بحث فروشگاه های اینترنتی، آگهی و تبلیغات در کسب و کارهای اینترنتی با وجود محدودیت ها و مسائل، دستخوش مشکلاتی از قبیل عدم احراز هویت فرد تبلیغ کننده، روشن نبودن قوانین موجود در حوزه تبلیغات و مسائل و چالش های حوزه پلتفرم ها و... می باشد که رسیدگی و ساماندهی به این حوزه را الزامی می سازد. با توجه به اشاره قانون تجارت الکترونیکی به این حوزه در مواد 56 قانون تجارت الکترونیکی «تامین کنندگان در تبلیغات باید مطابق با رویه حرفه ای عمل نمایند» و 57 آن قانون «تبلیغ و بازاریابی برای کودکان و نوجوانان زیر سن قانونی» می بایست ضوابط این دو ماده به موجب آئین نامه ای که در بند ب ماده 79 قانون تجارت الکترونیکی به آن اشاره شده تدوین گردد و در آیین نامه مذکور مواد قانونی جهت رفع مسائل و بهبود وضعیت تبلیغات اینترنتی در ایران ارائه شود.
یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می باشد. در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد. ساماندهی سایت های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به خصوص خواهد بود. به نحوی که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این که سایت ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می شناسند، اقدام به خرید می کنند.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) هویت صاحب و محل فعالیت کسب و کارهای اینترنتی را احراز می نماید. مسئولیت صحت فعالیت کسب و کار اینترنتی و کلیه محتوای منتشر شده در وب سایت بر عهده صاحب کسب و کار اینترنتی می باشد.
اطلاع از قوانین حقوق مصرف کننده حق تمامی شهروندان است. خواهشمند است با مطالعه و آگاهی از قوانین، در خرید های خود موارد قانونی را از فروشندگان مطالبه نمایید.
در سایتی که نماد الکترونیکی دارد کاربر با کلیک کردن روی نماد الکترونیکی که نشان آن معمولا در صفحه ی اصلی وب سایت درج شده است می تواند به اطلاعاتی شامل آدرس سایت، وضعیت نماد (تاریخ اعتبار آن)، آدرس شرکت، تلفن و پست الکترونیکی فروشگاه دسترسی داشته باشد. در صورتی که وضعیت نماد معتبر باشد یعنی فعالیت های وب سایت قانونی است و کاربر می تواند با اطمینان خاطر از فروشگاه مورد نظر خرید کند. فراموش نکنید که نماد اعتماد الکترونیکی معتبر باید قابلیت کلیک شدن را داشته باشد. برخی از سایت هایی که قصد کلاه برداری دارند تنها از تصویر این نماد استفاده می کنند که این کار غیرقانونی بوده و ممنوع است. علاوه بر آن شما با وارد شدن به وب سایت ای نماد و سپس انتخاب لیست کسب و کارهای دارای نماد الکترونیکی، به صفحه ای هدایت خواهید شد که با وارد کردن آدرس دامنه می توانید وضعیت نماد سایت را مشاهده کنید. بنابراین برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی درج IP کافی نیست و حتما باید دامنه ی ثبت شده داشته باشید.
در سایت رسمی Enamad می توانید با جستجو از اصالت سایت مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید. در بخش شکایت می توانید نسبت به ثبت شکایات خود در خرید اینترنتی از کسب وکارهای دارای نماد اقدام کنید. همچنین فهرست کسب و کارهایی که به دلایل مختلف نماد اعتماد الکترونیکی آن ها تعلیق شده است را مشاهده کنید.
نماد اعتماد الکترونیکی در حال حاضر به 2 نوع تقسیم بندی می شود:
این نماد بعد از ثبت نام و بررسی وب سایت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در صورت دارا بودن یک سری از معیارها به وب سایت داده می شود.
شرایط لازم برای اخذ نماد دو ستاره با نماد یک ستاره یکسان است و تنها تفاوت آن این است که فروشگاه اینترنتی متقاضی این نماد باید از گواهی امنیت SSL استفاده کرده باشد. پروتکل SSL یک استاندارد وب است که طی آن اطلاعات بین کاربر و وب سایت به صورت کد شده مبادله می شوند و قابل بازیابی نیستند. داده ها بین سرویس دهنده و گیرنده رمزگذاری می شوند؛ به همین دلیل، داده ها در طول انتقال از کانال غیر امن مانند اینترنت، اینترانت و …، حفاظت شده باقی می مانند. هرچند دسترسی به این داده ها ممکن است، اما به دلیل آن که رمزگذاری شده اند، برای بدست آوردن داده های رمزگشایی شده اصلی، باید کلید مورد استفاده در آن نشست ارتباطی امن (Secure connection session) را دانست. از این رو، این پروتکل عملاً غیرقابل نفوذ است.
تیم انبار آنلاین برای فروش نرم افزار خود نماد الکترونیکی دو ستاره را دریافت کرده است. شما می توانید با کلیک بر تصویر نماد الکترونیکی که در صفحه اول سایت وجود دارد از صحت آن مطلع شوید.
برای بررسی گواهینامه امنیتی انبار آنلاین این مقاله را مطالعه نمایید.
سایت ها می توانند برای فروش اینترنتی از درگاه های واسط مثل زرین پال، Pay.ir و … همکاری کنند و درگاه پرداخت آنلاین سایت را بدون نماد و راه ارتباطی امن فعال کنند. اما در بحث اعتمادسازی و پیگیری خرید و شکایات و همچنین امنیت SSL در دسترسی افراد غیر به اطلاعات کارت شما تضمینی وجود ندارد.
کسب و کارهای اینترنتی موظف به رعایت قوانین و مقررات جاری کشور هستند. به همین جهت شیوه های بازاریابی، عدم فروش کالاهای غیرقانونی و فاقد مجوز، عدم درج تبلیغات غیرقانونی و عدم استفاده از نشانه های دولتی در سایت در این مرحله مورد بررسی قرار می گیرند.
مشخصات فنی محصولات یا خدماتی که در یک وب سایت برای فروش گذاشته می شوند باید داخل وب سایت درج شده باشند. همچنین مبلغ محصول و هزینه های جانبی آن باید به طور کامل درج شوند. فرآیند خرید باید امکان ثبت سفارش و صدور پیش فاکتور را قبل از ثبت نهایی داشته باشد. بعد از خرید نیز باید یک کد رهگیری به کاربر داده شود تا بتواند فرآیند خرید خود را پیگیری کند.
وب سایت های متقاضی باید اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربران قرار دهند. درج اطلاعات لازم در تب های درباره ی ما و تماس با ما الزامی است. تب درباره ی ما باید دارای اطلاعات هویتی مالک و مجوزهای اخذ شده باشد. تب تماس با ما نیز باید حاوی اطلاعات کامل تماس و آدرس باشد. چنانچه قوانین و مقررات خاصی برای فروش کالا دارید باید این اطلاعات را قبل از فرآیند ثبت سفارش در اختیار مشتری قرار دهید.
تا چندی پیش دریافت نماد الکترونیکی رایگان بوده و فقط هزینه ارسال پیک حدودا 40 هزار تومانی پرداخت می شده است.
اما مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در راستای ارتقای کیفیت سرویس و به موجب مصوبه شماره 288 مورخ 05/12/97کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، نماد اعتماد الکترونیکی را از این پس با اعتبار دو ساله اعطا و با دریافت هزینه 175 هزار تومانی اعطا می نماید. همچنین به منظور حمایت از کسب و کارهای نوپا، متقاضیان دریافت نماد اعتماد الکترونیکی درصورت تمایل می توانند مبلغ تعرفه مذکور را در دو مرحله 100 هزار تومانی و 75 هزار تومانی و با بازه زمانی مشخص پرداخت نمایند.
خرید آسان و امن بصورت آنلاین کمک می کند تا در زمان شما صرفه جویی شود. برای استفاده ار امکانات آنلاین لازم است دانش خود را در زمینه امنیت وب و پرداخت های الکترونیکی بالا برید. انبار آنلاین در تلاش است با انتشار مطالب مفید و کوتاه در زمینه ساز و کار، مزایای وب و امنیت آن؛ شما را همراهی کند. ما را دنبال کنید.
نرم افزار انبارداری تحت وب یا آنلاین به شما کمک می کند در هر زمان، از هر مکان و با تمامی دستگاه ها (موبایل، تبلیت، لپتاپ و کامپیوتر) به انبار خود دسترسی داشته باشید و از موجودی لحظه ای انبار با خبر شوید.