اصول انبارداری حرفه ای در فروشگاه های اینترنتی

  • دوشنبه 23/مرداد/1402
اصول انبارداری حرفه ای در فروشگاه های اینترنتی

تا حالا به پس زمینه ی یک کسب و کار کوچیک نگاه کردین؟ یا خودتون در فروش کالا یا محصولتون به مسائلی که فکر نمیکردین انقدر مهم باشه، روبرو شدید؟ ادامه این مقاله حتما کمکتون می کنه.

اگر فروشگاه اینترنتی دارید، فروش آنلاین انجام می دهید و کسب و کار شما نیازمند بررسی لحظه ای موجودی محصول است، نیاز به انبارداری دارید. حال ممکن است این سیستم را به شیوه سنتی و با شمارش روزانه انجام دهید و یا در دفتری یادداشت کنید.

برخی از فروشندگان این اطلاعات را در حافظه خود نگاه می دارند اما این موضوع تا وقتی ست که 1- تعداد محصولات محدود باشد و 2- شخص دیگری همزمان اقدام به فروش نکند. در واقع گسترش کسب و کار نیازمند مدیریت های سیستمی است. این سیستم کسب و کار از تامین تا فروش با همراهی تیم شما و البته کمک گرفتن از نرم افزارهای آنلاین، با موفق اجرا خواهد شد و باعث پیشرفت فروش شما خواهد شد.

اگر مدیر یک فروشگاه کوچک هستید و از سیستم های صنعتی اطلاعی نداری، با مطالعه در زمینه های زیر به فروش بهتر و بیشتر خود کمک کنید.

  • بهترین روش انبارداری
  • انواع انبارداری
  • اصطلاحات انبارداری
  • آموزش انبارداری
  • فرایند انبارداری
  • دستورالعمل انبارداری
  • مدیریت انبارداری
  • انواع سیستم انبارداری
  • بهترین روش انبارداری
  • وظایف انباردار
  • مدیریت انبارداری
  • اصطلاحات انبارداری

چرا فروشگاه اینترنتی به انبارداری نیاز دارد؟

انبار و انبارداری، نوعی سرمایه گذاری است که هر مجموعه ای باید از آن و محصولاتی که در آن نگهداری می شوند، آگاه بوده و اطلاعات موجودی و ورود و خروج ها را به صورت دقیق و در لحظه در اختیار داشته باشد. فروش آنلاین در اینستاگرام، فروش در ایتا، فروش در تلگرام و حتی فروش حضوری می تواند در یک سیستم جامع قرار گرفته و یکپارچه شود.

بهترین روش انبارداری در فروش آنلاین

در اصول انبارداری حرفه ای باید به ورود، نگهداری و خروج کالاها از انبار توجه کرد اما مراحل آن با توجه به محصول شما و روش های نگهداری و ارسال آن متفاوت خواهد بود. متریال و نوع محصول شما باید در بهترین شرایط نگهداری قرار گیرد تا آسیب ندیده و سرمایه شما کاهش پیدا نکند.

بیشتر بدانید: تفاوت نرم افزار فروشگاهی انبارآنلاین و انبارداری حرفه ای انبارآنلاین

فرایند انبارداری در فروشگاه اینترنتی

مرحله ورود کالا و خرید محصول

اولین مرحله ای که در اصول انبارداری حرفه ای وجود دارد مرحله ورود کالا و پروسه تامین آن است. در این زمان از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کدام محصول به انبار اضافه می شود.
  • محصولات چه زمانی وارد انبار می شوند.
  • تعداد محصولاتی که وارد انبار خواهد شد چقدر است.
مکان و فضای مناسب برای نگهداری هر محصول را مشخص کنید و شرایط خاص نگهداری آن ها را تامین کنید. ممکن است برخی حجیم و سنگین باشد و یا تاریخ مصرف داشته باشد.

به عنوان مثال اگر محصولات سنگین و حجیم فروش بالایی دارند، باید آن ها را در محلی نزدیک درب انبار نگهداری کرد که جابه جایی آن ها ساده تر باشد. یا آن هایی که تاریخ مصرف آن ها نزدیک تر است زودتر فروش رود.

لازم است فرم یا فاکتور ورود محصول به انبار بسازید. با استفاده از این فرم ها می توان متوجه شد که چه کالاهایی با چه تعدادی در زمان های متفاوت وارد انبار شده اند و کدام فرد این ها را تحویل گرفته است.

فروشگاه آنلاین

مرحله نگهداری کالا

مرحله دوم، مرحله نگهداری کالاست. در این مرحله باید کالا به درستی در انبار نگهداری شود. عدم نگهداری صحیح کالا باعث بروز مواردی چون خرابی محصول، گم شدن و دردسترس نبودن خواهد شد.

برای مثال:

بر اساس مواردی مانند میزان مصرف، میزان امنیت، میزان خطرناک بودن کالا، میزان آسیب پذیر بودن آن ها و موارد مشابه دیگر محصولات باید اولویت بندی شوند.

قابلیت دسترسی به محصول نکته مهم دیگری است که باا توجه به میزان نیاز و فروش بررسی می شود.

همچنین موارد مربوط به نظافت و بهداشت در مرحله نگهداری در انبار بسیار مهم است.

مرحله خروج کالا یا فروش محصول

مرحله آخر انبارداری، مرحله خروج محصول از انبار است. یکی از مهم ترین اقداماتی که در این مرحله باید انجام شود، ثبت کالاهای خروجی وفاکتور فروشبرای آن ها می باشد. ثبت کالاها در هنگام ورود و خروج از مهم ترین نکات انبارداری حرفه ای است که باعث افزایش راندمان و کاهش بسیاری از مشکلات خواهد شد. این ثبت کردن ها منجر به گزارش لحظه ای از موجودی محصولات می شود.

اصطلاحات انبارداری که مدیر فروشگاه اینترنتی باید بدان توجه کند

انبارگردانی

کنترل فیزیکی فضای انبار، شمارش دستی موجودی کالاها در یک یا چند بازه زمانی مشخص و بررسی عدم مغایرت آن با موجودی ثبت شده در سیستم انبارداری و کاردکس کالا، عملیات انبارگردانی گویند. در واقع سنجش موجودی واقعی کالاها در پایان دوره مالی یا در زمان نیاز برای اصلاح موجودی های فیزیکی و ثبت شده در نرم افزار انبارگردانی نام دارد که در انبار آنلاین می توانید به کمک اکسل و بصورت آنلاین این کار را انجام دهید.

کالاهای پرمصرف محصولات پر فروش

کالاهای پرمصرف آن محصولات پر فروش هستند که به سرعت مصرف می شوند و درخواست برای خرید آن ها بالاست. این درخواست می تواند به شکل خرید حجم بسیار زیادی از محصول باشد. در بهترین روش انبارداری محصولات باید به صورت چرخشی و دوره ای انبارگردانی شوند تا مغایرت های موجود سریع شناسایی و برطرف شود. این خطا در بلند مدت باعث کاهش موجودی واقعی خواهد شد.

کالاهای کم مصرف و محصولات کم فروش

نرخ مصرف محصولات کم مصرف پایین است. در بهترین روش انبارداریلازم است که مسئول انبارمحصولات کم فروش را شناسایی و میزان موجودی انبار را در حد مناسب نگه دارد تا انبار با اضافه موجودی مواجه نشود. همچنین تلاش بیشتری برای فروش آن ها کند.

بیشتر بدانید: نرم افزار انبارداری فروشگاه لوازم التحریر

کالاهای بدون مصرف

اگر محصولی در فروشگاه شما برای مدت طولانی درخواستی نداشته است و تعداد آن ها برای مدت طولانی بدون خرید جدید، بدون تغییر مانده است یا تعداد بسیار کمی از آن ها فروش رفته است. لازم است در بهترین روش انبارداری ان ها را شناسایی کرده و مدیر مالی با توجه به شرایط و قیمت این کالاها در بازار در خصوص نگه داشتن، فروش به قیمت، فروش زیر قیمت و یا از بین بردن این کالاها تصمیم گیرد.

نقاط کنترلی

نقاط کنترلی عبارتند از:

  • نقطه سفارش مجدد
  • حداکثر موجودی مجاز
  • حداقل موجودی مجاز
  • میانگین موجودی
  • موجودی خطرناک
  • میزان سفارش

در زمان رسیدن یک کالا به هر کدام از این نقاط، باید اقدام به خرید و تامین، فروش سریعتر و رسیدگی به محصولات کرد تا از خطاها و آسیب های احتمالی جلوگیری شود و سود آوری سیستم را افزایش داد.

فروشگاه آنلاین

دستورالعمل انبارداری چگونه در روند فروش کمک می کند؟

کنترل فرایندهای انبارداری به شیوه سنتی دشوار می شود و انبارداری را به دغدغه ای برای مدیران تبدیل خواهد کرد؛ اگر از نرم افزار ها کمک نگیرید با مشکلات زیر مواجه خواهید شد:
  • سرعت پایین انبارگردانی
  • نداشتن کنترل دقیق بر روی جانمایی محصولات در انبار
  • عدم امکان نام بی همتای محصولات در فرایند انبارداری
  • وجود مغایرت در فاکتور های فروش و فرم های خروجی و در نتیجه ایجاد نارضایتی ها از سمت مشتری
  • عدم کنترل بر ورود و خروج محصولات و تامین بی رویه و نامناسب

نرم افزار انبار آنلاین چه کمکی به فروش شما می کند؟

نرم افزار انبارداری فروشگاه انبارآنلاین، نرم افزاری تحت وب (آنلاین) است. در واقع در این نرم افزار می توانید فاکتور فروش بسازید، موجودی کالا را رصد کنید، گزارشی از خرید و فروش همه کالا ها و به صورت موردی داشته باشید.

محدودیتی در ایجاد کاربر ندارید پس می توانید تمامی عاملین فروش خود را در آن اضافه کنید و مسیر آن ها را رصد کنید.

آنلاین است و در هر زمان و مکانی می توانید موجودی محصولات را مشاهده کنید. فاکتور های فروش مشتریان را برایشان ارسال و یا چاپ کنید.

می توانید انواع خرید را در نوع فاکتور تعریف و گزارش مجزا از خرید های اینستاگرام و ایتا و یا خرید تلفنی و ... داشته باشید.

گزارش ها و بررسی لحظه ای موجودی محصولات در فروش شما تاثیر شگرفی دارد و بعنوان مدیر مجموعه می توانید تصمیم های مهم را سریع تر اجرایی کنید و به رشد خود کمک کنید.

دریافت دمو رایگان نرم افزار فروشگاهی انبار آنلاین از طریق این لینک اقدام نمایید.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید