منظور از چرخه عمر محصول بازه ی زمانی ای است که محصولی به مشتریان عرضه شده، وارد بازار می شود و از دور مصرف خارج می شود. برای جان سالم در بردن در بازار رقابتی و فروش محصولات در حال تمام شدن تاریخ انقضا می توانید قیمت محصولات خود را بالا یا پایین تر کنید تا بتوانید همه کالاها را بفروشید.
در نتیجه، سهام بازار محصول شما کاهش یافته و رو به سقوط می رود. از دلایل کاهش درآمد در این مرحله می توان به موارد زیر اشاره نمود:
و راه هایی که می توانید در نظر بگیرید:
در این مرحله است که باید نسبت هزینه و سود حاصله را با توجه به گزینه های فوق بسنجید. مثلاً باید از خود بپرسید آیا توانایی اصلاح محصولات خود را دارید؟ آیا محصولات شما ویژگی ها و کاربردهای دیگری دارند که از چشمتان دور مانده باشند؟ آیا بازاری هست که می توانید محصول خود را به آن ارائه کنید ولی از چشمتان دور مانده است؟
در حالی که شرکت ها مایل به اجتناب از مرحله کاهش هستند، اما گاهی راه گریزی از آن نیست. در استراتژی بازاریابی خود می توانید بر نوستالژی تمرکز کنید یا بر برتری راه حل خود برای خروج موفقیت آمیز از این مرحله تأکید کنید. برای افزایش چرخه عمر محصول، شرکت های موفق همچنین می توانند استراتژی های تبلیغاتی جدیدی را اعمال کنند، قیمت ها را کاهش دهند، ویژگی های جدیدی را برای افزایش ارزش پیشنهادی خود اضافه کنند، بازارهای جدید را کشف کرده یا بسته بندی برند را تنظیم کنند.
برای این کار می توانید در مرحله معرفی محصول، خود را به عنوان محصول و کالایی ارزان تر، بهتر و یا دارای دیگر مزایا معرفی و عرضه کنید. با این کار شما با یک تیر دو نشان زده اید، نه تنها محصول که برند خود را هم به خوبی معرفی کرده اید.
این سوال را از خودتان بپرسید که مثلاً دوست دارید به عنوان یک برند ارزان قیمت شناخته شوید یا یک برند دوستدار طبیعت و …؟ انتخاب با شماست. آنچه اهمیت دارد این است که در همین ابتدا به هر طریقی که شده محصول یا برند خود را متمایز سازید.
البته در وضعیت اضطرار فروش کالا می توانید به حجم بالای تامین اشاره کنید.
همانطور که می دانید هر مرحله تأثیر خاص خودش را روی قیمت گذاری محصولتان دارد. در زمانمعرفی، تمام هم و غم شما باید این باشد که طوری قیمت بدهید که شانس فروش بیشتری نسبت به رقبا داشته باشید.
در مرحله ی رشد می توانید فاکتورهای مختلفی را بسته به موجود بودن محصول، پشتیبانی محصول، کاربردهای فرعی آن و … در قیمت گذاری خود دخیل کنید. دو مرحله ی بلوغ و اشباع هم به شدت تحت تأثیر مستقیم عملکرد رقبا هستند که معمولاً باعث می شود به فکر کاهش قیمت بیفتید.
شما در مرحله ی آخر چرخه عمر محصول، یعنی مرحله کاهش/سقوط دوباره به مرحله ی اول، معرفی باز خواهید گشت؛ اما این بار با نسخه ی جدیدی از محصول وارد کار می شوید. با معرفی محصول جدید و تکرار این چرخه، روند قیمت گذاری به کلی دستخوش تغییر خواهد شد.
هرچه نسبت به جایگاه محصول در چرخه عمرش آگاه تر باشید، قیمت گذاری موفقیت آمیزتری خواهید داشت.
تحقیق اخیر دانشگاه کارنگی ملون، روش های اندکی را نشان داده که کسب و کارها از طریق آن می توانند نقاط درد را در فرآیند خرید کاهش دهند و به نوبه خود، شادی بعد از خرید را افزایش دهند و حفظ کنند.
برخی از این روش ها عبارتند از:
تغییر چارچوب ارزش محصول. ارزیابی یک اشتراک ماهانه به قیمت ۸۴ دلار آسان تر از ارزیابی اشتراک سالانه به قیمت هزار دلار است، حتی اگر میانگین قیمتی هر دو اشتراک تقریبا یکی باشد.
اقلامی که طرفداران بیشتری دارند یکجا دسته بندی کنید. جورج لوونشتین، کارشناس اقتصاد عصبی، به نوع LX خودروها به عنوان نمونه خوبی از این دسته بندی های موفق اشاره می کند.
به مسائل کوچک اهمیت بدهید. تحقیق دیگری از دانشگاه کارنگی ملون حاکی از این است که وقتی پیام یک موسسه کرایه دی وی دی از «حق اشتراک ۵ دلار» به «حق اشتراک فقط ۵ دلار» تغییر یافت، سرعت و حجم مراجعه مصرف کنندگان ۲۰ درصد افزایش یافت. این نشان می دهد برخی جزئیات کلیدی تا چه اندازه می تواند تاثیرگذار باشد.
یا کاربردپذیری یا شادی را در نظر بگیرید. برای مشتریانی که محافظه کارند، پیام فروش شما باید کاربردپذیرتر باشد: «این نوع ماساژ درد شما را کاهش می دهد.» اما برای مشتریانی که آزاداندیش ترند، باید بر لذت و خوشحالی تمرکز کنید: «این نوع ماساژ شما را آرام می کند.»
رایگان یا غیررایگان. در کتاب دان آریلی به نام «نامعقول قابل پیش بینی» ثابت کرده که «رایگان» کلمه قدرتمندی است. به عنوان مثال، فروش سایت آمازون در فرانسه به میزان قابل توجهی کمتر از دیگر کشورهای اروپایی بود. دلیل آن این بود که در سفارش های فرانسه، مبلغ ۲۰ سنت برای هزینه حمل ونقل اضافه شده بود، در حالی که این هزینه در کشورهای دیگر رایگان عنوان شده بود. بنابراین بهتر است از هزینه های کوچک چشم پوشی کنیم.
طبق تحقیق دانشگاه استنفورد، قیمت گذاری مقایسه ای، در صورتی که دلیلی برای مقایسه کردن قیمت ها وجود نداشته باشد، می تواند اثرات ناخودآگاهی بر ارزیابی مصرف کننده داشته باشد. یعنی اگر از مشتری خود بخواهید در مورد قیمت کالای شما و کالای رقیب تان، مقایسه ای ساده و آشکار داشته باشد، چشم اندازی برای از دست دادن اطمینان در پیام بازاریابی شما به وجود می آید. به گفته سرپرست این تحقیق: این حقیقت صرف که از آن ها خواستیم بدون دلیل مقایسه قیمتی انجام دهند، این ترس را در آن ها ایجاد کرد که به نوعی گول خورده اند.
نمونه ای از یک برند که برای مقایسه قیمتی دلیل خوبی ارائه می کند، شرکت بیمه خودرو Esurance است. آن ها توضیح می دهند که چرا بیمه ارزان قیمت همیشه مناسب نیست و مجموعه اطلاعات جامعی را در مورد اینکه آن ها چگونه قیمت ها را به شیوه ای مناسب و با حذف هزینه های بی مورد از طریق رویکرد صرفا آنلاین پایین آورده اند، در اختیار مشتری قرار می دهند.
بنابراین، تمرکز باید بر این باشد که چرا قیمت را پایین آورده اید، نه اینکه صرفا کالا یا خدمات ارزانی به مشتری ارائه می کنید.
تخفیف اگر در جای درست، زمان درست و به افراد درست ارائه شود، قطعا به نتیجۀ خوبی ختم می شود. مطمئنا ما بدون بررسی محصولاتتان نمی توانیم برنامه مشخصی برای استراتژی تخفیف به شما ارائه بدهیم؛ اما می توانیم شما را در چگونگی استفاده از آن ها راهنمایی کنیم.
استفاده از استراتژی های تخفیف نسبت به هدف کسب وکار شما تعیین می شود. اینکه قصد شما از اجرای آن، فروش بیشتر باشد و یا خالی کردن انبار فروشگاه از محصولات قدیمی و خاک خورده؟! قبل از اینکه وارد ایده های هدفمند تخفیف گذاری شویم، از شما می خواهیم در مورد پیشنهادات زیر کمی فکر کنید.
علاوه بر محصولات تخفیفی، روی فروش سایر محصولات هم هدف گذاری کنید:
گاهی هدف ما از اعمال تخفیف روی یک سری از محصولات، معرفی بیشتر محصولات اصلی ماست. مثلا با ارائه تخفیف روی مجموعه ای از محصولات، تعداد ورودی بیشتری می گیرید؛ بنابراین برای افراد بیشتری شناخته می شوید. تخفیف گذاری گاهی راهی برای معرفی بیشتر و فروش بقیه محصولاتتان است.
انتخاب نوع تخفیف، مقدار و زمان آن، بخشی از کار است. بقیۀ آن به نحوۀ بیان و ارائه این تخفیف است. حتما دیده اید که جشنواره تخفیف بعضی از فروشگاه ها چطور مثل بمب می ترکد. یا اینکه تبلیغات آن ها به شکلی جذاب است که مشتاق می شوید، از آن ها خرید کنید.
یکی از مواردی که قبل از راه اندازی جشنواره فروش و یا تخفیف های دوره ای باید رعایت کنید، سنجیدن منابع و امکانات است. اگر سایت اینترنتی دارید، ممکن است در ایام تخفیف بازدیدکنندگان زیادی از سایت شما دیدن کنند. اگر سایتتان ظرفیت لازم را نداشته باشد ممکن است بعد از ورود تعداد زیادی بازدیدکننده از دسترس خارج شود.
مدیریت کالاهای تاریخ انقضادار در یم کسب و کار مانند داروخانه، لوازم ارایشی و خوراکی بسیار مهم و حیاتی است. اگرچه مدیریت موجودی در همه سیستم ها مهم طلقی می شود اما در این محصولات سرمایه از بین خواهد رفت. با کمک یک نرم افزار آنلاین کنترل موجودی می توانید تاریخ های نزدیک را بصورت هشدار در سیستم ببینید. و زودتر از زمان بحران به فکر فروش و خارج کردن آن از انبار باشید تا از ضرر های جبران ناپذیر جلوگیری کنید.
نرم افزار انبار آنلاین نسخه ای ارایه داده است که در زمان ورود کالا می توانید تاریخ میلادی و شمسی کالا را ثبت کنید و هر ورود را بر اساس همان تاریخ تا انتهای مسیر انبارداری در سیستم داشته باشید. رصد کردن کالاها بر اساس تاریخ انقضا نیز کمک می کند پیش بینی فروش کنید.
علاووه بر این موجودی لحظه ای از انبارها کمک می کند تا کسری ها را قبل از تمام شدن، تامین کنید. نرم افزار داروخانه یا نرم افزار تاریخ انقضا دار را در دمو رایگان بررسی کنید. از تغییرات لازم برای کسب و کار خود نیز نگران نباشید، در انبار آنلاین می توانید شخصی سازی کنید.
خیلی خوبه
هادی راد
1401/06/05-12:16:42