حسابداری در استارتاپ

  • دوشنبه 07/مرداد/1398
حسابداری در استارتاپ
اگر بخواهیم با بیانی ساده، مفهومی از استارتاپ یا به عبارت صحیح تر استارت آپ ارائه دهیم باید بگوییم

استارتاپ چیست

اگر بخواهیم با بیانی ساده، مفهومی از استارتاپ یا به عبارت صحیح تر استارت آپ ارائه دهیم باید بگوییم که هرگاه تعدادی نیروی انسانی عموماً جوان و خلاق با داشتن طرح و ایده ای نو و متناسب با نیازهای روز، گروهی تشکیل داده و در راستای تولید و عرضه یک محصول و یا ارائه خدمتی فعالیت و در جهت گسترش روز افزون آن تلاش می نمایند یک استارتاپ راه اندازی کرده اند. راه اندازی یک استارتاپ نوعی کارآفرینی محسوب شده و گستره پیشرفت و دستیابی به موفقیت آن در حد استارتاپ هایی چون گوگل و اپل می تواند عظیم باشد.

حسابداری استارتاپ ها

در اینجا فرض ما این است که شما استارتاپی راه اندازی کرده اید. استارتاپ شما مثل سایر واحدهای کسب و کار نیازمند حسابداری است؛ اما حسابداری استارتاپ ها شرایط متفاوت و خاص خود را خواهد داشت. به هنگام تاسیس و راه اندازی واحد کسب و کاری مثل یک واحد تجاری، تولیدی یا خدماتی موسسان و مدیران آن واحد در ابتدای تاسیس، استخدام و جذب نیروهای کاری چون حسابدار، وکیل، دفتردار، منشی و … را جهت تکمیل کادر واحد خود الزامی می دانند.

لزوم استفاده از نرم افزار حسابداری برای استارتاپ ها

نرم افزارها و سیستم های حسابداری هوشمند فراوانی وجود دارند که در جهت انجام امور حسابداری استارتاپ ها می توانند کمک کننده باشند و از همان ابتدای شروع به کار استارتاپ حساب هایی چون حساب درآمد و هزینه را تحت کنترل قرار دهند. این نرم افزارهای حسابداری می توانند به صورت ساده و کاملا کاربردی صورت های مالی استارتاپ ها را به صورت گزارشاتی تحلیلی در اختیار مسئولین و مدیران استارتاپ قرار دهند.

حسابداری استارتاپ ها

مشکلات رایج حسابداری استارتاپ ها

  • کمبود وقت در ثبت عملکرد

وقت این را ندارید که دفاترتان را به روز نگه دارید. بدون حسابداری دقیق و زمان-واقعی، ابزاری را برای دانستن عملکرد واقعی کسب و کارتان نخواهید داشت. برای مثال اگر مالک رستورانی هستید، باید بدانید هزینهغذای تان، اجاره مکان، تسهیلات و دیگر مخارج چقدر است. همچنین باید بدانید این هزینه ها همراستا با دیگر هزینه های بازار هستند یا خیر.

  • داشتن نقدینگی همه چیز نیست​

شما نمی دانید کسب و کارتان چقدر سالم است. به خاطر داشته باشید، داشتن پول در بانک نشانه ثبات مالی کسب و کار نیست. صاحبان کسب و کارهای کوچک اغلب بدهی هایشان را در نظر نمی گیرند. هنگامی که مشخص کنید واقعا مالک چه چیزی هستید، شاید پشتوانه کافی برای پرداخت همه بدهی های تان را نداشته باشید.

  • قبل از تصمیم گیری امور مالی را تحلیل کنید

    قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه کاری انجام بدهید امور مالی تان را تحلیل نمی کنید. تصمیم گیری مناسب در سه مرحله صورت می گیرد: تفسیر، تحلیل و مشاوره. صرفنظر از گزارش هایی که استفاده می کنید، تولید اعداد و ارقام فقط اولین مرحله است،باید این اعداد را تفسیر و تحلیل کنید تا شما را به بهترین مشاوره و تصمیم گیری راهنمایی کنند.
  • از چه کسی کمک بگیریم

    برای حسابداری کمک می گیرید اما نه از کسی که کسب و کار شما را درک کرده است. بعضی مشاوران سعی می کنند شما را به حسابدار تبدیل کنند تا اینکه استرس تان را کم کنند. بسیاری از متخصصان مالیاتی می گویند: «اگر می خواهید با من کار کنید، باید از نرم افزار حسابداری X استفاده کنید.» اما درخواست اینکه مانند یک حسابدار عمل کنید فقط شما را گیج کرده و به مشکلات حسابداری منجر می شود. از کمک یک متخصص مالیاتی بهره ببرید که اجازه می دهد بر روی اداره کردن کسب و کارتان متمرکز شوید نه اینکه نرم افزار جدیدی را یاد بگیرید.

    و...

    پیگیری سودآوری شرکت
    حاشیه سود ناخالص

    حاشیه سود ناخالص عبارت است از درآمد شرکت من های مجموع هزینه هایی که به طور مستقیم برای تولید محصول یا ارایه خدمات انجام می شوند، تقسیم بر درآمد. این نسبت نشان می دهد چه درصدی از فروش بعد از کسر هزینه های مستقیم باقی می ماند.

    حاشیه سود خالص

    حاشیه سود خالص عبارت است از سود خالص شرکت که بر اساس فروش اندازه گیری می شود و تمامی هزینه های مرتبط با کسب وکار (مانند هزینه های بانک و دیگر هزینه های سربار) را در برمی گیرد. حاشیه سود خالص نشان می دهد که بعد از پرداخت تمامی هزینه ها، فروش شرکت شما چه قدر است.
درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید