امروزه تعداد فروشگاه های اینترنتی افزایش یافته و عموم مردم جامعه از خرید اینترنتی استفبال می کنند. از این رو بازار رقابت بین فروشگاه های اینترنتی داغ بوده و کارفرماها به دنبال جذب مشتری بیشتر هستند. یکی از معمول ترین و متداول ترین راه های فروش بیشتر محصولات و جلب مشتری، ارائه تخفیف می باشد. ما در این مقاله شما را با انواع تخفیف در فروشگاه های اینترنتی آشنا خواهیم کرد.
نوعی تخفیف نوستالژیک و قدیمی که همیشه متداول و رایج بوده، تخفیف درصدی می باشد. در این روش روی قیمت های قدیمی خط خورده و قیمت های جدید با ذکر میزان درصد تخفیف برای مشتری به نمایش گذاشته می شود. معمولا در روش تخفیف درصدی، میزان درصد تخفیف از 5% تا 10% شروع می شود. اما اگر کارفرما به دنبال فروش بیشتر و در نتیجه درآمدزایی بیشتر باشد، با گذاشتن تخفیف 20 یا 25% می تواند مشتریان بیشتری را جذب کند.
در برخی مواقع فروشنده به دنبال نقدینه سازی اجناسی که سخت به فروش می روند و یا قدیمی شده و مدت زیادی در انبار مانده اند، می باشد. در این صورت روی کالاها تخفیف 50% قرار داده و با تخفیف بالا آن ها را به فروش می رساند. با این روش فروشنده می تواند هم رضایت مشتریان را داشته باشد و هم از فروش بهتر و بیشتری برخوردار شود. البته قابل ذکر است که در تخفیف درصدی باید به نکات زیر توجه داشته باشید.
در واقع تخفیف های نقدی، نوعی تشویق از طرف فروشنده برای خریدار جهت تسویه حساب پیش از موعد مقرر می باشد. برای مثال اگر خریدار تعداد زیادی کالا را با قیمتی مشخص خریداری کرده و مکلف می شود 60 روزه تمام قیمت کالا را به فروشنده بپردازد. در تخفیف نقدی،فروشنده یادآور می شود که اگر خریدار طی مدت 30 روز تمام قیمت کالا را یک جا بپردازد مبلغ قابل توجهی تخفیف خواهد گرفت. این ترفند باعث ارزشمندتر شدن کالای خریداری شده نزد مشتری می شود.
کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه های آنلاین با موضوع مهم ارسال کالا روبرو هستند. چالش مهمی که گاهی اوقات ممکن است کاربر را از خرید کردن منصرف نماید. اگر کارفرما مدیریت خوبی داشته باشد، در برخی اوقات برای جلب مشتری بیشتر، هزینه ارسال را حذف کرده و با ارسال رایگان باعث وسوسه بیشتر مشتری برای خرید می شود.
شرایط ارسال رایگان می تواند شامل موارد زیر باشد:
ارائه تخفیف و ارسال رایگان برای خرید بیشتر از یک مبلغ مشخص
در این روش، در ازای خرید بیشتر از یک مبلغ مشخص، محصولات و کالاها به صورت رایگان برای مشتری ارسال می شوند.
برای مثال می توانید برای اعیاد و یا جشن های مختلف مانند: شب یلدا، عید نوروز و ... در مدت زمان محدود و مشخص، برای فروش بیشتر، ارسال محصولات را رایگان نمایید.
جهت جلب رضایت بیشتر مشتریان، سعی نمایید با شرکت های باربری قیمت مناسب قرارداد بسته و هزینه ارسال را کاهش دهید. با این کار می توانید بر روی فروش خود تاثیر بگذارید.
یکی دیگر از انواع تخفیف در فروشگاه های آنلاین که با روش های دیگر متفاوت می باشد، دادن هدایای رایگان می باشد. برای مثال: یک فروشگاه بزرگ لباس در قبال خرید قابل توجه از این فروشگاه، یک اکسسوری خاص به خریداران هدیه می دهد.
معمولا فروشگاه های معتبر و مشهور که مشتریان دائمی و قدیمی خود را دارند، برای به دست آوردن مشتری های جدید، اقدام به ارائه تخیف به خرید اولی ها می نمایند. به این صورت که وقتی یک مشتری برای اولین بار از فروشگاه آن ها خرید نماید، مبلغ قابل توجهی از قیمت کالا را تخفیف خواهد گرفت. با این روش تمایل افراد برای عضویت در این فروشگاه و خرید از آن، بیشتر خواهد شد.
ارائه کد تخفیف به مشتریان خاص یکی از انواع تخفیف در فروشگاه های آنلاین می باشد. یکی از روش های بازاریابی نوین بدین صورت می باشد که به مشتریان دائمی و مخصوص کد تخفیف ویژه ای ارسال می شود. بنابراین کاربر در خرید بعدی خود با ارائه کد تخفیف به کارفرما، از تخفیف قابل ملاحظه ای برخوردار می گردد. این کدها از طریق ارسال پیامک و یا ایمیل، به دست مشتریان خواهد رسید. البته سایت هایی نیز وجود دارند که شما می توانید کد تخفیف خود را درون آن قرارداده تا کاربران مختلفی آن را مشاهده نمایند.
یکی دیگر از انواع راه های تخفیف به مشتری، تخفیف آخر فصل می باشد. در این روش در پایان هر فصلی فروشنده یک سری از کالاها و محصولات فروشگاه را با تخفیف خوب و مناسبی به فروش می گذارد. این روش در مورد کالاهایی خاص بیشتر صدق می کند. برای مثال: درآخر زمستان فروشنده می تواند تمامی لباس های زمستانه مانند: پالتو، بارانی و پوتین را با تخفیف بیشتری به فروش بگذارد. همچنین او می تواند در پایان تابستان نیز محصولات سرمایشی مانند: کولر، پنکه و ... را با قیمت پایین تر بفروشد.
یکی از سنتی ترین و قدیمی ترین روش ها در تخفیف اجناس و کالا که از دیرباز معمول و متداول بوده، تخفیف به علت افتتاحیه می باشد. اکثر فروشگاه های بزرگ و مهم در آغاز شروع به کار و به مناسبت افتتاحیه، تمامی اجناس و کالاهای موجود در فروشگاه را با تخفیف بالایی عرضه می کنند. این روش مزایایی به همراه دارد. اول این که فروشگاه در معرض معرفی گسترده قرار می گیرد و جایگاه ویژه ای در بین خریداران پیدا می کند و در مرحله بعد فروشگاه در همان ابتدای آغاز به کار، فروش بالایی از محصولات را تجربه خواهد کرد.
همین طور که مشاهده فرمودید ما در این مقاله شما را با انواع تخفیف در فروشگاه های اینترنتی آشنا کردیم. ارائه تخفیف به مشتریان، مزایایی دارد که در ادامه برخی از آن ها به شما معرفی خواهیم نمود:
بنابراین نتیجه می گیریم در کسب و کارهای اینترنتی امروزی، برای بهبود روند کاری و به چالش کشیدن کاربران برای خرید بیشتر، باید از راهکار های خاص و ویژه ای استفاده بکنیم. ارائه تخفیف در فروشگاه آنلاین یکی از این موارد بوده که هم به نفع کارفرما و هم به منفعت مشتری می باشد. در نتیجه چرخه خرید و فروش با سرعت مطمئنی به حرکت در آمده و هر دو (خریدار و فروشنده) به سود دلخواه خود خواهند رسید.
با نرم افزار انبارداری در کنار سایت خود می توانید مدیریت محصولات و موجودی خود را بهتر و دقیق تر انجام دهید. دمو رایگان انبارآنلاین را دریافت کنید و بصورت واقعی مراحل را سپری کنید. شما می توانید کالاهای خود را با اکسل وارد کرده، با تغییر نوع فرم به انتخاب خود، انواع فروش حضوری، اینترنتی و سایت خود را دسته بندی کنید. گزارش های دقیق و لحظه ای از موجودی و فروش ها به شما کمک می کند برنامه ریزی دقیق تری برای خرید و فروش خود داشته باشید.