به مجموعهاین مسائل، آمیخته بازاریابی (یا همان آمیزهبازاریابی) گفته می شود.
در سال 1960 یک پروفسور بازاریابی به نام ادموند مک کارتی (Edmund Jerome McCarthy) مفهوم«آمیخته بازاریابی» را مطرح کرد، و ساختاری را برای آن در نظر گرفت که به نظرش دربرگیرندۀ تمام بخش های بازاریابی یک کسب و کار بود: محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان توزیع (Place) و ترویج (Promotion). با توجه به شروع تمام این کلمات با حرف P، این ساختار 4P نامیده می شود.
بیست سال بعد از آقای مک کارتی، تعدادی از نظریه پردازان بازاریابی به این نتیجه رسیدند که مدل چهار پی خیلی هم کامل نیست و پاسخ نیازهای برخی کسب وکارها (به خصوص شرکت های خدمات محور) را نمی دهد. بنابراین سه بخش دیگر هم به مدل 4p اضافه کردند: نیروی انسانی (People)، شواهد عینی (Physical Evidence) و فرایند (Process). با اضافه شدن این بخش ها، نواقص مدل قبلی تا حدی برطرف شد و 4p به 7p تغییر شکل داد.
منظور از محصول، کالا یا خدماتی است که به مشتری عرضه می کنیم. محصول لزوماً یک چیز قابل لمس و فیزیکی نیست.
منظور از قیمت، همان هزینه ای است که مشتری پرداخت می کند تا از محصول (کالا یا خدمات) ما استفاده کند
این که چه کانالی برای عرضۀ محصول (کالا یا خدمات) شما بهتر است، به نوع کسب وکار و بازار هدف شما بستگی دارد.
یک مرحلۀ حیاتی در این مرحله شما باید درباره محصولتان صحبت و آن را تبلیغ کنید!
نیروی انسانی، شامل تمام کسانی است که در فعالیت های مختلف کسب و کار شما (از تحقیقات بازار گرفته تا ارائه محصول به مشتری) به طور مستقیم یا غیر مستقیم، شرکت داشته اند.
منظور از فرایند مسیری است که محصولات (کالا یا خدمات) تا رسیدن به دست مشتری طی می کنند.
ساختمان شرکت، دکواراسیون شرکت، ظاهر پرسنل، ظاهر وب سایت، فونت هایی که در سایت استفاده می کنیم، و در کل محیطی که در آن فعالیت می کنیم، همگی به نوعی شواهد فیزیکی برند ما را تشکیل می دهند.
4c یکی از ابزارهای آمیخته بازاریابی اینترنتی برای کسب وکارهای امروزی است که به عنوان جایگزین مدل 4c معرفی شده است. 4c شامل موارد زیر می شود:
در راه اندازی کمپین مارکتینگ باید به این سؤال پاسخ دهید که محصول شما چه ارزشی برای مخاطب ایجاد می کند؟ این ارزش همان پیامی است که در تبلیغات باید به مخاطب منتقل کنید. از راهکارهای زیر می توانید برای خلق ارزش در کمپین های تبلیغاتی استفاده کنید
منظور از هزینه در این مدل، مبلغی است که مشتری بابت محصول پرداخت می کند. در واقع موضوع همان قیمت محصول از دید کسب وکار است.
این مدل می گوید باید بیشترین مبلغی که مشتری حاضر است برای خرید محصول شما هزینه کند، را پیدا کنید. در بازار ممکن است با سه نوع مشتری مواجه شوید
امروزه، افراد زیادی از جامعه جزو گروه دوم و سوم از مشتریان هستند. گروه دوم خرید خود را بر اساس میزان آسایشی که برای آن ها فراهم می کند، انجام می دهند. به همین دلیل اکثر کسب وکارها به دنبال فروش اینترنتی هستند تا این راحتی و آسایش را به نحوی برای مشتری فراهم کنند.
آخرین جزء بازاریابی 4c، مثل بازاریابی سنتی ترویج محصول نیست! بلکه برقراری ارتباط دوستانه با جامعه مشتریان و بیان ارزش های کسب و کار و محصولات به صورت ضمنی است.