فروشگاه اینترنتی یا Online Shop به فروشگاه هایی گفته می شود که از طریق اینترنت و وب سایت محصولات و خدمات خود را ارائه می دهند و اجناس و خدمات مختلف را برای فروش در آن معرفی می کنند. مشتریان وب سایت شما پس از ورود به سایت کالا یا خدمات مورد نظر یا مورد نیاز خود را انتخاب می کنند و سفارش را ثبت می کنند.
هر فروشگاه اینترنتی صفحات اصلی و ضروری دارد که هر کدام باید ویژگی هایی داشته باشند. طراحان وب و شرکت های طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی و فروشگاه ساز ها تلاش خود را به کار می گیرند تا خدمات آن ها منجر به تولید وب سایتی سود آور برای مالکان کسب کار های اینترنتی شود. فروش بیشتر، منجر به سود آوری بیشتر می گردد و جلب اعتماد و رضایت مشتری و تبدیل آن ها به مشتری ثابت، می تواند تاثیر زیادی در میزان فروش شما داشته باشد؛ بنابراین صفحات مهم یک سایت فروشگاه اینترنتی از این جهت اهمیت دارند که مشتریان اکثرا با آن صفحات ارتباط داشته و لازم است تجربه دلپذیری از استفاده از آن صفحه ها داشته باشند.
صفحه ی اصلی، در واقع مهم ترین صفحه ی وبسایت شماست که علاوه بر جذابیت و زیبایی، باید کار را برای مخاطب راحت کند و کاربر بتواند از طریق آن، به قسمت های مختلف و صفحات مهم دیگر دسترسی داشته باشد.
صفحه اول سایت فروشگاهی شما، اولین برخوردی است که مشتری با کیفیت برند شما در زمینه فروش آنلاین دارد؛ بنابراین بهترین محتوا، عکس و طراحی باید متعلق به این صفحه باشد تا مشتری تمایل پیدا کند به گشت و گذار و احیانا خرید از وبسایت شما ادامه دهد. صفحه نخست در واقع ارائه دهنده هویت برند شماست و بیشترین کاربرد این صفحه جلب اعتماد مشتری و اعتبار بخشی به فروش آنلاین برند شماست. پس برای طراحی این صفحه به اندازه کافی زمان و هزینه صرف کنید.
به طور کلی سعی کنید در صفحه ی اصلی موارد زیر را رعایت کنید:
این صفحه در واقع بستر اصلی بازاریابی و فروش محصولات متنوع شما در فروشگاه شماست. همان گونه که در دنیای واقعی یک فروشنده ماهر می تواند به فروش بیشتر کمک کند، صفحه محصولات نیز نقش همان فروشنده ماهر و زبر دست در دنیای واقعی را ایفا می کند. رنگ های به کار رفته در این صفحه، نحوه طراحی بخش های مختلفی که مشتری شما با آن سر و کار دارد، محتوای متنی تولید شده در این صفحه و... همگی در افزایش تمایل کاربر برای خرید محصولات وب سایت شما ارتباط دارد.
از دیگر ویژگی های مهمی که این صفحه باید دارا باشد، داشتن اطلاعات کافی و عکس های با کیفیت از محصولات است. با در نظر گرفتن این موارد شما باعث می شوید کاربر به محصولات و برند فروشگاه شما اعتماد پیدا کرده و اقدام به خرید کالا کند. بنابراین لازم است برای طراحی آن وقت و هزینه کافی صرف کنید.
این صفحه در واقع مقدمه نتیجه تمام تلاش هاییست که در طراحی سایت برای جلب رضایت مشتریان انجام داده اید. اگر مشتریان بتوانند به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون هیچ دردسری در وبسایت شما ثبت نام کنند، بدون شک باقی راه برای جلب رضایت بیشتر مشتریان و در نهایت فروش بیشتر هموار تر خواهد شد.
این صفحه، از صفحات مهم برای جلب اعتماد مشتری در سایت است. این صفحه مهم سایت به شما امکان می دهد مختصری درمورد خود و شرکت خود توضیح دهید. شما می توانید از یک یا چند تصویر از برندی که با آن کار می کنید، لوگو و یا فضای کاری خود استفاده کنید.
این صفحه با بقیه صفحات فرق می کند. بنابراین از عبارات عمومی مانند «ما مطمئن هستیم که بهترین کیفیت را به شما ارائه می دهیم» استفاده نکنید. این عبارات توخالی و غیرموثر هستند زیرا می توانند درمورد هر کالایی بکار روند. درعوض، درمورد ویژگی های اصلی و متمایزی که خودتان ارائه می دهید بصورت کلی صحبت کنید.
یکی دیگر از مهم ترین صفحات برای جلب اعتماد مشتری صفحه تماس با ما است. سعی کنید حتماً شماره تماسی را در این صفحه قرار دهید. می توانید یک شماره ثابت و یک شماره همراه را قرار دهید. همچنین مشخص کنید که مخاطبان، در چه بازه ی زمانی می توانند با شما در تماس باشند.
به علاوه اینکه سعی کنید حتماً فرمی را با عنوان فرم تماس با ما قرار دهید، چراکه احتمالاً عده ای علاقه ای به تماس تلفنی ندارند و دوست دارند درخواستشان را از طریق ایمیل به شما اطلاع دهند. به طور کلی این صفحه باید کامل و در دسترس مخاطبان باشد. بهترین مکان برای قراردادن این صفحه، منوی اصلی سایت است که در دسترس همگان قرار دارد.
به طور خلاصه سعی کنید موارد زیر را در این صفحه رعایت کنید:
صفحه سوالات متداول در واقع به سایت فروشگاهی شما اعتبار می بخشد. وجود این صفحه در سایت فروشگاهی شما به معنای آن است که شما برای رضایت مشتری و اعتماد و اطمینان او به برند خودتان احترام قائلید و برای این امر وقت گذاشته اید تا او در کمترین زمان ممکن به پاسخ سوال خود دست پیدا کند و نیازش را در این زمینه سریعا رفع نماید. محتوای داخل این صفحه باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد و به صورت شفاف به ابهاماتی که برای اکثر مشتریان به وجود می آید پاسخ دهد و آن ها را رفع نماید.
بلاگ و یا مقاله مطالبی هستند که با توجه به نوع فعالیت سایت و کسب و کار در سایت ها قرار می گیرند. وجود داشتن صفحه بلاگ باعث می شود که سایت شما سئو دریافت کند و باعث پیشرفت آن شود. در واقع از مهم ترین صفحات دریافت سئو در سایت استفاده از وبلاگ است. اگر به دنبال فروش بیشتر و پیشرفت چشمگیر هستید حتما صفحه وبلاگ را در سایت خود قرار دهید.
هر مشتری به محض ورود به فروشگاه اینترنتی شما به دنبال یافتن سریع و بی دغدغه محصول مورد نظر خود است. پس هر اندازه که صفحه دسته بندی برای محصولات شما کامل تر و دقیق تر باشد مشتری بیشتر به خرید ترغیب می شود. پس به نحوی محصولات را دسته بندی کنید که مشتریان به راحتی به هر دسته بندی دسترسی داشته باشند. از طرفی هر محصول را با توجه به ویژگی هایی که دارد در دسته بندی مناسب خودش قرار بدهید.
در واقع بیشتر محتوای سایت در این بخش ها قرار خواهند گرفت و وب سایت فروشگاهی شما از این طریق رتبه بندی می شود. صفحات ذکر شده علاوه بر این که در جهت جلب اعتماد و رضایت مشتریان بسیار حائز اهمیت هستند، تعیین کننده رتبه سئو فروشگاه اینترنتی می باشند. بنابراین باید به کیفیت آن ها از جهت محتوا، کدنویسی و طراحی اهمیت زیادی داد.