به هر محفظه ای که حاوی کالایی باشد و در محافظت و انتقال کالا تسهیل ایجاد نمایده بسته گویند.
بسته بندی پیام تولید کننده را به خریدار می رساند و بین آنها برقرار کرده و اطلاع رسانی می نماید.
مرحوم دهخدا در فرهنگ خود بسته بندی کردن را عبارت از : بستن اشیاء متفرق در یک لفاف یا در یک صندوق بیان می کند.
بسته بندی عبارت است از ساخت یا تهیه ظرف محافظی که سلامت و کالای مظروف یا محتوای خود را در فاصله زمانی بعد از تولید و در مراحل حمل و نقل، انبارداری، توزیع تا مصرف نهایی حفظ نموده و از صدمات احتمالی فیزیکی یا شیمیایی آن جلوگیری می نماید
بسته بندی را می توان پوششی از یک سیستم دانست که کالا نامیده می شود.
یک مفهوم تضمین کننده برای تحویل مطمئن کالا به آخرین مصرف کننده در شرایط مطلوب یا حداقل هزینه است.
یک عمل فنی اقتصادی است که هزینه تحول کالا را به حداقل می رساند در حالی که فروش و در نتیجه سود حاصل از آن را به بالاترین حد افزایش می دهد.
با پیشرفت روز افزون صنایع مختلف بهداشتی، آرایشی در کشور و در سطح جهان و نیز رقابت چشمگیر هر کدام از شرکت ها برای کسب بازار هدف و رضایت مشتریان بالقوه و ارائه مارک های مختلف با خصوصیات متنوع محصولات بهداشتی و آرایشی نقش بسته بندی بعنوان یک معرف کالا مشخص می گردد. زیرا که جهان گامی به سوی سلف سرویس بر می دارد. و در فروشگاه های مختلف و متناوب محصولات مشابه با مارک های متفاوت و
خصوصیات ویژه جلب توجه کرده و ارتباط بین فروشندگان و مصرف کنندگان نهایی به حداقل ممکن رسیده است.
گاهی بسته بندی وظیفه فروشنده را بهتر از آدم زنده انجام می دهد چرا که »انسان ها در موقعیت های متفاوت دارای خصوصیات عاطفی، رفتاری و روانی متفاوتی هستند. گاه افسرده، بی تجربه، خسته و بی حوصله اند. اما بسته بندی مناسب همیشه اطلاعات کاملی را در مورد محصول به مصرف کننده«. منتقل می نماید.
از طرفی خریدار بدون صرف وقت بسیار، براساس تجربه، ذوق، سلیقه و گاه آزمایش از بین صدها محصول مشابه می توان انتخاب نماید.
معایب یک بسته بندی صیحیح در مقابل محاسن آن ناچیز است ولی در »یک کلام عیب بسته بندی را در افزایش هزینه تولید می دانند و از طرفی در صورت عدم بازیافت و تجزیه در محیط زیست آلودگی محیط زیست مهمترین عیب بسته بندی محسوب می گردد و در خصوص افزایش هزینه تولید با توجه در نتیجه در حین نگهداری، حمل ونقل برای بسیاری از کالاها غیر تحملی منجر به کاهش هزینه می گردد.
این نوع بسته بندی، مواد غذایی و سایر اجناس را در برابر آسیب های احتمالی حمل و نقل و جابجایی حفظ می کند و می تواند نقش ها و کاربردهای متنوعی در حیطه بازاریابی داشته باشد. گونی، پوشش های ارتجاعی یا انقباضی، کارتن های مقوایی موج دار، جعبه های استوانه ای شکل، بشکه، صندوق های چوبی و کیسه های فویلی از جمله بسته بندی های رایج در امر حمل و ارسال کالا به شمار می روند. مواد به کار رفته در بسته بندی های صنعتی با انواع معمولی و سنتی آن تفاوت دارد و غالباً طرح هایی چشم نواز و جذاب زینت بخش این نوع بسته بندی ها هستند. بسته بندی در اشکال و فرم های متفاوتی عرضه می شود و معیارهای متعددی در تعیین نوع بسته بندی سهم دارند که از آن میان می توان به نیازهای فنی و تکنیکی زنجیره تولید و نیازهای بازاریابی (همچون هویت برند یا اطلاعات مصرف کننده) اشاره داشت. بسته بندی در هر صنعتی اهمیت و نقش بسزایی دارد. فرقی نمی کند در چه صنعتی فعالیت دارید، موادغذایی، پوشاک یا تکنولوژی، بسته بندی برای بقای شما در صنعت یک امر حیاتی و ضروری تلقی می شود.
بسته بندی محصول شما را در برابر آسیب های احتمالی حفظ می کند تا مبادا خدشه ای به آن وارد شود یا از کار بیفتد. با این اوصاف داشتن یک سیستم بسته بندی مطلوب و با کیفیت برای هر تولیدکننده ای حیاتی و اجتناب ناپذیر است. وجود تجهیزاتی که به شما کمک می کند جوهره برندتان را در تار و پود بسته بندی تزریق کنید، موهبتی به شمار می رود؛ بسته بندی محصول شما را سالم نگه می دارد و در عین حال پیام شما را در گوش مخاطبین زمزمه می کند تا بدانند محصول شما چه جایگاهی داشته و قرار است چه دردی از آنها را دوا کند. بسته بندی در هر صنعتی متفاوت از باقی صنایع بوده و تا حد زیادی به بازار و شیوه های بازاریابی محصولات بستگی دارد. درست است که صنایع مختلف گونه های متفاوتی از بسته بندی را به کار می بندند اما هدف و رسالت اصلی بسته بندی در تمامی صنایع یکسان است. اکثر قریب به اتفاق تاجران بر این باورند که بسته بندی تفاوت میان سالم و بی نقص رسیدن یک محصول سالم به بازار و نابود شدن آن را رقم می زند. در ادامه قصد داریم شما را با مواد متفاوتی آشنا کنیم که در تولید بسته بندی کاربرد دارند:
مصرف کاغذ بسیار وسیع و گسترده است چون؛
کاغذهای تجاری عمدتاً از فیبرهای سلولزی تهیه شده از خمیر چوب به دست می آیند اما می توان از منابع دیگری نظیر پنبه، کاه، آگوا و کنف هم برای تولید کاغذ بهره برد. تمامی این مواد قابل بازیافت هستند. مبنای اندازه گیری کاغذ و مقوا وزن و ضخامت آنها است. به موادی که وزن آنها کمتر از ۲۵۰ گرم در هر متر مربع (gsm) باشد، واژه کاغذ اطلاق می شود و چنانچه وزن آنها در حدود ۲۵۰ گرم در هر متر مربع (gsm) باشد، آن را مقوای کاغذی می نامند. الیاف کاغذ در راستای طولی موازی با ماشین کاغذ سازی است که این مسئله خواص و کاربرد کاغذها را تحت الشعاع قرار می دهد:
با لمینیت (چند لایه) کردن کاغذ می توان استحکام و دوام آن را افزایش داد تا بتواند در برابر عوامل محیطی بهتر تاب آورد. مواد مورد استفاده در لمینیت کردن کاغذ می توانند براق، مات یا برجسته باشند، البته برای لمینیت کردن کاغذ می توان از مواد دیگری نظیر فویل یا پلاستیک بهره برد. برای تولید کارتن، جعبه های مقوایی، برچسب، بروشور، لوله، جعبه های محکم و بسته بندی های شانه تخم مرغی می توان از کاغذ و مقوا استفاده کرد.
ترکیبات به کار رفته در شیشه های تجاری غالباً سیلیکون، کربنات سدیم، کربنات کلسیم است، اما برای رنگ کردن، براق شدن و افزایش مقاوت آن در برابر حرارت و گرما می توان ترکیبات دیگری به آن اضافه کرد. شیشه یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین موادی ست که در صنعت بسته بندی به مصرف می رسد، به این دلیل که؛
بزرگ ترین ایراد شیشه شکننده بودن آن و خطراتی است که شکستن آن در پی خواهد داشت. در مواردی که نور باعث تجزیه یا فساد مواد درون بسته بندی شود، شفاف بودن شیشه مشکل ساز خواهد شد. شیشه را می توان بی هیچ واسطه ای تزئین کرد اما غالباً برای تزئین آن از لیبل و برچسب استفاده می شود.
قلع و آلومینیوم رایج ترین فلزاتی هستند که در صنعت بسته بندی به کار می روند، از این فلزات می توان برای تولید قوطی نوشیدنی، کنسرو، قوطی اسپری، تیوب ها، ظروف استوانه ای شکل و جعبه های درب دار مخصوص هدیه دادن شیرینی و بیسکوئیت و امثال آن بهره گرفت. تمامی این بسته بندی ها قابل بازیافتند.
برای تولید قوطی کنسرو و مواد غذایی عمدتاً از ورق های قلع اندود استفاده می شود، البته برای این منظور می توان از ورقه های فولادی پوشش دار هم بهره گرفت.
برای تولید قوطی نوشیدنی، سینی، بسته بندی های لوله ای (تیوب) و امثال آن بیشتر از آلومینیوم استفاده می شود. می توان فویل های آلومینیومی را در ساخت بسته بندی های چندلایه، خشابی (blister) یا درپوش ظروف به کار برد. برای تولید بسته بندی هایی با ویژگی های زیر می توانید از خواص بی همتای فلزات بهره گرفت؛
از جمله محدودیت های بسته بندی فلزی می توان به بالا بودن وزن و شکل پذیری نه چندان ساده آنها اشاره کرد، مخصوصاً با توجه به این که در بسته بندی های پلاستیکی دیگر خبری از چنین محدودیت هایی نیست.
دات نرم افزار افتخار همکاری با شرکت هایی از جمله محب پلاست، وکیوم نوین، جعبه طلای ایران، جعبه طلای پرشین و... داشته است و خلاقیت ها، دانش وتلاش های این شرکت ها در امر بسته بندی را در قالب وب سایت ها نشان داده است.