ساخت چک لیست در اکسل به انجام ساده بسیاری از کارها کمک می کند. به عنوان مثال، می توانید چک لیستی از فهرست کارهای روزمره تان بسازید و هر چک باکس را به یکی از سلول های کاربرگ فایل اکسل خود متصل کنید. البته شما می توانید برای کسب و کار خودتان نرم افزاری تهیه کنید تا حرفه ای تر و اسزمان یافته تر کار کنید.
مرحله اول کار ساخت چک لیست در اکسل این است که تب Developer را در نرم افزار فعال کنید. تب دولوپر حاوی تنظیماتی است که از طریق آن ها می توان در اکسل به ساخت چک لیست اقدام کرد.
برای ظاهر کردن تب Developerدر نرم افزار لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:
روی یکی از تب های موجود راست کلیک کرده و گزینه Customize the Ribbon را انتخاب کنید. این کار دیالوگ باکس Excel Options را باز می کند.
در منوی Excel Options، به تنظیمات شخصی سازی نوار ابزار دسترسی پیدا می کنید. سمت راست، در بخش Main Tabs، تیک گزینه Developer را بزنید.
با کلیک روی گزینه اوکی، حالا تب Developer به جمع تب های نرم افزار اکسل می پیوندد.
نحوه ساخت چک لیست در اکسل
برای ساخت چک لیست در اکسل مراحل زیر را دنبال کنید:
مسیر Developer Tab –> Controls –> Insert –> Form Controls –> Check Box را دنبال کنید.
روی هر جایی از کاربرگ که دوست دارید، کلیک کنید تا یک چک باکس در آن محل ظاهر شود.
حالا وقت ایجاد اتصال میان چک لیست و سلول های اکسل است. برای انجام این کار، روی چک لیست راست کلیک کرده و گزینه Format Control را انتخاب کنید.
در این بخش، از قسمت Control تغییرات زیر را اعمال کنید:
Value را روی حالت Checked بگذارید. این باعث می شود که چک لیست شما با هر بار باز کردن کاربرگ، به طور پیش فرض تیک خورده باشد.
در بخش Cell Link عبارت 1$A$ را وارد کنید. این عبارت نمایانگر سلولی است که به چک لیست شما متصل شده است.
روی اوکی کلیک کنید.
با انجام مراحل بالا، حالا چک لیست شما به سلول A1 متصل شده، و وقتی چک لیست را تیک می زنید عبارت TRUE را در سلول A1 خواهید دید. وقتی تیک را بر می دارید هم عبارت TRUE به FALSE تبدیل می شود.
در ادامه فهرست انجام وظایفی را مشاهده می کنید که بر اساس چک لیست طراحی شده است. اما چگونه چک لیستی مشابه چک لیست پایین بسازیم؟
تمام فعالیت هایتان را در سلول A2:A7 بنویسید.
یک چک باکس اضافه کرده و آن را در سلول B2:B7 قرار دهید.
چک باکس ها را با سلول E2:E7 لینک کنید. متأسفانه امکان لینک کردن تمام چک باکس ها به طور یکجا وجود ندارد بلکه باید این کار را به طور مجزا برای هر کدام از چک باکس ها انجام بدهید.
در سلول C2 فرمول روبرو را وارد کنید:
و سپس آن را به تمام سلول های آن ستون گسترش دهید (C2:C7).
در سلول C2:C7 حالت Conditional Formatting را انتخاب کرده و به سلول پس زمینه سبز بدهید. رنگ سبز برای مواقعی است که کار انجام شده و Value سلول در حالت Done قرار بگیرد.
در سلول H3، از فرمول روبرو استفاده کنید:
این فرمول تمام وظایف انجام شده را برای شما شمارش می کند.
در سلول H4 از فرمول روبرو استفاده کنید:
فرمول بالا درصد کارهای به اتمام رسیده را به نمایش می گذارد.
مثال آماده چک لیست بالا را می توانید از این لینک دانلود نمایید.
روش های مختلفی برای قرار دادن چندین چک باکس در یک کاربرگ اکسل وجود دارد.
برای قرار دادن بیش از یک چک باکس، مسیر Developer Tab –> Controls –> Insert –> Form Controls –> Check Box را دنبال کنید.
حالا هر جای کاربرگ را که کلیک کنید، یک چک باکس جدید ظاهر می شود.
همین فرآیند را چند بار دیگر تکرار کنید تا چندین چک باکس در اکسل داشته باشید.
توجه: چک باکس هایی که به این روش می گذارید، به هیچ سلولی لینک نشده اند. شما باید کار لینک کردن را به طور دستی انجام دهید که بالاتر توضیح دادیم.
یک چک باکس موجود را انتخاب کرده و آن را کپی پیست کنید. برای این کار از میان بر صفحه کلیدی Ctrl+D هم می توانید کمک بگیرید.
چک باکس های کپی شده به سلولی که در اصل لینک شده بودند، لینک می شوند. بنابراین در صورت نیاز باید برای هر چک باکس سلول لینک شده را تغییر بدهید.
اگر چک باکس آماده ای در اکسل دارید، می توانید درست مثل تصویر گیف پایین یه گوشه آن را با چپ کلیک گرفته و به پایین بکشید تا چندین کپی از آن داشته باشید:
نکته: کپشن چک باکس ها در این حالت تغییری نکرده و کپی می شود. همچنین تمامی چک باکس هایی که بدین شکل تکثیر می کنید به یک سلول لینک می شوند.
منبع : دیجیاتو
دوستانی که علاقه مند هستند بیشتر در این مورد بدانند می تونند به سایتwallstreetmojo مراجعه کنند.
همچنین می تونید فایل نمونه آزمایشی رو دانلود کنید و روی این نمونه کار کنید تا مهارتتون در این زمینه بالا بره.