کارآفرین کیست و چگونه به موفقیت می رسد؟ ویژگی های کارآفرین

  • دوشنبه 16/اسفند/1400
کارآفرین کیست و چگونه به موفقیت می رسد؟ ویژگی های کارآفرین
کارآفرین فردی مبتکر و اهل چالشاست و همواره به دنبال پیشرفت و راهکار های خلاقانه است.

کار آفرین چه کسی است؟

تعریف های زیادی برای کار آفرین و کار آفرینی وجود دارد. کامل ترین تعریفی که می توان به کار برد تعریف ویکی پدیا است که به زبانی ساده و مفید تر در اینجا ذکر شده است:

کارآفرین (Entrepreneur) فردی مبتکر، اهل چالش، و همانند یک راننده است. او کسی است که چیز جدیدی خلق می کند؛ برای مثال یک راهکار جدید، یک پروژه، یک تجارت یا یک شرکت جدید. ممکن است کار آفرین خودش یک ایده پرداز نباشد ولی قطعاً همان کسی است که تصمیم می گیرد یک ایده را به واقعیت تبدیل نماید.

کار آفرین یک هدایت کننده است که افراد تیم را تشویق می کند به آن ها را هدایت می کند. کارآفرین کسی است که در جایگاه راننده می نشیند؛ بنابراین هم توان تغییر مسیر را دارد و هم سرعت بخشیدن، آهسته رفتن یا حتی پایان بخشیدن به آن چه که خلق نموده است.

یک عنصر بسیار با اهمیت که در مرکز وجودی هر کارآفرین است، اشتیاق است. اشتیاق انرژی لازم برای کارآفرین را فراهم می نماید تا به حرکت خود ادامه دهد، و با چالشهای مختلف دست و پنجه نرم کند.

کارآفرینان چیزی جدید خلق می نمایند، چیزی متفاوت؛ آن ها ارزش ها را تغییر می دهند یا تبدیل می کنند.

کارآفرین کسی است که می خواهد و می تواند یک ایده جدید یا یک ابتکار را به یک نوآوری موفق تبدیل نماید. و با استفاده از نوآوری، منحنی احتمال تولید را به سطح بالاتری انتقال دهد. کارآفرین قادر است تا پتانسیل تجاری یک ابتکار را تشخیص دهد و سرمایه، استعداد، و سایر منابعی که آن ابتکار را به یک نوآوری تجاری مناسب بدل می کند، سازماندهی نماید.

ویژگی های یک کار آفرین که او را متمایز می کند

کارآفرین

شروع کننده است.

کارآفرین مبتکر است و همواره به دنبال چالش های جدید است. او آغازگر (و گاهی پایان بخش) مسیر، پروژه یا یک فعالیت اقتصادی مخاطره آمیز است. شاید ایده پرداز نباشد، اما بدون شک اوست که تصمیم می گیرد ایده ها را به واقعیت بدل کند. بدون وجود او، دنیا پر است از ایده های قشنگی که هیچ کدام اجرا نمی شود.

مسئولیت پذیر و پاسخگو است

کارآفرین مسئولیت سرانجام فعالیتی را که آغاز کرده برعهده می گیرد. این مسئولیت می تواند یک شرکت، پروژه یا هر فعالیت دیگری باشد. او کسی است که در فعالیتی که به راه انداخته بیش از هر کس دیگری دست به خطر زده، بنابراین باید با تمام توان تجارتی را که به راه انداخته هدایت کند.

اشتیاق فراوان

او از سوخت و نیرویی داخلی برخوردار است که محرک اصلی تمامی اقداماتش است. این انرژی فوق العاده به کارآفرین کمک می کند تا چالش های گوناگون را پشت سر بگذارد و هنگام پیگیری اهدافش هنگام بروز مشکلات به وی نیرو تزریق می کند. هر کسی، فارغ از این که سهامدار است یا خیر، پولدار است یا نه، جوان است یا پیر، می تواند کارآفرین باشد و همچون یک کارآفرین عمل کند. هنگام مدیریت کسب و کار، نگرش فرد مهم ترین عامل است.

ویژگی های کار آفرینی

کارآفرین

1) کارآفرینی به پتانسیل سودآوری وابسته است

منظور از پتانسیل سود آوری، احتمال بازگشت سرمایه یا کسب درآمد ناشی از اقدام مخاطره آمیز کارآفرین در جهت تبدیل یک ایده جدید به یک کسب و کار واقعی است. ایده های کارآفرین در غیاب پتانسیل سودآوری فقط در حد نظریه باقی خواهد ماند.

بیشتر بدانید: حسابداری در استارتاپ

2) کارآفرینی همواره با ریسک پذیری همراه است

ماهیت کارآفرینی، همواره به دنبال ریسک است. ایده های تازه همیشه با شک و تردید همراه اند و چه بسا نتیجه اجرای آن ها مثبت نباشد، یا فوراً به ثمر نرسند؛ بنابراین کارآفرین برای چشیدن میوه زحمات خود باید صبور و ریسک پذیر باشد.

3) کارآفرینی یک فعالیت اقتصادی و پویا است

کارآفرینی یک فعالیت اقتصادی است، زیرا با نیت ارزش آفرینی و کسب سود مالی و از طریق استفاده بهینه از منابع محدود، یک کسب و کار جدید راه اندازی و مدیریت می شود. به علاوه، از آن جایی که این ارزش آفرینی در میان فضای نا امن کسب و کار باید به طور مستمر ادامه پیدا کند، لذا کارآفرینی به هیچ عنوان فضای یکنواختی ندارد؛ بلکه پویا و پرتکاپو است.

4) کارآفرینی همزاد نوآوری است

کارآفرینی موجب جستجوی پیوسته برای یافتن ایده های تازه است. به عبارت دیگر، کارآفرینی نیازمند تلاش پی در پی در جهت بهبود و بهینه سازی است و این تلاش بدون خلاقیت و نوآوری راه به جایی نخواهد برد.

مزایای کار آفرینی

کارآفرین

1) کار آفرینی باعث رشد جامعه می شود

کارآفرینی باعث رشد نوآوری و خلاقیت و شکل گرفتن شرکت ها و سازمان های کارآمد تر می شود. کارآفرینی می تواند با تکیه بر مهارت ها، ایده و خلاقیت کارآفرینان موجب رشد و تقویت خلاقیت و نوآوری در جامعه شود. این به نوبه خود باعث ایجاد جو بهتر و پویاتری در فضای کسب و کار و شکل گرفتن شرکت ها و سازمان های خلاق تر و کارآمدتری خواهد شد.

بیشتر بدانید: چرخ های توسعه اقتصادی با توسعه کارآفرینی حرکت می کنند

2) کارآفرینی استاندارد های زندگی در جامعه را بالا می برد

کارآفرینی با ایجاد و تقویت شرکت ها و سازمان های کارآمد و خلاق، محصولات و خدمات متنوع و نوآورانه ای را در دسترس جامعه قرار می دهد که همین باعث بهبود شرایط زندگی برای مردم خواهد شد.

3) کارآفرینی ابزار مؤثری برای توسعه اقتصادی است

کارآفرینی موجب تولید و استفاده از ایده های خلاقانه، به حداکثر رساندن بازده حاصل از مصرف منابع، توسعه مهارت های مدیریتی و موارد مشابه است و تقریباً همه الزامات کارآفرینی نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در توسعه اقتصادی کشور دارند.

معرفی 3 کارآفرین برتر ایرانی

برادران محمدی

حمید محمدی و سعید محمدی برادران دو قلو هستند و بنیان گذاران فروشگاه اینترنتی دیجی کالا می باشند. با اقدامات برادران محمدی فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در سال 1385 متولد و راه اندازی شد. برادران محمدی که کارآفرین ایرانی هستند و یکی از مهم ترین کسب و کار های دیجیتال را دارند کار خود را با دفتری کوچک که متعلق به برادر آن ها بود شروع کردند. آن ها دیجی کالا را با سرمایه ای 10 میلیون تومانی و استخدام 5 نیرو راه اندازی کردند. در واقع دیجی کالا با دو نیروی تولید محتوا، یک مسئول خرید، یک حسابدار و یک پیک کار خود را آغاز کرد.

در حال حاضر دیجی کالا، بزرگ ترین و معتبر ترین فروشگاه اینترنتی ایران است و محبوبیت زیادی برای تمام ایرانیان دارد. کاربران می توانند همه نوع کالا، از کالای دیجیتال گرفته تا کالای سوپر مارکتی را از دیجی کالا تهیه کنند.

حسام آرمندهی

حسام آرمندهی کارآفرین ایرانی، بنیان گذار اپلیکیشن دیوار و کافه بازار است. همچنین حسام آرمندهی از اولین مدیران ویکی پدیای فارسی نیز بوده است. حسام آرمندهی در سال 1364 متولد شده است و تحصیلات او در رشته ی مهندسی کامپیوتر از دانشگاه شریف می باشد. دیوار نیز مانند شیپور پایگاه خرید و فروش بی واسطه است و در همه ی شهر های ایران قابل استفاده می باشد. در دیوار به راحتی می توانید به صورت رایگان آگهی های خود را ثبت نمایید و همچنین دیگر آگهی را مشاهده کنید. آگهی های موجود در دیوار برای خرید و فروش ماشین، خانه، لوازم خانگی، استخدام، خرید گوشی و... می باشد. در دیوار به راحتی می توان نیازمندی ها را بر اساس محله دسته بندی کنید و نزدیک ترین ها رانیز پیدا کنید. اپلیکیشن دیوار را می توانید بر روی گوشی های موبایل با سیستم عامل های اندروید و ios نصب کنید.

فرشته بنی عامریان

فرشته بنی عامریان نیز یکی از بانوان موفق در کار آفرینی است که یکی از بزرگترین شرکت های صادرات ایران را در اختیار دارد. او در ارتباط با کسب و کارش می گوید: انگور آذربایجان شبانه به فرودگاه حمل و صبح زود در تر ه بار دوبی عرضه می شود. لیمو و پرتقال هم از جمله میوه هایی ​هستند که صادر می کنیم. حتی پیاز و سیب زمینی و سایر محصولات را به تناسب فصل صادر می کنیم.

عوامل فردی مؤثر بر کارآفرینی

  • ابتکار عمل: کارآفرین بدون نیاز به درخواست یا دستور دیگران دست به کار می شود.
  • فعال و نه منفعل: فرصت ها را شناسایی و از آن ها بهره برداری می کند.
  • پشتکار: در هر شرایطی برای غلبه بر موانع تلاش می کند و هرگز از موفقیت سیر نمی شود.
  • مهارت حل مسئله: توانایی ایده پردازی دارد و به راهکارهای نوآورانه ای دست پیدا می کند.
  • توانایی متقاعد سازی و جلب نظر دیگران: می تواند نظر مشتریان، شرکا و سرمایه گذاران را جلب کند و در حفظ و گسترش روابط توانمند است.
  • اعتماد به نفس: قدرت تصمیم گیری و اجرای تصمیمات خود را دارد.
  • خود انتقادگری: از اشتباهات خود و تجربه های دیگران درس می گیرد.
  • ریسک پذیری: مخاطرات را به طور حساب شده ای به جان می خرد. این ویژگی ضروری ترین توانمندی برای کارآفرینی است.
درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید