چند سالی است اوضاع اقتصادی ایران سامان چندانی ندارد، پیدا کردنشغل سخت شده و شروع یک کار جدید احتیاج به سرمایه ای زیاد دارد. در این شرایط نا بسامان، کسب درآمد از طریق اینترنت و به ویژه فروش محصولات و کالا ها در فضای مجازی، به شدت رواج پیدا کرده است و اتفاقاً تعدادی از فروشگاه ها و هم چنین برخی افراد در این عرصه بسیار زیاد موفق بوده اند و اکنون فروش خوبی دارند. حتی بعضی محصولات با استفاده از این فضا تبدیل به یک برند معتبر شده اند. آغاز فروش محصول از طریق اینترنت سرمایه ی چندانی نمی خواهد و در این فضا راه و مسیر برای تبلیغ محصولات و جذب مشتری راحت تر و هموار تر است.
در این بخش روش های فروش آنلاین را توضیح می دهیم تا شما با آشنایی روش ها بتوانید بهترین راه را برای فروش آنلاین محصولات تان پیدا کنید.
با ایجاد فروشگاه در اینترنت می توانید برای هر محصول توضیحات مناسب با قیمت گذاری متفاوت ایجاد کنید و با استفاده از بازاریابی، فروش محصولات را چندین برابر کنید. شاید بهترین راه فروش کالا، راه اندازی فروشگاه اینترنتی باشد.
شما با استفاده از فروشگاه آنلاین می توانید بخش انبارداری و فروش محصولات را نیز انجام دهید. امکان دسته بندی مشتری ها وجود دارد. فروشگاه آنلاین امکان اتصال به سایت شما را دارد. و شما می توانید براحتی فروش خود را مدیریت کنید و سایت خود را تقویت کنید.
از هر روشی که بخواهید مشتریان را جذب کنید، در نهایت برای دریافت وجه و در دسترس بودن ۲۴ ساعته به یک فروشگاه اینترنتی نیاز خواهید داشت. ممکن است بخواهید از طریق شبکه های اجتماعی مشتریان را جذب کنید و برای فروش آن ها را به فروشگاه اینترنتی هدایت کنید.
اگر قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی اختصاصی خود را ندارید باز هم می توانید از طریق اینترنت محصولات خود را به فروش برسانید. همکاری با فروشگاه های اینترنتی بزرگ که امروزه در ایران فعالیت می کنند، روش مناسبی برای وارد شدن به حوزه فروش آنلاین است.
شما با ثبت درخواست در فروشگاه هایی مانند دیجی کالا می توانید یک حساب فروشنده دریافت کنید. سپس محصولات خود را به آن اضافه کرده تا توسط فروشگاه مورد بررسی قرار گیرند. در صورتی که خدمات شما مورد تایید قرار گرفت، می توانید همکاری خود را شروع کنید.
فروشگاه ساز های آنلاین سایت هایی هستند که صفحه ای را در اختیار کاربران قرار می دهند که محصولات خود را معرفی کنند و به فروش برسانند.
فروشگاه ساز های آنلاین امکان شخصی سازی زیادی ندارند. همچنین برای تک تک بخش های ویژه ای که بخواهید به سایت اضافه کنید باید هزینه جداگانه پرداخت کنید. با اینکه برخی از این سرویس ها امکان راه اندازی رایگان را به شما می دهند و از روی فروش درصد کم می کنند، ولی با این حال گزینه مناسبی برای فروش اینترنتی کالا نیستند.
فروشگاه آنلاین صفحه هایی را به عنوان فروش محصولات تان به شما ارائه می دهد و می توانید با دریافت صفحه فروش از خدمات انبارداری و فروش فروشگاه آنلاین نیز استفاده کنید.
شبکه های اجتماعی به ویژه شبکه های عکس محور، محلی مناسب برای فروش کالا به شمار می روند. امروزه از شبکه های اجتماعی مثل واتساپ، اینستاگرام، تلگرام و... استفاده های زیادی می شود. با ارائه تصاویر و فیلم های تبلیغاتی جذاب از محصولاتی که ارائه می کنید، می توانید مشتریان جدیدی پیدا کنید. اصول فعالیت در این شبکه ها نیازمند آموزش و آزمون و خطا است. اینکه در چه ساعت هایی از روز فعالیت خود را شروع کنید، چه نوع تصاویری برای جذب مشتریان استفاده کنید، چه متن ها و چه پیشنهاد هایی برای این کار مناسب تر است و در نهایت اینکه چه نوع کالایی در این فضا قابلیت فروش بیشتری دارد را باید بررسی کنید.
بسته به اینکه آیا خدمات شما به صورت آنلاین قابل فروش هستند یا نه، روش های مختلفی در اختیار شماست. برای مثال، خدمات لوله کشی ساختمان خدماتی حضوری است و نمی تواند به صورت آنلاین انجام شود ولی خدمات ترجمه و تایپ می تواند به صورت آنلاین و غیر حضوری به انجام برسد.
اگر خدمات شما از نوع حضوری باشند، پس از طراحی سایت، با استفاده از تکنیک های بازاریابی اینترنتی که در بخش قبل شرح داده شد، می توانید مشتریان جدیدی را جذب کنید و به صورت تلفنی یا با شبکه های اجتماعی بقیه مراحل انجام کار و دریافت وجه را انجام دهید. همچنین می توانید در سایت تان، بخشی برای دریافت سفارش خدمات قرار دهید تا کاربران در هر ساعت از شبانه روز درخواست های خودشان را ثبت کنند و شما در اولین فرصت با آنان تماس بگیرید.
برای ارائه خدمات غیر حضوری مثل ترجمه، طراحی سایت شما می تواند به صورت تخصصی انجام شود و از مرحله ی اول دریافت سفارش تا دریافت وجه و تحویل سفارش همه به صورت آنلاین و یکپارچه به انجام برسد.