معرفی
در اصل رایانش ابری به طور ساده زنجیره ای از مکان ها است با توجه به جایی که نرم افزار میزبان است. در گذشته اکثر شرکت ها باید نرم افزار ها را نصب می کردند و نرم افزار WMS (warehouse management system) را روی سرور خود قرار می دادند که باید زمان زیادی صرف این کار می کردند. اما اکنون سرویس دهندگان رایانش ابری از سرورهای off-site برای سرویس دادن در اینترنت استفاده می کنند. در تئوری این ویژگی منفعت هایی برای کاربران دارد:
وقتی نرم افزارهای ابری می تواند ارزش و اهمیت خود را در کسب و کارهای گوناگون اثبات کند به همه واژه هایی تبدیل می شود که در مفهوم نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) معمولاً گیج کننده می شود.
راه حل های SaaS وابسته به فناوری رایانش ابری است نه به همه راه حل های آن. کارهای زیادی می توان انجام داد نه اینکه فقط برنامه را روی سرور منتقل کنیم. چون شرکت ها برای ارائه خدمت از اینترنت استفاده می کنند دلیل بر این نیست که خدمات ابری ارائه کرده است. در حقیقت استفاده از اینترنت برای تحویل نرم افزاری که معماری مشخصی ندارد ممکن است اثرات مخالف داشته باشد.
افرادی که در قسمت نگهداری و توزیع کالا (بخش لجستیک) کار می کنند با همگام شدن با رایانش ابری آهسته و کند عمل می کنند. در سال 2016 روی زنجیره تامین مطالعاتی انجام شد که نشان می داد اکثر زنجیره تامین از رایانش ابری برای کنترل و نگهداری و توزیع کالا استفاده نمی کنند. آن ها برای مهاجرت به سیستم مدیریت انبارداری برای سال 2020 برنامه ریزی انجام دادند. تنها 6.5 درصد آن ها از سیستم مدیریت انبارداری استفاده می کنند و مابقی برای چهار سال آینده تصمیم به این کار دارند. این شرکت ها اکثراً محافظه کار هستند. آن ها اجازه می دهند ابتدا بقیه شرکت ها وارد این سیستم شوند و بعد از بازخود مناسب خودشان این مهاجرت را انجام دهند. آن ها از مهاجرت به رایانش ابری ترس دارند و این ترس ناشی از سردرگمی آن ها است. بسیاری از سرویس دهندگانی که از سیستم های قدیمی پشتیبانی می کنند نسخه ابری را پیشنهاد می کنند اما فقط مشکل این است که نرم افزار کجا استقرار پیدا می کند.
بنا به گفته ی تحلیلگر و کارشناس زنجیره تامین واژه ی «ابری» واژه ای است که اشتباه برداشت شده و مورد سوء استفاده قرار گرفته خصوصاً در حوزه مدیریت انبارداری. آن ها فکر می کنند که رایانش ابری موجب زیان ده شدن کسب و کارشان می شود چون کنترل روی داده ها را از دست می دهند. نگرانی ها درباره رایانش ابری به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:
بسیاری از سرویس سرویس دهندگان نرم افزاری که خدمات ابری ارائه می کنند تضمین هایی که رایانش ابری قول آن ها را داده را اجرا نمی کنند. این شرکت ها فقط تظاهر می کنند که خدمات ابری ارائه می کنند و فقط از عنوان ابری استفاده می کنند. به روز رسانی برای شرکت ها متفاوت است. سرویس دهندگانی که خدمات ابری ارائه می دهند به سرعت می توانند به روز رسانی را انجام دهند اما شرکت هایی که فقط تظاهر به ارائه خدمات ابری دارند تغییرات برایشان کار آسانی نیست. این شرکت ها کاربران را به گودال هزینه و ناکارآمدی و سرگردانی هدایت می کنند. این شرکت ها تغییرات برایشان بسیار هزینه بر است و در برخی مواقع اصلاً ممکن نیست چون معماری مناسب برای خدمات ابری ندارند.
تظاهرکنندگان به خدمات ابری بروز رسانی را منحصر برای یک شرکت انجام می دهند و برای مشتریان این تغییرات یکسان نیست بنابراین مشتری به دلیل شخصی سازی هزینه بیش تری پرداخت می کند. در نهایت این شرکت ها فقط هزینه های غیر ضروری را به مشتری تحمیل می کنند در حالی که راه حل ابری به کسب و کار کمک می کنند تا بهتر عمل کنند و هزینه کمتری بپردازند.
بازار انبارداری بسیار کند است تا به خدمات ابری برسد و با این سرعت سال ها طول می کشد. اما شرکت هایی که از SaaS استفاده می کنند از مزایای آن بهره مند می شوند:
رایانش ابری و SaaS یکسان نیستند. SaaS یکی ازسرویس های ابری است. SaaS مدلی است که برای راه اندازی انبارداری آنلاین سریع مقرون به صرفه و دارای بهره وری بالا است.