگان قرار می دهد. به طور مثال خرید بالای 100 هزار تومان شامل ارسال رایگان می شوند. برخی دیگر نیز هزینه ارسال را از مشتری دریافت می کنند. اما نوع دیگری نیز وجود دارد که ارسال محصول رایگان می باشد اما اگر بخواهید پرداخت در محل داشته باشید، هزینه ارسال به عهده خود مشتری خواهد بود.
این روش توزیع خرید اینترنتی هم مانند هر روش دیگری از معایب و مزایایی برخوردار هستند و فروشگاه های اینترنتی پرداخت در محل باید هر دو شرایط را در نظر بگیرند و باتوجه به حفظ منافع خود و مشتریان این روش را انتخاب کنند.
توزیع خرید اینترنتی با امکان پرداخت در محل فواید بسیاری برای هر دو طرف دارد. به عنوان مثال، اگر خریدار کارت بانکی نداشته باشد، یا برای کارت بانکی خود رمز دوم نداشته باشد، که مورد دوم شایع تر است، می تواند با استفاده از روش پرداخت در محل، اقدام به خرید کالا کند. اما مهم ترین مزایای فروشگاه اینترنتی پرداخت در محل، جلب اعتماد مشتری است که در نهایت باعث افزایش میزان فروش فروشگاه اینترنتی می شود.
علاوه بر این، اعتبار فروشنده نزد خریدار افزایش می یابد، بنابراین سرویس پرداخت در محل بهترین روش ارسال کالا برای فروشگاه اینترنتی تازه تاسیس و برند های نوپا است، زیرا باعث می شود مشتریان به راحتی به فروشگاه اعتماد کنند و خرید های خود را انجام دهند.
یکی از بزرگترین معایب توزیع خرید اینترنتی به صورت پرداخت در محل، این است که امکان دارد مشتری جنس را قبول نکند و جنس را مرجوع کند در نتیجه هزینه ارسال و مرجوع کالا به عهده فروشنده خواهد بود و پست فروشگاه اینترنتی مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت. بنابراین، فروشندگانی که این روش حمل و پرداخت را ارائه می دهند، قاعدتا ریسک آن را هم می پذیرند.
در این حالت، باید نسبت فایده به هزینه را، برای روش پرداخت در محل، مورد محاسبه و ارزیابی قرار داد. معمولا فایده ی روش پرداخت در محل، از هزینه ی آن بیشتر است؛ زیرا معمولا افزایشی که در حجم فروش و سود فروشنده ایجاد می شود، بسیار بیشتر از هزینه ی سفارش های مرجوع شده می باشد.
یکی دیگر از معایب این روش، محدودیت های جغرافیایی آن است، به این معنی که بعضی فروشگاه های اینترنتی پرداخت در محل این روش را تنها برای خریدارانی که در همان شهر هستند امکان پذیر کرده اند. به طور مثال، امکان پرداخت درب محل تنها برای خریدارانی که در تهران هستند وجود دارد. خود این مسئله باعث می شود مشتریان شهر های دیگر از خرید خود منصرف شوند.
همانطور که در مقاله بهترین روش ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی مشاهده کردید، برخی از شرکت های پستی یا شرکت های واسط پستی که با فروشگاه های اینترنتی همکاری می کنند، امکان پرداخت در محل را برای مشتریان فراهم می کنند. از جمله این شرکت ها می توان به : پرداخت در محل تیپاکس، راش پیک، الو پیک، اسنپ باکس، پیک موتوری و پرداخت در محل پست اشاره کرد. هرکدام از این شرکت ها شرایط منحصر به فرد خود را دارند و طبق قوانین خود عمل می کنند.
اعتماد مشتری مهم ترین عامل خرید از فروشگاه های اینترنتی می باشد که می توانید از روش های مختلف اعتماد مشتری را جلب کنید. با انتخاب روش پرداخت مناسب با کسب و کار و نوع مشتری این اعتماد را تا حدودی به دست می آورید. پس در انتخاب شیوه پرداخت دقت کنید.