جذب مشتری در بسیاری از کسب و کار ها امری غیر قابل انکار است. بسیاری از کار آفرینان مشاغل خود را به عنوان حرفه مورد علاقه شان آغاز کرده اند، نه به این دلیل که علاقه مند به انجام تجارت باشند اما با این حال اگر در جلب مشتری جدید توانمند نباشید، کسب و کار شما پایدار نخواهد ماند.
SSS مخفف Sales System for Success(سیستم های فروش برای موفقیت) است. این به معنی داشتن فرایندی روشن برای مسیر کسب و کار می باشد. قبل از شروع کسب و کار نحوه پیش بردن تجارت را تمرین کنید. شماری از فعالیت هایی که برای رشد کسب و کار می توانید انجام دهید را بررسی کنید. آن گاه قادر خواهید بود که بر هر مانعی که بر سر راهتان قرار می گیرد غلبه کنید.
هر روز مشتریان شما با انتخاب ها و فروشنده هایی روبروی می شوند که تنها به سردرگمی آن ها می افزایند. شما عقبه محصول یا خدمت خود را می دانید. شما ایمان، دانش و اعتماد کاملی به آن دارید. اکنون از این ویژگی ها به منظور کاهش دادن موثر انتخاب های مشتریان تان استفاده کنید.
بهترین راه برای پیشنهاد فروش، طبقه بندی است. ویژگی ها، محصولات و خدمات را به صورت ساده دسته بندی کنید و سپس آن ها را به مشتریان تان ارائه کنید. هر چه بتوانید موضوعات را ساده تر کنید، درک آن برای مشتریان تان راحت تر خواهد بود.
تعیین اهداف برای هر شغلی بسیار مهم است و می تواند به شما انگیزه دهد و با پایبند بودن به اهداف جذب مشتری جدید صورت می گیرد. برای تعیین اهداف خود نکات زیر را در نظر داشته باشید :
داشتن نیروی کار با تجربه و با استعداد در فروش شما تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این، شما به تنهایی قادر نیستید به تمامی اهدافی که در سر دارید برسید. برای این کار به متخصصان ماهر، با تجربه و آموزش دیده نیاز خواهید داشت و بنابراین برای پیشرفت کردن در عرصه تجارت، کارمندانی با تجربه استخدام کنید. یک کارمند خوب می تواند 10 مشتری جدید به شرکت شما اضافه کند، در حالی که یک کارمند بد می تواند 10 تن از مشتریان شما را از دست بدهد.
اکثر وب سایت ها از آن جایی که دارای کمبود منابع با کیفیت هستند، دارای نقص های مختلفی می باشند. سهولت استفاده از وب سایت شما، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا هر چه یک وب سایت قابل دسترس تر باشد، تعامل بیشتری در آن انجام خواهد شد. هدف اصلی از شناسایی این مسئله این است که آیا کاربران می توانند به راحتی به سایت دسترسی پیدا کرده و در آن خرید کنند یا خیر. همچنین اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما در هر صفحه دارای هماهنگی لازم به بقیه موارد حرفه تان است یا خیر.
راه آمدن با مشتری یعنی اگر مشتری بعد از خرید به هر دلیلی قصد باز پس دادن و یا تعویض اجناس خود را داشت در صورت توان، این کار را انجام دهید. در اکثر مواقع عدم باز پسگیری و تعویض، باعث از دست دادن مشتری می شود.
اطمینان خرید یعنی مشتری از خریدی که از شما کرده حس خوشایندی کند و به زبانی دیگر از خرید کردن از شما سود کرده باشد. اگر مشتری حس کند که شما جنسی را به او انداخته اید هرگز به فروشگاه شما باز نمی گردد.
از فروش محصولات بی کیفیت جدا خودداری کند، این امر شاید به علت قیمت پایین محصولات در ابتدا فروش بالایی داشته باشد، اما رفته رفته فروش شما کاهش یافته و مشتری نخواهید داشت.
اهمیت و بها دادن به مشتری احساس ارزشمند بودن مشتری را به همراه دارد. زمانی که شما به مشتری خود بها می دهید احساس خوشایندی می کند و از خرید کردن از شما لذت می برد. این کار نیز باعث می شود تا مشتریان شما از رضایتمندی خرید از شما دوستان خود را نیز به شما معرفی کنند.
کارمندان وفادار زیاد مشتریانی وفادار تولید می کنند. اگر آن ها به شرکت شما تعصب داشته باشند، این امر در تعاملات آن ها با مشتریان تاثیر گذار خواهد بود. کارمندان متعهد طرفداران پر شور برند شما هستند و به احتمال زیاد برای تحت تأثیر قرار دادن مشتری ها تلاش می کنند. کارمندان ناراضی به طور مستقیم به حفظ مشتری آسیب برسانند.
برای پروش کارمندان نیاز است به جای انتقاد و تمرکز روی اشتباهات، کارکنان خود را با تشویق کار هایی که درست انجام می دهند، در مسیر درست قرار دهید. در صورت انجام کاری درست و مفید او را در جمع تشویق کنید. هر کسی که برای شما کار می کند باید با برنامه و هدف کسب و کار شما همراه شود. در هر فرصتی این باور ها را تقویت کنید.
در محیط های کاری با حجم زیاد ما تعامل را به روشی رباتیک آغاز می کنیم. از دیالوگ های یک نواخت در تعامل با مشتری استفاده نکنیم و سعی کنیم خنده را مهمان آن ها کنیم. سعی کنید به جای اینکه به مکالمات خشک و ادبی متوسل شوید، تعاملی انسانی داشته باشید. جذابیت و شوخ طبعی را در تعامل خود نشان دهید.
برای مشتریانی که دارید خدمات ویژه ای ارائه دهید. خدمات پس از فروش مناسبی را قرار دهید و پشتیبانی خوبی داشته باشید. پشتیبانی خوب باعث می شود مشتری احساس امنیت کرده و مشتری دائم شما شود.
در صورت نداشتن اطلاعات کافی از محصول و عدم جواب مناسب به مشتری ها، آن ها از شما سرد شده و از خرید کردن منصرف می شوند. سایت هایی که اطلاعات کافی تر از محصول خود قرار داده اند نیز مشتریان بیشتری دارند.
در اکثر مواقع نیز افزایش قیمت محصولات نیز می تواند از دست رفتن مشتری را به همراه داشته باشد. در صورتی که قیمت کالا های شما نیاز به افزایش دارد، در زمان مناسب این کار را انجام دهید و در صورت توان این کار را رفته رفته انجام دهید. اگر باشگاه مشتریان دارید نیز از قبل به آن ها اطلاع دهید.با اینکه موضوع قیمت همیشه برای مشتری اهمیت زیادی داشته و دارد؛ اگر کارتان را بلد باشید، می توانید این مسئله را برای مشتری کم رنگ جلوه دهید. یعنی کاری کنید، که اگر قیمت محصولات یا خدمات تان به دلایلی بیشتر از رقبا بود، شما را انتخاب کند. با داشتن مهارت فروش، این قدرت را دارید که خودتان روی محصولات و خدمات تان قیمت بگذارید.