منظور از تولید محتوا، فرآیندی است که در آن متخصصان این حوزه ایده های جذاب برای محتوا را می یابند، در مورد آن محتوای متنی یا ویدئویی تولید می کنند و سپس آن را در قالب مقاله، پست وبلاگ، ویدئو و یا طراحی اینفوگرافیک منتشر کرده و به مخاطبین خود عرضه می کنند. تولید محتوا یکی از روش های بازاریابی درونگرا است و شما به وسیله انتشار محتوای مفید و ارزشمند، مخاطبین بالقوه را به سایت خود دعوت کرده و از این طریق رضایت مخاطبین فعلی را نیز کسب می کنید. چند مورد از دلایل اهمیت تولید محتوا به شرح زیر است:
طبیعی است که بسیاری از ما که پس از راه اندازی کسب و کارمان به فکر تولید محتوا بیوفتیم و باز هم طبیعی است که سئو و دریافت رتبه مناسب از موتور های جستجو یکی از اصلی ترین اهداف تولید محتوا وب سایت ما باشد اما همه این ها به یک منظور صورت می گیرد فروش بیشتر و به همین دلیل پیش از تولید محتوای بلاگ برای کسب رتبه و پس از آن کار هایی لازم است انجام شود.
1) در ابتدا باید مطالب اولیه وبسایت شما کامل باشد، درباره ما، تماس با ما، قوانین و مقررات و توضیحات محصول صفحات اولیه ای هستند که اگر فکری به حالشان نکرده باشید مخاطب، از شما خرید نخواهد کرد.
2) حال نوبت مطالب بلاگ است مطالب سئو محور که هدف اصلیشان دیده شدن در صفحات اولیه گوگل و جذب مخاطب از طریق کلیک بر روی آن ها است.
3) حال وقت تبلیغ است، تبلیغ محتوا و محصولات تان را می توانید از روش های مختلفی مانند شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، رپورتاژ و راه های بسیار دیگری برای معرفی و تبلیغ استفاده کنید.
اگر بازاریابی محتوایی را به صورت جدی دنبال می کنید، نمی توانید برای یک سایت محتوای خوبی را بدون پی بردن به هدف از نوشتن برای آن وبسایت بنویسید. هدف یک سایت هر چه که باشد، همین که به هدف اصلی یک سایت که برای آن در حال نوشتن مطلب هستید پی بردید، در موقعیت مناسب تری خواهید بود تا محتوایی تولید کنید که در راستای هدف مورد نظر است.
قبل از آن که حتی یک کلمه بنویسید، باید بدانید برای چه کسی می خواهید مطلب بنویسید. باید بدانید برای چه رده سنی و چه قشر از افرادی محتوا می نویسید.
سایت های رقیب را شناسایی کنید.
نوشتن محتوا برای یک سایت، به داشتن دید مناسب در حوزه چشم انداز رقابتی حاکم بر بازار، پیوند دارد. اکثر بازدیدکنندگان سایت شما بدون شک به سایت رقیب شما هم مراجعه خواهند کرد. برای آن که بدانید آن ها در چنین سایت هایی چه مطالبی را مطالعه می کنند، لازم است عملکرد رقیبان را نیز آنالیز کنید.
اگر از همان ابتدا روش ها و قدم های هدفمند در جهت تولید یک محتوای خوب برداریم، می توانیم در این حوزه اثر بخش باشیم. کلی ترین سوالی که در مرحله اول تولید محتوا باید از خود بپرسید، چگونگی انتخاب موضوع و رسیدن به تولید محتوا در فضای وب می باشد. استراتژی به معنی داشتن نقشه و هدف برای انجام یک کار مشخص است. وقتی که هدف مشخص باشد و راه رسیدن به هدف هم مشخص شده باشد، می توان آسان تر به هدف مورد نظر دست یافت. تولید محتوا برای سایت هم مانند دیگر کار ها نیاز به هدف دارد.
یک محتوای خوب با کلمه کلیدی خوب شروع می شود. یک استراتژی تولید محتوا عالی به این صورت پیاده سازی می شود که شما در ابتدا باید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع وب سایت و مخاطبان جمع آوری نمایید.
در این تقویم، ساعات و روز هایی که برای خود از قبل برنامه ریزی کرده اید، مشخص است. شما با پایبند بودن به تاریخ درج محتوا در سایت خود به نوعی به روبات های گوگل درس می دهید. به این صورت که ربات های گوگل به هنگام ورود به سایت شما با مقاله ای جدید روبه رو می شوند و این زمان را ثبت می کنند. هر چقدر تعداد سر زدن های ربات های گوگل به وب سایت شما بیشتر باشد، باعث ایجاد یک برنامه زمان بندی درست براساس آپدیت شدن وبسایت شما می شود و این همان چیزی است که ما از گوگل می خواهیم.
در این مرحله شما شروع به نوشتن محتوا می کنید که باید مراحل زیر را طی کنید:
بررسی و تحقیق: در این مرحله شما باید یک کلمه کلیدی از کلمات انتخابی را جدا کرده و به عنوان کلمه کلیدی آن محتوا قرار دهید، با جستجو در اینترنت و سوال و پرسش از افراد صاحب نظر در آن زمینه، می توانید به یک کلیت درباره موضوع برسید.
نوشتن عنوان خیره کننده و جذاب: شما با انتخاب عنوان جذاب برای محتوای خود، میتوانید بازدید کنندگان را افزایش دهید و به موتور های جستجو کمک کنید.
نوشتن بدنه محتوا: در این مرحله شما باید نکات زیر را رعایت نمایید تا یک محتوای عالی تولید کنید.
رعایت قوانین و نکات دستوری زبان
استفاده از جملات مهیج در پایان محتوا: یکی از مراحل مهم و تاثیر گذار در تولید محتوا، چگونگی به پایان رساندن آن است. به منظور افزایش اثر بخشی محتوایی که نوشته اید، در این مرحله لازم است جملات و کلمات خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید.
همین که محتوا را نوشتید، به عقب برگردید و از استفاده کلمات کلیدی در متن مطمئن شوید. اگر یک تا دو درصد متن از کلمات کلیدی تشکیل شده باشد می توان گفت که میزان استفاده از این کلمات در سطح ایده الی قرار دارد. این سطح استفاده از کلمات کلیدی برای موتور های جستجو کافی است.
به کاربران و موتور های جستجو در یافتن صفحه جدید با لینک هایی که در صفحات دیگر می گذارید کمک کنید. لینک های داخل هر سایت به کاربران امکان یافتن آن چه به دنبال آن می گردند را می دهد. با این کار کاربران به موتور های جستجو اطلاع می دهند که صفحه در ارتباط با چه مطلبی است و دارای ارزش ذکر شدن در نتایج جستجو را دارد.
از ابزار موجود در الکسا برای بررسی سئوی صفحه مجازی جدید استفاده کنید. این ابزار، صفحه وب شما را اسکن کرده و جزئیات آن را به همراه اشتباهات موجود در آن به نمایش می گذارد. در کنار آن، به شما در اصلاح این خطا ها نیز یاری خواهد رساند.