مثلا برای یکسری افراد خرید کتاب دشواری خاصی نداره و شاید ماهی چند کتاب بخرند ولی مثلا خرید یک گوشی موبایل سخت باشد و بالعکس افرادی باشند که عین آب خوردن گوشی می خرند و خرید کتاب سخت باشد.
خرید و انتخاب نرم افزار هم یکی از کارهای به نظر سخت است چون اینگونه نیست که با هم روز بخواهیم یک نرم افزار بخریم. شاید برای کسب و کارمون یک نرم افزار تهیه کنیم و تا چندین سال دیگه به نرم افزار احتیاج نداشته باشیم.
در این مطلب ما می خواهیم نکات ویژه ای رو برای یک خرید مطمئن بیان کنیم که با صرف چند ساعت می تونیم یک خرید خوبی داشته باشیم.
در ابتدای خرید نرم افزار، باید ببینیم چه شرکتی محصول را ارائه می دهد. باید از اعتبار آن شرکت اطمینان حاصل نماییم. سابقه، نمونه کار، مجوزهای دریافتی و نظرات مشتریان این شرکت می تواند معیار خوبی باشد. همچنین مشاهده کلمات استفاده شده در تبلیغات و محصولی که در عمل وجود دارد می توانند به ما کمک کند.
دیگه کار اعتبارسنجی شرکت ها سخت نیست و ما به راحتی می تونیم با مراجعه به سازمان های مربوط بصورت اینترنتی، از اعتبار شرکت ها مطلع شویم. حتی می توانیم مجوزهای منقضی شده شرکت ها رو هم بررسی کنیم و توی تصمیم گیری مون دخالت بدهیم. برای این کار می تونیم به اداره ثبت شرکت ها، نماد اعتماد الکترونیکی، نظام صنفی رایانه و... مراجعه کنیم.
و یا اینکه به اینستاگرام شرکت مراجعه کنیم و نظرات باقی مشتریان رو مطالعه کنیم.
حتماً قبل از تهیه نرم افزار باید دموی آن را به صورت واقعی مشاهده و تست نمایید. وجود کاتالوگ، شعارهای تبلیغاتی و یا صحبت های فروشنده ملاک خوبی است ولی کافی نیست. حد المقدور دموی آن را تهیه و سپس اقدام به خرید نمایید.
یکی از بهترین نکات جهت خرید همین مشاهده و تست دمو است. شما در نسخه دمو بصورت واقعی با نرم افزار و خدمات آن شرکت آشنا می شوید و یا صرف چند دقیقه و یا ساعت می تونید تصمیم گیری کنید. حتی اگر جایی از دمو با مشکل روبرو شدید و یا سوالی داشتید می تونید به شرکت زنگ بزنید و سطح خدمات آن ها را محک بزنید.
سعی کنید طراحی های کاربرپسند و ساده که سازگار با هر دستگاهی هستند را انتخاب نمایید تا در آینده دچار مشکل نشوید. به گفته بیل گیتس فقط یک فرد باهوش می تواند محصول ساده تهیه نماید.
دیگر زمان آموزش حضوری و کلاس های آموزشی سنگین و طولانی برای نرم افزار گذشته است.
شما فرض کنید همکار خودتون رو به کلاس آموزشی می فرستید و یا آموزش حضوری رو به ایشان داده می شود و متاسفانه در شرکت های ایرانی کمتر به مکتوب کردن آموزش ها بها داده می شود و به محض اینکه آن فرد از شرکت شما برود و یا مرخصی باشد کسی نمی تونه با آن نرم افزار کار کند، مگر آنکه آن شخص آموزش های دیگری هم به باقی پرسنل بدهد. برای همین نرم افزار های ساده از لحظا کاربری را انتخاب کنید و حتما آموزش های ویدئویی در این زمینه از فروشنده دریافت کنید تا همیشه مسندات شما تکمیل باشد.
همه چیز به فروش ختم نمی شود. اطمینان حاصل کنید که فروشنده از یک تیم پشتیبانی قوی برخوردار است. نحوه خدمات پشتیبانی را مشخص کنید. برخی شرکت ها پشتیبانی حضوری، تلفنی دارند و برخی دیگر غیر از این مدل ها، سامانه تیکیتنگ دارند که از همه کارآمد تر است. بعضی شرکت ها پشتیبانی تلفنی محدودی دارند، مثلا شما اجازه دارید 30 دقیقه تماس بگیرید و حرف بزنید و پس از آن باید مجدد اشتراک پشتیبانی بخرید.
به علت رشد سریع تکنولوژی و فناوری و استفاده آن در کسب و کارها و بهبود فرآیندها، سعی کنید نرم افزاری را خریداری کنید که قابلیت توسعه و آپدیت آن فراهم باشد که این را می توان از سابقه نرم افزار مشاهده نمود. متاسفانه این مورد خیلی شایع است و علت ترک مشتریان از نرم افزارها است. برخی شرکت ها فقط بودجه ای صرف تولید نرم افزار می کنند و هزینه ای بابت آپدیت آن انجام نمی دهند و این باعث شکست آن ها می شود. در صورتی که خواستید نرم افزار تهیه کنید از فروشنده لیست لاگ های بروزرسانی را دریافت کنید تا بررسی کنید مثلا در شش ماه گذشته چه آپدیتی از نرم افزار را ارائه داده اند.
حتما قبل از تهیه نرم افزار آن را با همکاران و تیم خود بررسی نمایید و نظرات آن ها را بپرسید. چون در نهایت آن ها هستند که می خواهند با این نرم افزار کار کنند. این فکر که مدیر باید نرم افزار را تایید کند در مواردی که توی کسب و کار افراد زیادی هستند خظرناک است. به نظر میاید از تمامی افرادی که می خواهند با نرم افزار کار کنند نظرخواهی شود چون آن ها هستند که می خواهند با نرم افزار هر روز کار کنند و شاید بخش هایی باشد که از دید مدیر پنهان باشد. نظر تیم می تونه به عدم خرید منجر بشود که هیچ اشکالی نداره و از نکات مهم است.