bundling strategy یا استراتژی باندلینگ، برخی از کسب و کار ها و برند های مختلف، چند محصول و یا خدمات خود را به صورت پکیج و همزمان ارائه می کنند، این بسته ها به طور معمول قیمت مناسب تری دارند نسبت به زمانی که مشتری بخواهد آن ها را جداگانه تهیه کند. در این استراتژی، معیار بسته بندی تشابه محصولات می باشد. اما گاهی مدیران کسب و کار و تیم بازاریابی برای جذابیت بیشتر با توجه به نوع مشتری محصولات متفاوتی داخل بسته بندی قرار می دهند. زمان مناسب برای اجرای باندلینگ، فروش های مناسبتی و حراج های آخر فصل می باشد.
این استراتژی بیشتر در کسب و کار های آنلاین به کار می رود و این کار موجب افزایش فروش آن ها می گردد.
فست فود و رستوران: چند نوع غذا و یا پیش غذا را در یک منو قرار داده و مشتری را ترغیب به خرید آن می کنند. مثلا نوشابه و یا سالاد را در یک منو به صورت رایگان قرار می دهند.
لوازم های آرایشی و بهداشتی: بسیاری از فروشندگان، دو یا چند محصول را با هم ارائه می کنند و در یک بسته به فروش می رسانند. مثلا پاک کننده های آرایشی را همراه با لوسیون های آبرسان در یک بسته قرار می دهند.
بسته های همراه اول، ایرانسل و رایتل: این اپراتور ها در طرح ها و جشنواره های مختلف تعدادی از خدمات را داخل یک بسته قرار داده و به مشتریان عرضه می کنند. مثلا بسته های ترکیبی یک روز مکالمه ی رایگان، 500 مگابایت اینترنت یک روزه، 100 پیامک تنها با 5000 تومان یکی از نمونه های این طرح ها می باشد.
آژانس های مسافرتی: ترکیب بلیط هواپیما، هزینه ی ویزا و ترنسفر و اقامت در هتل را به عنوان یک بسته ی مسافرتی، به مشتریان عرضه می نمایند.
فروشگاه اینترنتی دیجی کالا: در سایت دیجی کالا می توانید محصولات باندل شده را با قیمت مناسب تری خریداری کنید. مثلا ست های هدیه روز دختر و یا ولنتاین که درون بسته بندی چند محصول مکمل هم قرار داده می شود.
کالای دیجیتال و نرم افزار های کامپیوتری: ترکیب پردازنده کلمه، صفحه گسترده و برنامه اصلی در یک مجموعه قرار دارد.
ممکن است بعضی از محصولات بنا به دلایلی کمتر به فروش برسند، در صورتی که بتوانید آن ها را با محصولات پر فروش در یک بسته قرار دهید، میزان فروش آن ها را افزایش می دهید. همچنین مشتریان با این محصول نیز آشنا می شوند.
زمانی که 10 محصول دارید، باید 10 بار آن ها را تبلیغ و به بازار عرضه کنید، اما اگر آن ها را داخل یک بسته قرار دهید تنها یک محصول را عرضه و تبلیغ خواهید کرد.
ممکن است یکی از محصولات شما فروش خیلی خوبی داشته باشد. شما می توانید آن را با یک و یا دو فقره از محصولات دیگر که مکمل هم باشند در یک مجموعه قرار داده و به مشتری پیشنهاد دهید. با این روش ارزش سفارش خود را افزایش خواهید داد.
می توانید با دادن پیشنهاد های جذاب به مشتریان، آن ها را جذب محصولات خود کرده و فروشتان را افزایش دهید. البته باید با توجه به شناختی که از مشتری پیدا کرده اید پیشنهاد های خلاقانه ای به او ارائه دهید، اینگونه وفاداری مشتریان به شما نیز بیشتر خواهد شد.
گاهی برخی از شرکت ها در انبار خود محصولاتی دارند که فروش مناسبی ندارند، با روش باندلینگ می توانند آن ها را در کنار محصولات دیگر به فروش برسانند.
زمانی که دو یا چند محصول در یک بسته بندی به فروش می رسد، هزینه ی ارسال را برای فروشنده و خریدار کاهش می دهد و مقرون به صرفه تر خواهد بود نسبت به زمانی که قرار باشد هر محصول جداگانه ارسال شود.
این استراتژی ممکن است برای کسب وکارها عیب بزرگی نیز داشته باشد. زمانی که مشتری متوجه می شود شما در چه زمان هایی از سال فروش بسته ای دارید و او می تواند چند محصول را با قیمت کمتری خریداری کند، ممکن است صبر کرده و خرید خود را به آن بازه ی زمانی موکول نماید. در این حالت، اینگونه به نظر می رسد که شما دارید با خودتان رقابت می کنید. در این میان ممکن است رقبای شما پیشنهاد بهتری برای مشتری داشته باشند و او خریدش را از آن کسب و کار ها انجام دهد. اما در مقایسه با مزایایی که این استراتژی دارد این عیب زیاد به چشم نمی آید.
یک بسته ی ترکیبی زمانی بهترین خواهد بود که محصولات مکمل، در کنار هم قرار بگیرند. باید خود را به جای مشتری گذاشته تا متوجه شوید او چه محصولاتی را همزمان خریداری می کند.
علاوه بر دسته هایی که ایجاد می کنید، همیشه محصولاتتان را تکی نیز به فروش برسانید. مشتریان غالبا محصولات دسته بندی شده را به خاطر اینکه گمان می کنند تخفیف گرفته اند و در این معامله سود کرده اند خریداری می کنند، پس باید محصول را جداگانه بفروشید تا مشتری بتواند قیمت آن ها را مقایسه کند.
افزایش فروش با استفاده از این سیستم یکی از راه های فروش بسته های محصولات می باشد. تنها باید یادآور شوید که مشتری با خرید این بسته چقدر سود خواهد برد، و خرید یک باره این بسته چه نفعی برای او دارد.
مثلا در اعیاد مختلف، ولنتاین و یا روز های دیگر می توانید از چند محصول در یک پکیج برای فروش استفاده کنید.
این روش باعث ترغیب مشتری برای خرید بیشتر می گردد. مثلا یک فروشگاه لباس می تواند این امکان را به مشتری بدهد که با خرید 3 لباس می تواند 3 لباس دیگر با همان رنج قیمت یا قیمت پایین تر از محصول اصلی، به صورت رایگان دریافت نماید.
دسته بندی و ترکیب چند محصول با هم در یک بسته، یکی از استراتژی های بازاریابی می باشد. و بسیاری از صاحبان فروشگاه های آنلاین و آفلاین می تواند از طریق آن به میزان بالایی از فروش دست پیدا کنند. استراتژی باندلینگ در انواع مختلفی مانند، باندلینگ خالص، باندلینگ انتخابی، باندلینگ ترکیبی، باندلینگ ترکیبی و انتخابی و باندلینگ ست هدیه وجود دارد.
با استفاده از این مقاله میتوانید روش های مناسب باندل کردن محصولات را یاد گرفته و سود بیشتری از فروش داشته باشید. حتما سعی کنید با توجه به نوع کسب و کارتان، این استراتژی را به کار ببرید. زیرا این استراتژی برای بعضی از کسب و کار ها نه تنها سود آور نیست بلکه باعث ضرر نیز می شود. یعنی موفقیت و شکست در این استراتژی بستگی به نوع محصولی دارد که ارائه می دهید.