به طور کلی طبقه بندی محصولات، قرار دادن و سازماندهی محصولات در دسته های مربوطه را دسته بندی محصولات می گویند.
به همین دلیل، این فرآیند بسیار ساده به نظر می رسد. برای این کار ابتدا باید ریشه ی دسته بندی را انتخاب کرده و به همین روش جلو برویم. اما، وقتی حجم گسترده ای از محصولات را ارائه می دهید، این فرآیند کمی پیچیده تر از فرایند ایجاد دسته بندی بالاست. علاوه بر این، محصولات بسیاری وجود دارد که می توانند به چندین دسته تعلق داشته باشند.
اگر در رابطه با دسته بندی محصولات اطلاعاتی ندارید با خواندن این مقاله می توانید به بهترین شکل ممکن دسته بندی فروشگاه اینترنتی خود را انجام دهید.
دلایل زیادی وجود دارد که دسته بندی محصولات را برای تجارت الکترونیکی بخصوص به هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی و بازاریابی مهم می دانند. دسته بندی محصولات ویژگی های زیر را شامل می شود:
بر اساس تحقیقات انجام شده می توان دریافت که به طور متوسط ۹۹٪ از کاربران در اولین بازدید از سایت شما خرید نمی کنند. یکی از دلایل این امر این است که مردم می خواهند از فروشگاه های اینترنتی متفاوت خرید کنند و بهترین قیمت را پیدا کنند. در نهایت، آن ها فرایند خرید کردن را به پایان می رسانند و آماده خرید هستند. در آن مرحله، کاربران سایتی را انتخاب می کنند که بهترین قیمت و نرم ترین تجربه خرید را ارائه دهد.
طبقه بندی محصولات خوش ساخت به مشتریان این امکان را می دهد تا سریع و آسان آنچه که به دنبال آن هستند را پیدا کنند. مسیریابی آسان سایت شما یا همان دسته بندی محصولات، یکی از مهم ترین عناصر تجربه کاربری است و منجر به نرخ تبدیل بالا تر می شود.
طبقه بندی صحیح محصولات به موتور های جستجوی این امکان را می دهد تا محصولات را سریع تر پیدا کند. در نتیجه، شما یک موتور جستجوی سریع تر و دقیق تر ایجاد می کنید. از آن جایی که موتور جستجو اغلب اولین عنصری است که کاربران در فروشگاه های اینترنتی با آن ارتباط برقرار می کنند، یک موتور جستجوی قوی اوج تجربه کاربر سایت شما است.
اکثر افراد عموما به طور مستقیم به سایت شما دسترسی نخواهند داشت. در حقیقت، ۳۵٪ از افرادی که محصولات را جستجو می کنند از Google شروع می کنند. به محض این که طبقه بندی محصولات قوی داشته باشید، جزو سایت هایی هستید که مشتریان به آن سر می زنند و محصول مورد نظر را ارزیابی می کنند. به زبانی دیگر، گوگل و سایر موتور های جستجو می توانند سایت و محصولات شما را با سهولت بیشتری فهرست بندی کنند.
به طور کلی، این امر باعث می شود محصولات شما در موتور های جستجو رتبه بالاتری در زمینه سئو (SEO) داشته باشند و احتمال یافتن سایت شما توسط مشتریان را افزایش دهند.
۴ نکته ضروری در مورد دسته بندی محصولات وجود دارد.
در این قسمت نکات بالا را به طور مختصر توضیح می دهیم.
دسته بندی محصولات را بر اساس نحوه خرید مشتریان تنظیم کنید. چه فاکتور هایی (قیمت، جنس، کاربرد و…) برای مشتری شما در رابطه با محصولی که ارائه می دهید، اهمیت دارد؟ شما باید ببینید که مشتری یا بازدید کننده چگونه محصول مورد نظر خود را در سایت شما جستجو می کند.
به عنوان مثال، اگر دارای یک فروشگاه اینترنتی پوشاک دارید، مشتریان انتظار دارند که دسته های اصلی، لباس زنانه، مردانه و بچه گانه باشد و هر یک دارای زیر شاخه هایی مانند تاپ، شلوار، دامن، کت، کفش و پالتو، تی شرت و موارد مشابه باشد. در صورتی که تنوع محصول شما بسیار زیاد است، باید دسته بندی های بیشتر و متنوع تری نیز ایجاد کنید. با این کار به مشتری کمک می کنید که سریع تر آن چه را که می خواهد پیدا کند.
عنوان دسته بندی را طوری انتخاب کنید که عرف جامعه باشد و خارج از آن استفاده نشود.
صفحات اصلی دسته بندی های محصولات شما علاوه بر درج هر محصول باید شامل اطلاعات جذاب و کاربردی برای مشتریان باشد. می توانید در قسمتی از این صفحات، تجربه خرید و نظرات مشتریان سابق را قرار دهید. یا اینکه بخشی را جهت ثبت مقالات و مطالب آموزشی و سرگرمی مرتبط با همان دسته محصول اختصاص دهید. همچنین می توان در صفحه محصولات پیشنهادی دیگری نیز قرار داد.
سعی کنید صفحه ها را طوری ایجاد کرده و به آن رنگ دهید که مشتری برای بازدید از این صفحه و مشاهده دسته ها لذت ببرد.
هنگامی که شما یک دسته بندی ایجاد می کنید باید کلمه کلیدی اصلی در تمام دسته بندی ها به کار رود. شما باید تحقیق کاملی از کلمات کلیدی که در کسب و کار شما استفاده می شود، داشته باشید و از آن ها در دسته بندی استفاده کنید برای مثال اگر فروشگاه ظروف آشپزخانه دارید باید از انواع جنس های قابلمه ها (تفلون، روحی و مسی و...) استفاده کنید.
این کار کمک می کند که سایت شما( صفحه دسته مربوطه) نسبت به رقبا در رتبه های بالا تری در گوگل قرار بگیرد.
فیلترها و تگ هایی که برای دسته بندی محصولات استفاده می کنید باید منعطف و قابلیت سازگاری بالا با عبارت جستجو شده توسط مشتری باشد. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی به دلیل عدم رعایت این نکته درصد بالایی از مخاطبان خود را از دست می دهند. زیرا دسته بندی به درستی انجام نشده و کاربر پس از جستجوی یک عبارت طولانی و عدم مشاهده محصول موردنظر، بلا فاصله سایت را ترک خواهد کرد.
شما می توانید برای مشاهده دسته ها سایت دیجی کالا را مورد بررسی قرار دهید و از آن استفاده کنید.
فروشگاه های اینترنتی برای موفقیت به جزئیات خاص و کاربر پسندانه احتیاج دارند. بخش عمده ای از UX (تجربه کاربری) فروشگاه های اینترنتی در دسته بندی محصولات شما نهفته است. اگر بر دانش دسته بندی محصولات مسلط شوید، در مسیر درست فروش بیشتر قرار گرفته اید.