در فروش اینترنتی فروشنده کالا ارتباط مستیقم با مشتری ندارد. اگر ارسال کالا تجربه ی خوشایندی برای خریدار به همراه داشته باشد باعث خرید مجدد مشتری و وفاداری او می شود. اما از سوی دیگر اگر ارسال کالا برای مشتری تجربه ای خوشایند به همراه نداشته باشد باعث ریزش مشتری و از دست رفتن مشتری می شود.
با توجه به هزینه ی بالای جذب یک مشتری برای فروشگاه اینترنتی، موضوع ارسال کالا، روش ارسال کالا و انتخاب بهترین روش ارسال کالای باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد و فروشگاه های اینترنتی تمام مواردی که در این موضوع می تواند اخلال ایجاد کند را شناسایی و برای رفع آن تدابیری بیاندیشند.
یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، انتخاب ارزان ترین و سریع ترین روش ارسال کالا است. همچنین از آنجایی که هر مشتری سلیقه و خواسته خود را دارد، برای انتخاب نحوه ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی، باید خواسته همه افراد را در نظر بگیرید. هدف شما باید سهولت خرید برای مشتری باشد. سعی کنید به جای استفاده از یک روش ارسال کالا، چند روش را مد نظر قرار دهید تا مشتری حق انتخاب داشته باشد.
شرکت پست قدیمی ترین شرکت توزیع مرسولات فروشگاه های اینترنتی و سایر اقلام است، این شرکت خدمات مختلفی را در خصوص ارسال کالا برای فروشگاه اینترنتی ارائه می دهد از جمله: پست پیشتاز و پیک شهری.
نحوه کارکردن پست با فروشگاه های اینترنتی به صورت قراردادی است و داشتن نماد برای فروشگاه اینترنتی الزامی است. مامور پست بسته را از فروشگاه تحویل می گیرد و پول را از مشتری دریافت می کند. پست محدودیتی در تعداد ارسال محصولات ندارد. در صورت عدم دسترسی به شخص گیرنده در نشانی های مراکز دولتی، نظامی، اموزشی و با مجتمع های مسکونی، مرسوله به دبیرخانه و یا نماینده تعیین شده تحویل می گردد. زمانه تحویل مرسوله به اداراه پست 7 صبح تا 2 بعد از ظهر می باشد.
تیپاکس هم امروز به عنوان یکی از محبوب ترین شرکت های پستی و ارسال کالا در ایران محسوب می شود. این شرکت بیشتر به دلیل ارائه خدمات با کیفیت و همین طور پیشتاز بودن در اضافه کردن خدمات جدید شناخته شده است.
یکی از مهم ترین خدمات تیپاکس؛ این است که کارشناسان این شرکت در صورت نیاز شما می توانند برای دریافت مرسوله به درب کارگاه، فروشگاه یا منزل شما مراجعه کرده و از مراجعه به خود شرکت تیپاکس بی نیازتان کنند.
در هر حال، سرویس های تیپاکس برای ارسال کالا به این شرح هستند:
این سرویس مخصوص مخاطبانی است که قصد دارند محصولی را درون شهر خودشان به دست مشتری برسانند. این سرویس خودش به 2 نوع تقسیم می شود. در نوع اول شما می توانید محصول را در همان روز تحویل بسته به مشتری برسانید و در نوع دوم، محصول فردای روز دریافت از شما، به دست مشتری می رسد.
اگر مشتری محصول تان در یک شهر دیگر ساکن است؛ باید از سرویس ارسال بسته برون شهری استفاده کنید. در این سرویس؛ می توانید انتخاب کنید که مرسوله از طریق اکسپرس زمینی و بین 2 الی 4 روز برای مشتری ارسال شود یا اینکه کالا از طریق اکسپرس هوایی و تا 24 ساعت به شهر مشتری برسد.
مدتی است که شرکت تیپاکس علاوه بر خدمات ارسال درون شهری و بین شهری اقدام به ارائه خدمات پست بین الملل هم کرده است. برای این خدمات، تیپاکس با شرکت تی اکسپرس همکاری می کند. برای ارسال کالای بین المللی، باید به نمایندگی های خاص تیپاکس در شهرتان مراجعه کنید که البته در همه استان ها هم این نمایندگی ها وجود ندارند.
مسلما یکی از مرسوم ترین و قابل اعتماد ترین روش ها در ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی همین پیک موتوری فروشگاه اینترنتی می باشد. ارسال با سرعت انجام می شود و نیاز به امور اضافی نیست و پرداخت هم به راحتی در محل انجام می شود. این روش در شهر های بزرگ و شلوغ مانند تهران بسیار مناسب می باشد. اما ممکن است به هر دلیل مسئولین پیک نتوانند محصول را به دست مشتریان برسانند از اعتبار آن فروشگاه اینترنتی کاسته می شود. در هر حال هر مشکلی در این روش ممکن است پیش بیاید. ممکن است وسیله حمل و نقل توقیف شود، در میان راه آسیب ببیند و یا هر مورد دیگری که در کار پیک اختلال ایجاد کند.
مسلما با اپلیکیشن هایی مانند اسنپ و الوپیک آشنایی دارید. این دو روش جزو مرسوم ترین روش های ارسال مرسولات هستند. خوبی این اپلیکیشن ها این است که با استفاده از آن ها در سریع ترین زمان ممکن شما می توانید محصولتان را به دست مشتریان برسانید. البته که این روش هم مانند دیگر روش ها معایب خودش را دارد. مثلا هزینه آن ها با توجه به محل ارسال و ترافیک تعیین می شود و نرخ ثابتی ندارند و هزینه برگشت هم به عهده فروشگاه یا شخص است.
پس از تماس با این شماره، ماموران پست به محل فرستنده مراجعه کرده و حدودا پس از 90 دقیقه کالا را به دست مشتری می رسانند. این سیستم از 8 صبح تا 8 شب فعالیت دارد. این روش مناسب ارسال کالا به مشتریان در شهر شخص فرستنده است.
اگر هیچ کدام از روش های گفته شده مناسب شما نبود و همچنین زمان دریافت محصول برای مشتری اهمیت زیادی داشت، می توانید از طریق سیستم حمل و نقل هوایی کمک بگیرید. لازم به ذکر است که در این روش، گیرنده باید در فرودگاه حضور داشته باشد. همچنین هزینه این نوع ارسال، به وزن بسته ارسالی بستگی دارد.
برخی از کالا ها را نمی توان از طریق پست ارسال کرد و یا مشتری، درخواست ارسال کالا از طریق باربری اتوبوس را دارد. در این روش، کالا به باربری اتوبوس داده می شود. مدت زمانی که طول می کشد تا کالا به دست مشتری برسد، بستگی به فاصله مبدا تا مقصد مورد نظر دارد.