گروه بندی کالا

  • دوشنبه 17/تیر/1398
گروه بندی کالا
در سازمان هایی که تنوع کالا های در گردش آن بالا است مدیریت کالا ها امری مهم و حیاتی می باشد

وجود برخی مشکلات در فرایند های مدیریت تامین کالا، مدیریت موجودی کالا و سایر مدیریت های درگیر با کالا های موجود در سازمان ممکن است موجب اختلال در تولید محصول و زیان سازمان شود.

کالا چیست؟

ما کالا را چیزی تعریف میکنیم که می تواند برای جلب توجه، تحصیل، استفاده یا مصرف به بازار عرضه شود و نیاز یا خواسته ای را تامین نماید.

مهم ترین تفاوت کالا و خدمت
مهم ترین ویژگی کالاها (Goods) را می توان ملموس بودن یا (Tangible) آنها دانست.
در مقابل مهم ترین ویژگی خدمات (Services) این است که آنها قابل لمس نیستند و اصطلاحاً ناملموس یا نامشهود (Intangible) هستند.
بر اساس این تعریف، کفش یا تلویزیون یا خودرو یا آدامس،مثال هایی از کالا هستند. چون ملموس و مشهود هستند و می توانید آنها را لمس کنید.
در مقابل، پست کردن نامه ها، مشاوره دادن، پوشش های بیمه ای و آموزش، قابل لمس نیستند و تا به حال کسی انگشت خود را بر روی آنها فشار نداده است. پس می توانید آنها را خدمت در نظر بگیرید.

یکی از وجوه تمایز کالا و خدمت که امروزه بیشتر مورد توجه قرار میگیرد،قابلیت انباشته یا بیان دیگر قابلیت ذخیره شدن برای استفاده ای بعدی است
کالا را میتوان ذخیره کرد و بعدا فروخت اما خدمات باید در همان زمان تولید و عرضه شود وبه عبارتی،در کسب و کارهای خدمت-محور،بین تولید وعرضه،هیچ فاصله زمانی ندارد

انواع برخی از کالا ها

انواع برخی از کالا ها

کالای مصرفی

به کالا هایکه پس از تولید مستقیماً قابلیت مصرف پیدا می کنند،مانند:انواع لوازم مصرفی،مواد غذائی

کالای مکمل

به کالا هایکه به موازات یکدیگر مورد تقاضای مشتری قرار میگیرند،مانند:قند و چای

کالای جانشین

برخی از کالاها قابلیت جانشینی برای کالای دیگر دارند،مانند:شکر به جای قند

کالای با دوام

به کالا هایکه در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرن،مانند:یخچال،ماشین لباس شوئی

کالای خنثی

کالای خنثی به کالای گفته میشود که رفتار مشتری نسبت به آن بی تفاوت است،مثلاً برای کسیکه که سگرت نمی کشد

کالای ضروری

به کالاها و خدماتی گفته میشود که نیازهای حیاتی مشتری را تأمین می کنند،مانند دارو

و...

شیوه طبقه‌بندی کالا ها

عوامل مؤثر درشیوه طبقه بندی کالا ها

تعداد اقلام انبار و کالاها و همچنین ظرفیت انبارها
وسایل نگهداری کالا و میزان صادرات و واردات کالاها
موقعیت جغرافیایی قسمت های مصرف کننده
مقررات و نظریه مقامات مسئول سازمان.

طبقه بندی کالا در انبار

تقسیم بندی انواع کالاهای موجود به گروها یا دسته هایی که دارای صفات مشترک و یا کاربرد مشترک باشد را طبقه بندی گویند در انبارها برای نگهداری بهتر،تعیین محل،پیاده سازی سیستم کد گزاری و کنترل مجودی موضوع طبقه بندی کالا اهمیت زیادی میابد.

در آینده خواهیم دید که حتی با این تعریف ها هم، نمی توان مرز کالا و خدمت را به صورت بسیار دقیق و مکانیکی، تعریف و ترسیم کرد و این نوع تقسیم بندی،صرفا تا حدودی به شفاف سازی در برخی از بحث های مدیریتی کمک می کند.
غیر از تفاوت های قابلیت انبار شدن و مدیریت ظرفیت و مدیریت موجودی (یا مدیریت تیراژ) چه تفاوت های دیگری بین عرضه ی کالا و عرضه ی خدمات می بینید؟

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید