چگونه شرکت ثبت کنیم؟ مزایا و معایب ثبت شرکت

  • چهارشنبه 11/اسفند/1400
چگونه شرکت ثبت کنیم؟ مزایا و معایب ثبت شرکت
ثبت شرکت و برند به صورت رسمی اعتبار و اعتماد زیادی را به همراه دارد. در این مقاله به نحوه ثبت شرکت می پردازیم.

شرکت از خانواده کلماتی مانند شراکت و شریک می باشد. به طور کلی شرکت به معنای این است که اشخاصی (از 2 نفر به بالا) جمع شوند و مجموعه ای را با هم تشکیل دهند و با آن مجموعه فعالیت های اقتصادی انجام دهند، نفع ببرند و پس از کسر هزینه های انجام گرفته، سود باقی مانده را بین اعضای شرکت تقسیم کنند.


در جامعه امروز خیلی ها را می بینیم که با یکدیگر مغازه ای دارند، شریک اند یا کاسبی را راه اندازی کرده اند و فعالیت اقتصادی می کنند. آن ها ناخودآگاه بدون اینکه شرکتی را به صورت رسمی به ثبت برسانند، کارکرد شرکت را پیاده سازی کرده و از قوانین آن پیروی می کنند اما به طور رسمی این شرکت ثبت نشده است.

به طور کلی شرکت ها به دوسته تجاری و مدنی تقسیم می شوند.

شرکت های تجاری

این نوع از شرکت ها تحت سلطه قوانین تجارتی تشکیل می گردد و هدف از ایجاد این نوع از شرکت ها سودآوری و تقسیم آن میان اعضا می باشد و کلیه ی فعالیت های شرکت پیرامون امور تجاری و بازرگانی شکل می گیرد. این نوع شرکت ها به 7 دسته تقسیم می شوند.

  1. شرکت سهامی (مانند شرکت های سهامی خاص و عام)
  2. شرکت با مسئولیت محدود
  3. شرکت تضامنی
  4. شرکت مختلط غیر سهامی
  5. شرکت مختلط سهامی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

ثبت شرکت

شرکت های مدنی

این دسته از شرکت ها از تعدادی مالک به صورت پراکنده که هرشخص حقیقی و یا حقوقی به صورت نقدی و غیر نقدی به وجود می آید. با این تفاوت که مالکیت سرمایه به شخصیت حقوقی شرکت انتقال نمی یابد و هر شخص به طور جداگانه مالک سرمایه ی خود می باشد و امور به صورت مشارکتی اداره می گردد.

مزایا و معایب ثبت شرکت

  • اولین مساله ای که در هر شراکتی که امکان دارد به وجود آید، تقسیم سود بین شرکا است که در اکثر مواقع به درستی انجام نمی شود. اما اگر شرکا در مرحله اول شرکتی را به ثبت رسانده بودند، به علت این که همه مسائل هنگام ثبت شرکت و تنظیم اوراق اداری در اساسنامه و شرکت نامه ذکر می شود، موقع تقسیم سود به مشکل نمی خوردند و می توانند با سند و مدرک از حق خود دفاع کنند.
  • یکی دیگر از مزیت های ثبت شرکت این است که جلوه حقوقی، قانونی و رسمی به کسب و کارتان می بخشد، اگر شما بخواهید با شرکت های معتبر خصوصی و یا دولتی قراردادی ببندید؛ داشتن یک نام رسمی و ثبت شده به شما اعتبار می بخشد.
  • از جمله کارهایی که پس از ثبت شرکت باید انجام دهید، معرفی شرکت خود به سازمان"امور مالیاتی" و دارایی (ترسناک ترین قسمتی که خیلی ها به آن فکر می کنند) و پلمپ دفاتر مالیاتی تان به طور سالانه می باشد.
بیشتر بدانید: معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها

  • پس از ثبت شرکت و مجموعه خود می بایست شرکت خود را به سازمان دارایی معرفی کنید و سالانه شرحی از عملکرد خرید و فروش شرکت خود به آن اداره ارائه دهید و نسبت به سود خالصی که در سال برایتان می ماند، درصدی را به عنوان مالیات عملکرد به سازمان مالیاتی و دارایی بپردازید.​
  • با ثبت شرکت ها می شود از مزایای دریافت وام و اعتبارات استفاده کرد.
  • شرکت های بزرگ و برند ها، نماینده گی خود را به شرکت ها می دهند.
  • با ثبت شرکت می توانند در مناقصات و مزایده ها شرکت کنند.
  • تمام اعضا از حقوق قانونی بهره مند هستند و قانون از آن ها حمایت می کند.

البته مورادی که در بالا ذکر شد جنبه قانونی بودن شرکت را دارند.

انواع موارد ثبتی

برای ثبت شرکت از کجا شروع کنیم؟

  • دفاتر تجاری خود را تهیه و پلمب کنید.
  • در حوزه مالیاتی مربوط به شرکت خود، پرونده دارایی تشکیل دهید.
  • کد اقتصادی دریافت کنید.
  • اقدامات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده را انجام دهید.
  • ممکن است نیاز به اخذ کد کارگاهی تامین اجتماعی داشته باشید.

چه مدارکی برای ثبت شرکت نیاز است؟

بسته به اینکه چه نوع شرکتی می خواهید ثبت کنید مدارک مورد نیاز متفاوت است. برای اطلاع از مدارک مورد نیاز ابتدا سعی کنید موسسه خود را انتخاب کنید، آن ها به شما توضیحات لازم را ارائه می دهند. اما بطور کلی شما به کپی شناسنامه اعضای شرکت، کارت ملی آن ها و آدرس شرکت و کد پستی آن نیاز دارید.

در سال 1400 و طبق آخرین قوانین " فقط تصویر مدارک شناسایی اعضا " مورد نیاز است.

و در نهایت مشخص نمودن نام شرکت، نوع شرکت که معمولا رایج ترین آن مسئولیت محدود است، موضوع فعالیت شرکت، میزان سرمایه شرکت و میزان سهم هر یک از سهامداران، اعضا و پست هیئت مدیره و در نهایت افراد دارای حق امضا.

برای ثبت شرکت نیاز به هیچ مدرک تحصیلی نیست مگر موضوع شرکت نیاز به اخذ مجوز از سازمان مربوطه داشته باشد. مانند ثبت شرکت مهندسی که نیاز به مدرک مهندسی دارد.

ثبت شرکت چقدر طول می کشد؟

مدت زمان تاسیس یک شرکت تا دریافت شناسه ملی و شماره ثبت حدودا 7 تا 10 روز کاری می باشد. 7 روز هم طول می کشد تا آگهی تاسیس در روزنامه رسمی چاپ شود.

ثبت شرکت آنلاین را هم می توانید بدون نگرانی و تنها با صرف هزینه بسیار کم و بدون واسطه به موسسات حقوقی ثبت واگذار کنید. حتی حضور شما برای ثبت این شرکت لازم نیست و همه فرآیند ثبت شرکت به صورت آنلاین و توسط کارشناسان انجام خواهد شد.

هزینه های ثبت شرکت با توجه به نوع شرکتی که ثبت می کنید تعیین می شود. اگر شما خودتان قصد پیگیری امور اداری، تهیه فرم ها، مراجعه به سازمان های مورد نظر و... را داشته باشید هزینه ثبت شرکت شما نسبت به زمانی که کلیه این امور را به وکیل خود سپرده یا از کمک موسسات مشاور بهره مند شوید متفاوت است. اما پیچ و خم کار و سرعت این کار وقتی توسط یک شرکت انجام شود بسیار آسان تر خواهد بود.

وکیل ثبت شرکت

برای مثال هزینه هایی که برای ثبت شرکت مسئولیت محدود باید پرداخت شود شامل این موارد است:

  • هزینه درخواست ثبت که باید به اداره ثبت شرکت ها بپردازید.
  • هزینه تعیین نام در سامانه
  • هزینه تهیه پاکت و پست مدارک
  • هزینه حق الثبت در اداره ثبت شرکت ها
  • سایر هزینه ها پس از ثبت شرکت مثل هزینه پلمپ دفاتر و...

معرفی موسسه های ثبت شرکت

در اینجا به معرفی بعضی شرکت های ثبت شرکت که بازدید بیشتری داشته اند می پردازیم:

مقررات مالیاتی ثبت شرکت چیست؟

برابر مقررات مالیاتی تمام شرکت های ثبت شده در اداره ثبت شرکت ها موظف به پرداخت مالیات هستند. در صورت عدم توجه به مقررات مالیاتی تبعات سنگینی بر شرکت تحمیل می شود. ازجمله تبعات تحمیلی بر شرکت ها، محرومیت آن ها در استفاده از تسهیلات و مزایای قانونی است. علاوه بر محرومیت، شرکت ها ملزم به پرداخت جرائم مالیاتی نیز می شوند.

برای محاسبه مالیات شرکت ها برابر مقررات مالیاتی ایران باید به سال مالی توجه ویژه ای شود. به عبارت بهتر برای تعیین مالیات ابتدا باید سال مالی شرکت مشخص شود. در حقیقت با محاسبه سود و زیان در یک سال مالی، مالیات تعیین می شود. پس از تعیین سود و زیان مالی، شرکت باید مطابق مقررات مالیاتی اقدام به تنظیم اظهارنامه و ترازنامه کند. این اسناد پس از تنظیم به اداره امور دارایی تسلیم می شود.

بیشتر بدانید: سال مالی یا دوره مالی چیست؟

یکی از انواع مالیات، مالیات مستقیم است. مالیات مستقیم در حقیقت مالیاتی است که از درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی گرفته می شود. بر اساس مقررات مالیاتی که از جمله مهم ترین آن ها، قانون مالیات های مستقیم است، شرکت ها هم باید از مجموع درآمد فعالیت های انتفاعی خود، بعد از کسر معافیت ها، مالیات بپردازند.

علاوه بر پرداخت مالیات مستقیم، شرکت ها نسبت به اموال و املاکی که در ایران دارند نیز ملزم به پرداخت مالیات هستند.

روند ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها

لازم به تذکر است که امر تعیین نام، فقط در تهران انجام می شود و شرکت هایی که در سایر شهر ها ثبت می شوند؛ نیز جهت تعیین نام به تهران معرفی می شوند. در صورت کامل بودن مدارک تقدیمی، کارشناس اداره ی ثبت شرکت ها اقدام به تهیه ی پیش نویس آگهی ثبت نموده و به متقاضیان ثبت یا یکی از شرکا یا وکیل رسمی شرکت تحویل می شود.

جهت تعیین مبلغ درج آگهی باید به نمایندگی روابط عمومی مراجعه کرد. لازم به ذکر است درصورتی که کارشناس اداره، موضوع شرکت را نیازمند کسب مجوز از مرجع خاصی بداند از مرجع مزبور، استعلام می نماید. سپس متقاضی باید مبلغی که بابت ثبت و درج آگهی، معین می شود؛ به بانک و حساب تعیین شده، واریز کند و پس از آن فیش پرداخت حق ثبت و حق آگهی را به واحد حسابداری اداره، تحویل و واحد مذکور، این امر را در زیر برگه ی تقاضانامه، درج می کند و بعد مدارک به واحد ثبت تأسیس و تغییرات اداره ی ثبت شرکت ها تحویل و شرکت، ثبت می شود.

در ادامه امضایی بر برابر بودن ثبت با سند از شرکا یا وکیل رسمی شرکت، اخذ می گردد. سپس دو نسخه آگهی به امضای رئیس اداره رسیده و یک نسخه از تمامی مدارک در پرونده ی شرکت، ضبط و نسخه ی دوم جهت نگهداری در شرکت به متقاضی داده می شود و این سند سند ثبت شرکت است، که این موارد توسط وکیل پرونده انجام می شود.

در آخرین مرحله، متقاضی باید یک نسخه از آگهی را به واحد روابط عمومی مستقر در اداره ی کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و نسخه ی دیگر را به دفتر روزنامه ی رسمی جمهوری اسلامی ایران واقع در تهران، ارسال کند.

با توجه به ماده ی 6 نظامنامه ی قانون تجارت وزارت عدلیه و ماده ی 197 قانون تجارت در ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت، باید خلاصه ی شرکت نامه و منضمات آن، توسط اداره ی ثبت در روزنامه ی رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از جراید کثیر الانتشار مرکز اصلی شرکت به خرج خود شرکت، منتشر شود.

هزینه ثبت شرکت در سال 1400

هزینه ثبت شرکت مسئولیت محدود بدون پرداخت هزینه روزنامه رسمی حدودا 800 هزار تومان و هزینه ثبت شرکت سهامی خاص 900 هزار تومان در موسسه میزان می باشد. لازم به ذکر است که هزینه ثبت شرکت در سال 1400 طبق میزان موضوع شرکت تعداد اعضا و سرمایه شرکت متغییر می باشد.

هزینه ثبت شرکت به عوامل زیادی بستگی دارد:

  • ثبت تغییرات کنید
  • ثبت برند و علامت تجاری کنید
  • شرکت شما مسئولیت محدود است یا سهامی خاص و...

اما بطور کلی هزینه یک ثبت شرکت معمولی بین یک و نیم تا 12 میلیون تومان است که چیزی حدود 30 درصد آن کارمزد خود موسسه ثبت شرکت می باشد. (در بهمن ماه 1400)

سامانه ثبت شرکت ها و موسسات تفاوتی دارند؟

این مورد هم خیر، چه ثبت شرکتها و چه ثبت موسسات غیر تجاری نیز از طریق یک سامانه می باشد.

چه اسنادی پس از ثبت شرکت به متقاضی ثبت ارائه می شود؟

در نهایت مدارکی شامل شرکتنامه، تقاضانامه، آگهی تاسیس، و آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی به متقاضی ثبت شرکت با مسئولیت محدود توسط موسسه میزان داده می­شوند. برای شرکت سهامی خاص نیز بعد از ثبت، اظهارنامه، اساسنامه، آگهی تاسیس و آگهی روزنامه رسمی

سامانه ثبت شرکت در تهران و شهرستان ها متفاوت است؟

خیر سامانه ثبت شرکت در تهران و کلیه شهرستان ها فقط وب سایت اداره ثبت می باشد و کلیه مراحل غیر از تحویل مدارک به پست و تحویل آگهی تاسیس، به صورت آنلاین می باشد.

اقدامات بعد از ثبت شرکت چیست؟

از زمان ثبت شرکت تا پایان سال شما فرصت دارید که نسبت به دریافت دفاتر پلمپ اقدام کنید. همچنین باید جهت تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی مبادرت نمایید. همچنین به هنگام ثبت شرکت تا ۲ ماه بعد باید به میزان نیم در هزار سرمایه شرکت به عنوان مالیات از طریق وب سایت اداره مالیات پرداخت کرد؛ در غیر اینصورت ملزم به پرداخت جریمه­ای دو برابر مبلغ مذکور می شوید.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید