آموزش انبارگردانی فایل صوتی

  • پنجشنبه 07/اردیبهشت/1402
آموزش انبارگردانی فایل صوتی

فایل صوتی وبسایت انبارش، آقای نوری

انبارگردانی

انبارگردانی مچ گیری نیست. انبارگردانی برخورد قهری نیست. انبارگردانی شفاف کردن و تصحیح موجودی است. بنابراین باید روند رو به شکلی تنظیم کنیم که انباردارها از آن استقبال کنند و این روند را فرصتی برای برطرف کردن اشکالات ببینیم که در دوره جدید با اشکالات قدیم همراه نبوده و آن ها را با خودمان یدک نکشیم.

اقدامات قبل از انبارگردانی

کار اول: مشخص کردن اموال خاص

درست است که نباید اینجور لوازم در انبار مصرفی ما باشند و لازم است جای جداگانه ای برای آن هادر نظر گرفته شود و بصورت مستقل مدیریت شوند. اما بسته به شرایط ممکن است در انبار کنار هم قرار بگیرند.
باید به کمک ماژیک یا برچسب رنگی جدا کنیم تا در شمارش ما را دچار اشتباه نکنند. این کالاها شامل موارد زیر است.

  • کالاهای امانی دیگران نزد ما و احیانا لوازم شخصی فرد دیگری
  • اثاثیه و اموال که جزو دارایی ثابت است
    نباید در جمع داری انبار محاسبه شوند. ممکن است ابزار آلات یا اموال در کنار بخش مصرفی نگهداری شود. این کالا ها قبلا حواله دارایی ثابت خورده اند و از موجودی خارج شده اند، لذا نباید در شمارش اقلام مصرفی لحاظ شوند. اما بطور کلی اموال در بدو ورود به عنوان کالا وارد می شوند. اما وقتی تحویل متقاضی شود سند تحویل دارایی ثابت می خورد و جزو جمع داری اموال مدیریت می شوند. و در هنگام برگشت آن به هر دلیلی، در موجودی انبار محاسبه نمی شود.
  • اجناس قراضه، دست دوم و کم ارزش
    ظرف های خالی مواد اولیه، داغی لوازم، لاستیک و تیوپ کهنه و ...
  • کالاهایی که هنگام خرید مستقیم به حساب هزینه منظور شده اند اما مصرف آن ها تدریجی است. نوشت ابزار، اقلام خوراکی و مصرفی رستوران و ...
  • اقلام معیوب، تاریخ گذشته و غیر قابل استفاده
    با توجه به هدف شفاف سازس موجودی، لازم است اقلام تاریخ گذشته و و آن هایی که یک بسته کامل بوده اما باز شده است را ریز کرده و اصلاحات انجام شود. به مدیریت اعلام شود که تعیین تکلیف شوند.
  • اقلام کم مصرف، کم گردش، بدون مصرف بدون گردش
    برای مثال لوازم یدکی یک خودرویی که دیگر وجود ندارد. هر دوره باید شمارش، نظافت و جابجا شود. انبارگردانی فرصت خوبی است که این کالا ها را شناسایی کرده و تعیین تکلیف کنیم.
  • اقلامی که به هر دلیل به موجودی گرفته نشده است. رسید انبار برای آن صادر نشده است. به هر دلیلی وارد موجودی شده است.
بیشتر بدانید: بهترین نرم افزار انبارداری آنلاین که می شناسید کدام است؟

کار دوم: فهرست کامل از اموال امانی

چون به لحاظ فیزیکی در انبار وجود ندارند اما در واقع در موجودی هستند. برای جلوگیری از کسری های بدون شوند.

کار سوم: مشخصات و شماره فرم ها

سرپرست انبارگردانی از تمامی فرم های در جریان و مورد استفاده گزارش آماده کند. اولین فرم خالی و شماره های آن ها را یادداشت کنیم. این کار بدین منظور است که در جریان انبارگردانی بدون هماهنگی مسئول انبارگردانی سندی صادر نشود.

کار چهارم: نقشه راه

نقشه کامل از محل نگهداری و تعیین نحوه انبارکردن کالاها تهیه کنیم. و به این سوال پاسخ دهیم که در کجا؟ چی ؟ و چقدر؟ در انبار داریم.
بهتر است این گزارش را بدست بیاوریم تا تعداد شمارشگر و ابزار و ادوات لازم رو فراهم کنیم. مثلا اگر نیازمند لیفتراک یا جابجایی با جرثقیل شدیم، انجام بشود تا در هنگام شمارش دچار مشکل نشویم.

کار پنجم: مشخص کردن زمان و تاریخ انبارگردانی

چند روز قرار است طول بکشد، چند نفر شمارش گر داریم، چند ساعت و چه ساعاتی است. با توجه به حجم و تعداد و امکانات انبارها این محاسبات را انجام دهیم.

کار ششم: تعیین گروه شمارشگر

معمولا گروه های شمارشگر حداقل دو نفر هستند و یک نفر بعنوان ناظر است. شمارش را انجام داده و ناظر مقادیر را در تگ انبارگردانی ثبت می کند. امضا کرده و مسئولیت نظارت شمارش را بعهده می گیرد.

کار هفتم: تعیین گروه کنترل

به سرپرستی مقام مسئول معمولا تشکیل می شود. به روش نمونه گیری بصورت رندم کالاهای شمرده شده را دوباره می شمارند و صحت و سقم آن را تایید می کنند.

کار هشتم: تگ انبارگردانی

در گذشته بصورت دستی بوده اما امروزه تگ انبارگردانی با نرم افزار صادر می شود. معمولا 4 بخش دارد که بصورت پرفراژ بهم متصل است. هر 4 قسمت یک شماره سریال یکسان دارد. بارکد و نام کالا در 4 قسمت ذکر شده است.
بخش اول تگ، تگ شناسایی: آدرس قفسه، نام، کد و مشخصات کالا نوشته شده است. این بخش تا پایان شمارش روی کالاها باقی می ماند.
سه قسمت دیگر، علاوه بر نام کد کالا، جایی برای نوشتن تعداد شمارش و امضای شمارشگر برای 3 دوره شمارش در نظر گرفته است. بخش آخر شناسه و تگ شناسایی است.لازم است همه تگ ها آماده شده و روی کالا نصب شده باشد.

انبارگردانی

کار نهم: آماده سازی لوازم شمارش

ممکن است نیاز به ابزارهای شمارش داشته باشید. متر، ترازو، نردبان، لیفتراک، چهارپایه و ... که در زمان انبارگردانی زمانی برای تهیه آن ها نگذاریم.

کار دهم: تنظیم زمان تحویل مواد و کالا در روزهای شمارش

در صورت امکان به تمام واحد های اجرایی و تولید اعلام کنیم تا در بازه زمانی انبارگردانی مواد لازم خود را پیش بینی کنند. لیست لوازم را تهیه و تحویل بگیرند. ترجیحا درب انبار در هنگام انبارگردانی بسته باشد.
انبارگردانی نباید خللی در تولید و روند اجرایی ایجاد کند. لذا پیش بینی ها کمک می کند کار بخش ها متوقف نشود.

کار یازدهم: اطمینان از دانش تیم انبارگردانی

اگر تیم انبارگردانی تجربه کافی ندارد، کلاس توجیهی از قبل برای آن ها گذاشته شود. شمارشگر ها آموزش های لازم را ببینند تا در هنگام انبارگردانی روند اشتباه رخ ندهد.

در جریان شمارش

گروه های شمارش شروع به شمارش می کنند. معمولا شمارش گر ها از افراد انبار و ذی نفعان نباید باشد. در کنار آن مقادیر شمارش شده را ناظر در تگ ها می نویسد و نحوه صحیح شمارش را تایید می کند.
گروه کنترل به قسمت های شمارش شده مراجعه و بصورت رندوم کالاها شمارش می کنند و صحت شمارش را تایید می کنند. در صورت نیاز و ایجاد اختلاف درخواست شمارش مجدد می کنند.

بعد از شمارش:

به تدریج یا در پایان تگ ها را به ناظر تحویل می دهد. بعد از تایید به نرم افزار منتقل کرده و مقایرت گیری انجام می شود. بصورت آکادمیک لازم است تمامی تگ ها جمع آوری شده، بررسی و تحویل اپراتور شود. بعد از مقایرت گیری برای شمارش دوم اقدام شود. اما در انبار های بزرگ معمولا امکان چنین کاری نیست. برای افزایش سرعت، همزمان تگ ها را تحویل اپراتور داده و در کنار هم مغایرت گیری نیز انجام شود.
بعد از شمارش اول، مغایرت گیری شود. اگر مغایرت بود، تگ و لیست را به گروه بعدی و افراد جدید می دهیم تا دوباره شمارش انجام شود. محددا وارد سیستم کرده و مغایرت گیری می کنیم. شمارش سوم معمولا بصورت گروهی انجام می شود، چون شمارش نهایی است سرپرست انبار، هماهنگ کننده و سرپرست انبارگردانی حضور دارند. تا تایید همه باشد.

بیشتر بدانید: مهاجرت به نرم افزار انبارداری حرفه ای انبار آنلاین چگونه است؟

بعد از شمارش و مغایرت گیری لازم است سند اصلاحی صادر شود. عموما قبل از سند اصلاحی تایید مدیریت گرفته می شود اما خیلی از انبارها با هماهنگی های قبلی صادر می کنند. اما سند ها بصورت اتومات در سیستم صادر می شود. سند اصلاح با توضیح انبارگردانی، برای اضافی موجودی ها، رسید انبار؛ برای کسری ها، حواله ای با همین تیتر صادر می شود.

موجودی واقعی انبار ساخته شده است.

بعد از صدور سندهای اصلاحی، صورتجلسه انبارگردانی نوشته می شود. کالا ها در تاریخ و زمان مشخص با مغایرت های ... و سند های اصلاحی و ..انجام شده است و به تایید افراد مدیر انبار می رسد و بایگانی می شود.

نکته:

  • پلمپ انبار، انتهای روز بعد از شمارش پلمپ باشد و با حضور مسئولین پلمپ رو باز کنیم.
  • سیستم را خارج از دسترس کرد تا ساعت بعد از کاری نتواند اطلاعات را دستکاری کند.
  • شخصی که اپراتور سیستم است نقش مهمی دارد نباید از تیم انبار باشد و شخص امینی باشد.
  • واحد سنجش دقت شود. اشتباه جین و عدد ممکن است در شمارش اتفاق بیفتد.
  • بعضی از کسانی که مسئولیت انبارگردانی دارند معتقدند همه تگ ها را در دفتر مرکزی وارد کنند، اما بهتر است در همان انبار انجام شود. که مشکلات کوچک قابل رفع و رجوع باشد.
  • مغایرت ها با انباردار باید هماهنگ شود و فرصتی به مجموعه انبار بدهید تا در حضور شما در همان زمان مغایرت را برطرف کند. ممکن است در چینش کالاها تداخل پیدا کرده باشد و شما ببینید در شمارش اشتباهی رخ داده باشد که قابل رفع است.
  • در برخی انبار ها بجای تگ، از لیست استفاده می کنند. این روش بنظر راحت می رسد اما غلط است. لیست فقط اقلام ثبت شده را منعکس می کند و اشکالات انبار پنهان می ماند. چرا که لیست کالاهای دیگر نادیده گرفته می شود.
    بخشی از مغایرت ها حاصل اشتباه ثبت است. بنابراین اگر ریشه یابی کردید و دیدید که اشتباه از ثبت است، باید بگردید سند خودش را اصلاح کنید و سند اصلاحی انبارگردانی نباید صادر شود.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید