وجود برخی مشکلات در فرایند های مدیریت تامین کالا، مدیریت موجودی کالا و سایر مدیریت های درگیر با کالا های موجود در سازمان ممکن است موجب اختلال در تولید محصول و زیان سازمان شود.
کالا چیست؟
ما کالا را چیزی تعریف میکنیم که می تواند برای جلب توجه، تحصیل، استفاده یا مصرف به بازار عرضه شود و نیاز یا خواسته ای را تامین نماید.
مهم ترین تفاوت کالا و خدمت
مهم ترین ویژگی کالاها (Goods) را می توان ملموس بودن یا (Tangible) آنها دانست.
در مقابل مهم ترین ویژگی خدمات (Services) این است که آنها قابل لمس نیستند و اصطلاحاً ناملموس یا نامشهود (Intangible) هستند.
بر اساس این تعریف، کفش یا تلویزیون یا خودرو یا آدامس،مثال هایی از کالا هستند. چون ملموس و مشهود هستند و می توانید آنها را لمس کنید.
در مقابل، پست کردن نامه ها، مشاوره دادن، پوشش های بیمه ای و آموزش، قابل لمس نیستند و تا به حال کسی انگشت خود را بر روی آنها فشار نداده است. پس می توانید آنها را خدمت در نظر بگیرید.
یکی از وجوه تمایز کالا و خدمت که امروزه بیشتر مورد توجه قرار میگیرد،قابلیت انباشته یا بیان دیگر قابلیت ذخیره شدن برای استفاده ای بعدی است
کالا را میتوان ذخیره کرد و بعدا فروخت اما خدمات باید در همان زمان تولید و عرضه شود وبه عبارتی،در کسب و کارهای خدمت-محور،بین تولید وعرضه،هیچ فاصله زمانی ندارد
انواع برخی از کالا ها
کالای مصرفی
به کالا هایکه پس از تولید مستقیماً قابلیت مصرف پیدا می کنند،مانند:انواع لوازم مصرفی،مواد غذائی
کالای مکمل
به کالا هایکه به موازات یکدیگر مورد تقاضای مشتری قرار میگیرند،مانند:قند و چای
برخی از کالاها قابلیت جانشینی برای کالای دیگر دارند،مانند:شکر به جای قند
به کالا هایکه در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرن،مانند:یخچال،ماشین لباس شوئی
کالای خنثی به کالای گفته میشود که رفتار مشتری نسبت به آن بی تفاوت است،مثلاً برای کسیکه که سگرت نمی کشد
به کالاها و خدماتی گفته میشود که نیازهای حیاتی مشتری را تأمین می کنند،مانند دارو
و...
عوامل مؤثر درشیوه طبقه بندی کالا ها
تعداد اقلام انبار و کالاها و همچنین ظرفیت انبارها
وسایل نگهداری کالا و میزان صادرات و واردات کالاها
موقعیت جغرافیایی قسمت های مصرف کننده
مقررات و نظریه مقامات مسئول سازمان.
تقسیم بندی انواع کالاهای موجود به گروها یا دسته هایی که دارای صفات مشترک و یا کاربرد مشترک باشد را طبقه بندی گویند در انبارها برای نگهداری بهتر،تعیین محل،پیاده سازی سیستم کد گزاری و کنترل مجودی موضوع طبقه بندی کالا اهمیت زیادی میابد.
در آینده خواهیم دید که حتی با این تعریف ها هم، نمی توان مرز کالا و خدمت را به صورت بسیار دقیق و مکانیکی، تعریف و ترسیم کرد و این نوع تقسیم بندی،صرفا تا حدودی به شفاف سازی در برخی از بحث های مدیریتی کمک می کند.
غیر از تفاوت های قابلیت انبار شدن و مدیریت ظرفیت و مدیریت موجودی (یا مدیریت تیراژ) چه تفاوت های دیگری بین عرضه ی کالا و عرضه ی خدمات می بینید؟