دنیای استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی، دنیایی است که هر روز واژه، رویکرد یا مفهومی جدید را به شما معرفی می کنند. آیا تا به حال عبارت هک رشد Growth Hacking به گوشتان خورده است؟ اگر چه سال هاست که این عبارت در دنیای کارآفرینی و بازاریابی مطرح است، اما هنوز هم در بسیاری از موارد به درستی و به نحو احسن از پتانسیل آن بهره برداری نمی شود.
اصطلاح هک رشد برای اولین بار توسط شان الیس (Sean Ellis) در سال 2010 ابداع شد. هک رشد یکی از تکنیک های بازاریابی است برای گسترش تکنولوژی شرکت های نوپا با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجش های اجتماعی برای فروش محصولات و به دست آوردن ارائه بهتر به کار می رود. خلق رشد می تواند به عنوان بخشی از اکوسیستم بازاریابی آنلاین دیده شود. با استفاده از هک رشد به دنبال این هستیم که با حداقل هزینه، به سرعت به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.
هر تصمیمی که هکر رشد می گیرد در جهت ایجاد رشد است. هر استراتژی هر تاکتیک و هر طرحی که او پیاده می کند، هیچ چیزی را دنبال نمی کند مگر خلق رشد. رشد خورشیدی است که هکر رشد در مداری همیشگی به دور آن می چرخد. البته بازاریابان سنتی هم به رشد اهمیت می دهند، اما نه به اندازه یک هکر رشد.
به خاطر داشته باشید که قدرت هکر رشد در تمرکز جنون آمیز و بی چون و چرای او بر یک هدف واحد است: رشد. او با نادیده گرفتن دیگر چیزها، فقط آنچه را برایش اهمیت دارد در افق دید باقی می گذارد و از هر مانع و چالشی عبور می کند تا به هدف تعیین شده ی خود برسد.
تیم هک رشد بسته به ابعاد سازمان متفاوت است و طبیعی است که یک استارت آپ تیم هک رشدی متفاوت از یک سازمان بزرگ و جا افتاده خواهد داشت.
از اسمش پیداست که باید رهبری کند و تسلط کامل در تمام فرایند کار داشته باشد. این شخص باید دانش مدیریت افراد، اطلاعات، محصول و تحلیل را داشته باشد تا بتواند به خوبی در راستای اهدافی که تعیین شده است، افراد تیم خود را هدایت کند.
وظیفه مدیران ارشد این است که از تیم هک رشد دفاع کنند، مدیر محصول باید شخصی باشد که به درستی محصول و نیازهای کاربر را بشناسد و از طرفی نیز مدیر محصول می تواند انحصار طلبی در شرکت ها را از بین ببرد؛ تا بتوانند بهترین تاثیر را بگذارند.
مهندس نرم افزار باید بتواند با بهره گیری از اصول دقیق مهندسی به منظور رسیدن به نرم افزاری با کیفیت و با صرفه اقتصادی در توسعه و استقرار نرم افزار موفق عمل نماید. به تعبیری هدف یک کارشناس نرم افزار مهیا نمودن چارچوبی جهت توسعه نرم افزارهایی است که از کیفیت مطلوب و بالایی برخوردار باشند.
متخصص بازاریابی در توسعه تیم و اجرای کمپین هایی برای به دست آوردن مشتری های احتمالی و افزایش فروش کمک می کند بنابراین وجودش در یک تیم هک رشد الزامی است.
فردی است که داده های خام را به بینش معناداری تبدیل می کند. تحلیل گر داده به دنبال فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها است و بر اساس داده ها و اطلاعاتی که ارائه می شود، مشکلات مربوطه را حل می کند و یا به سوالات خاصی پاسخ می دهد.
این فرد باید خیلی خبره و کار آمد باشد تا به محض اینکه گروه به این نتیجه رسید که باید در محصول خود تغییر و یا رشدی ایجاد کند این فرد دست به عمل شود.
فرآیند هک رشد از 4 بخش تشکیل شده است:
اگر چه اسم «لحظه» روی آن گذاشته شده است، یافتن این لحظه زمان بر است و شامل مجموعه اقدامات مختلفی است که کاربرانی را که احتمال ماندگاری بیشتری دارند از دیگر کاربران جدا می کند. هر شرکتی یک «لحظه آها» منحصر به فرد دارد و کشف آن برای حفظ و نگهداری بیشتر، بسیار مهم است.
اولین قدم باید به دنبال تجزیه و تحلیل نمودار های حفظ مشتری بود، در مرحله بعدی فرضیه های جدید بسازید، سپس رفتار و داده های وفادارترین کاربران خود را بررسی کنید.
حالا وقت آن است فرضیه را تست کنید شما اکنون می دانید که کدام اقدامات با حفظ و نگهداشت مشتری ارتباط دارد پس اکثر کاربرانی که این اقدام را انجام داده اند، ماندگار هستند و جزو کاربران وفادار محسوب می شوند. همچنین اکثر کاربرانی که ماندگار هستند و از خدمات شما استفاده می کنند، این عمل را انجام دادند.
اگرچه شما تا به این جای کار، نقاط شکست و بهترین اقدامات خود را را شناسایی کردید، برای کامل شدن باید تست های A / B انجام دهید تا تعیین کنید که چگونه تغییرات در حفظ محصول و ماندگاری مشتری واقعاً تأثیر می گذارد. پس از رسیدن به این نقطه طلایی و یافتن «لحظه آها» تمرکز اصلی تیم را روی آن بگذارید. با این کار شما رشد استارتاپ خود را رقم می زنید.
اینترنت همه چیز را برای همیشه تغییر داد. حال دیگر خلق یک محصول، منحصر به داشتن یک خط تولید مکانیزه نبود، بلکه می شد ایده ها را نیز در قالب صفر و یک های دیجیتال فروخت.
از سوی دیگر، فرآیند توزیع و تبلیغ محصولات نیز دچار انقلابی اساسی شد. به عبارت دیگر اینترنت باعث وقوع دو رخداد محصول و توزیع کاملا ویژه شد که این دو رخداد لزوم و شرایط مناسب برای پیدایش هک رشد (Growth Hacking) را فراهم کردند.
با استفاده از تجربه ها و عملیاتی ساختن آن ها در سازمان، زودتر از همیشه به نتیجه خواهید رسید.
با به کارگیری آموزش های همه جانبه در سازمان، هزینه های اضافه ی خود را کاهش می دهید.
با استفاده از منابع تولید محتوا با کیفیت، نمایش محصولات خود را موثرتر کنید.
با استفاده از تخصص یکدیگر در کسب و کار خود، تعاملات سودآوری تشکیل دهید.
معمولاً هدف استراتژی های هک رشد، افزایش هر چه سریع تر مشتریان یا گسترش جامعه کاربران با حداقل هزینه است و عموم آن ها در یکی از این سه دسته کلی قرار می گیرند:
استفاده از روش های مختلف بازاریابی محتوایی، با عنایت به نوع تاکتیک و اقداماتی که به آن ها متوسل می شوید می تواند گزینه مقرون به صرفه ای برای افزایش آگاهی مردم و اعتبار محصول و به تبع آن، هک رشد کسب و کار باشد. از جمله روش های مؤثر بازاریابی محتوایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تمام کسب و کارهای نوپا جدا از هر فعالیتی که باید برای توسعه کار خود به کار ببرند به یک رشد اولیه نیاز دارند تا جایگاه خود را تثبیت کنند. «هک رشد» همان چیزی است که می تواند این امتیاز اولیه را به کسب و کار نوپای شما بدهد. پس حتما در برنامه کاریتان قرار دهید. موفق باشید. برای مدیریت موجودی لحظه ای از نرم افزار انبار آنلاین کمک بگیرید تا گزارشی جامع از اطلاعات مشتری، شماره تماس ها، ایمیل، خرید ها و ... از کسب و کار خود داشته باشید.