اگر به دنبال راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی بی نقص هستید ابتدا باید مواردی را در ارتباط با کسب و کار خود بررسی کنید. عموما افراد دارای سایت فروشگاهی بررسی های لازم را قبل از ایجاد سایت انجام نمی دهند و این امر باعث می شود که در اواسط کار به مشکل برخورد کنند.
می توان گفت که امروزه همه ی کسب و کار ها در فضا های مختلف فعالیت می کنند. شما برای ایجاد سایت فروشگاهی ابتدا باید بررسی کنید که محصول و خدمات خود را می توانید در سایت به فروش برسانید و یا اینکه در حال حاضر آیا هستند کسانی که اقدام به این کارکرده باشند؟
اگر پاسخ سولات بالا مثبت بود مسیر شما در این راه آسان است. اما اگر بازاری در بستر وب در ارتباط با محصول شما وجود نداشت شما باید به این محصول در بستر اینترنت پر و بال دهید و کار شما سخت می شود. اگر قرار باشد شما بازار را ایجاد کنید و قبلاً ایجاد نشده باشد پس باید روش ها و فوت و فن های این کار را نیز بلد باشید و اگر نیستید بهتر است یاد بگیرید.
نکته اصلی این است که قبل از شروع باید به دقت رقیبان را بررسی کنید تا ببینید در چه وضعی هستند و چگونه باید با آن ها رقابت کنید؟ آیا جای رقابتی وجود دارد؟ آیا می توانید طوری عمل کنید که خیلی زود همه کاربران آن ها را به سمت خودتان بکشید و از آن ها نیز موفق تر شوید؟ این ها سؤالاتی است که بررسی آن قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی بر عهده شماست.
برای مثال فرض کنید شما قصد دارید کالایی را به مبلغ 200 هزار تومان به فروش برسانید. اما متوجه می شوید که فروشگاهی کالایی مشابه را با قیمت 150 هزار تومان می فروشد. شما باید بررسی کنید که از چه استراتژی باید استفاده کنید که بتوانید در این بازار محصول خود را به فروش برسانید.
راهکار هایی که به طور خلاصه ذکر می شود این است که اگر محصولات خدماتی ارائه می دهید می توانید پشتیبانی و پیگیری بهتری نسبت به رقبا انجام دهید و یا اگر محصولی را به فروش می رسانید سعی کنید دست مشتری را در خرید باز کنید و در صورت امکان در نحوه پرداخت و ارسال ومرجوع کالا به مشتری حق انتخاب داده و اعتماد آن ها را جلب کنید.
بعد از بررسی رقبا و تحلیل نحوه قیمت گذاری آن ها وقت آن است که قیمت محصولات خود را مشخص کنید. بهتر است لیست ریالی از میزان خرج ها و هزینه های محصول و خدمات خود ایجاد کرده و از روی آن استراتژی قیمت گذاری خود را مشخص کنید.
این مورد را در نظر داشته باشید که قیمت گذاری بدون بررسی قبلی باعث می شود که قیمت های شما غیر عادی به نظر رسیده و مشتری ها از خرید منصرف شوند.
بررسی این که مشتریانی که قرار است از سایت شما خرید کنند از چه راهی قرار است با سایت شما آشنا شوند و چرا باید از سایت خرید کنند و چگونه برای خرید مجدد ترغیب می شوند. با بررسی این موارد و دادن پاسخ به این سوال ها، در زمانی که سایت را ایجاد کردید ره اشتباه را طی نمی کنید و دقیقا مسیر پیشرفت و جذب مشتری را می دانید.
اگر با خود می گویید این ها مواردی است که بعداً پس از راه اندازی فروشگاه درباره اش فکر خواهم کرد بدانید که سخت در اشتباه هستید. پس باید از همین حالا سیاست های تبلیغاتی و روش های جذب مشتری را تعیین و تحلیل کنید.
فرض کنید پس از تلاش ها و زحمت هایی که کشیدید به یک درآمد ثابت می رسید، اما چه کنیم تا کسب و کار ما گسترش پیدا کند.
همانطور که می دانید هر بازاری کشش معینی دارد و نمی توان بیش از حد کشش بازار به درآمد رسید. البته راه های زیادی برای افزایش درآمد هستند که کوتاه مدت و گاهی بلند مدت هستند. اما اگر به دنبال پیشرفت و گسترش چشمگیر هستید باید مسیر خود را از همین ابتدا مشخص کنید.
برای مثال شما می توانید محصولات خود را افزایش دهید و یا از محصولات مشابه استفاده کنید.
درست است که برپایی یک کسب و کار آنلاین، یک فروشگاه اینترنتی ممکن است نسبت به کار های دیگر نیاز به سرمایه کمتری داشته باشد ولی این را بدانید بدون بودجه با مشکلات زیادی مواجه می شوید. بهتر است قبل از شروع هزینه های مورد نیاز را تخمین بزنید تا بدانید برای راه اندازی این کار حداقل به چه قدر سرمایه احتیاج دارید و این سرمایه در چه مدت بازخواهد گشت.
از جمله هزینه هایی که دارید می توان به هزینه طراحی سایت، هزینه تبلیغات، هزینه افزایش سئو و... اشاره کرد.
حتما در نظر بگیرید که این کسب و کار شما قرار است چه جایگاهی در فعالیت های شما داشته باشد. قرار است به عنوان شغل اول شما باشد و یا شغل دوم شما؟ بهتر است مدت زمانی که قرار است برای این کار صرف کنید را از همین حالا تعیین کنید و برای وقت خود یک برنامه مدیریت زمان مناسب تدارک ببینید.
اگر تصور می کنید برای راه اندازی و سپس موفق شدن در این کاری که می خواهید شروع کنید نیاز به اختصاص وقت زیاد و دائم ندارید سخت در اشتباه هستید.
مواردی که ذکر شد از مهم ترین اقدامات برای شروع یک کسب و کار اینترنتی است که هر فردی برای شروع به آن ها توجه نمی کند. شاید بارها شنیده باشید که برخی از افراد با هزینه های سنگین فروشگاه آنلاینی را راه اندازی کرده و تبلیغات زیادی کرده است اما به نتیجه مطلوب نرسیده و در نتیجه از این کار منصرف شده است.
اگر با دانایی و اطلاعات کاملی اقدام به شروع کاری کنیم؛ هم هزینه کم تری باید بپردازیم و مسیر برایمان هموار تر است.