12 تکنیک و استراتژی فروش مناسب در مغازه، فروشگاه و خرده فروشی

  • شنبه 09/آذر/1398
12 تکنیک و استراتژی فروش مناسب در مغازه، فروشگاه و خرده فروشی
مغازه داران به دنبال مشتریان وفاداری هستند که بتوانند محصولات خود را به آن ها بفروشند.

این مشتریان وفادار کسب و کار شما را به دیگران معرفی می کنند و باعث افزایش بقای شما می شوند.
در گذشته، مشتری های فروشگاه های بزرگ مانند اتوبوس های شرکت واحد بودند. اگر یکی را از دست می دادید، چند دقیقه بعد، دیگری از راه می رسید. هیچ فروشگاهی نگران کیفیت خدمات دهی به مشتری نبود چون می دانست اگر یک مشتری از خدمات فروشگاه راضی نباشد، حتما مشتری دیگری به مغازه او خواهد آمد و از همان خدمات راضی می شود.
دلیل عمده این که در آن زمان افراد زیادی به این امر روی می آوردند، آسان بودن و درآمد زا بودن این کسب و کار بود. به صورتی که صاحب یک فروشگاه خرده فروشی می توانست برای خود بین ۲۰ تا ۳۰ درصد، افزایش فروش سالانه در نظر بگیرد.
خرده فروشی شاید چالش بزرگی باشد، به ویژه در سال های اخیر که غول های تجارت الکترونیک مانند آمازون سر برآورده اند. احتمالا این جملات را شنیده اید که «خرده فروشی مرده است» و «فروشگاه های فیزیکی دیگر توان رقابت ندارند». اما واقعیت این است که آمار، چیز دیگری را نشان می دهد و تأکید می کند که خرده فروشی همچنان می تواند به راه خود ادامه دهد.
ما می دانیم که خرده فروشی به قوت خود باقی است. اما صِرف اینکه خریداران دوست دارند از مغازه ها خرید کنند، به این معنا نیست که آن ها می خواهند محصول شما را بخرند. می توان و باید خریداران را با عناصر موجود در فروشگاه، تحت تأثیر قرار داد.
امروزه در همه جا رقابت ایجاد شده است. این رقابت، لحظه ای متوقف نمی شود. شما هم نباید لحظه ای از آن غافل باشید.

تکنیک و استراتژی فروش

۱- مشتری خود را بشناسید

این نکته بدیهی به نظر می رسد، اما اگر بدانید چه تعداد از برند ها و خرده فروش ها برای مخاطبانِ اشتباه بازاریابی می کنند، شگفت زده خواهید شد. بسیاری از مشتری ها حاضرند اطلاعات شخصی شان را در اختیار شما بگذارند و در عوض، پیشنهادی ویژه یا تخفیف خوبی دریافت کنند. شما هم، می توانید از این اطلاعات برای فروشِ بیشتر سود ببرید. محیط خرده فروشی تان را با توجه به علایق مخاطبانِ هدف تان طراحی کنید.

2- به مردم حداقل یک دلیل برای رفتن به فروشگاه خود دهید

اولین چیزی که یک صاحب فروشگاه می تواند برای بهتر ساختن فروشگاه یا فروشگاه های خود انجام دهد، این است که با ایجاد یک ساختار مناسب به مردم حداقل یک دلیل برای رفتن به فروشگاه خود بدهد. به عنوان مثال مغازه های مختلف می توانند رویداد های متنوع و جذابی برگزار کنند. استفاده از کوپن های تخفیف همواره برای مخاطبین شما جذاب خواهد بود. مشتریان همیشه علاقه مندند که اجناس را با قیمت کمتری خریداری کنند. این عوامل باعث می شود تا مشتریان تجربه خوبی از خرید از فروشگاه شما داشته باشند و شما را به دیگران توصیه کنند.

تکنیک و استراتژی فروش

3- تمرکز خود را بروی نحوه فروش بگذارید

فرض کنید هیچ کس واقعا نیازی به خرید کالا های شما ندارد، زیرا احتمالا نیازی به خرید آن در حال حاضر نمی بینند. در طول ۲۵ سال گذشته، ما از یک اقتصاد مبتنی بر کمبود کالاها و خدمات به سمت فراوانی غیر قابل تصور آن ها رفته ایم. بسیار سخت است که که شما بتوانید چیزی را بفروشید که می توان آن را در جای دیگری به راحتی بدست آورد. به همین منظور باید تمرکز خود را بر روی نحوه فروش کالای خود بگذارید و یک تجربه مشتری متمایز ایجاد کنید. زیرا محصولات می آیند و می روند، اما همیشه بازار برای تجربه های خرید متمایز و به یاد ماندنی وجود خواهد داشت. برای این کار کافی است کسب و کار خود را طوری تنظیم کنید که به مشتریان خود، آن چیزی را بدهید که آن ها می خواهند وخواهید دید که آن ها از شما خرید خواهند کرد و باعث رونق کسب و کار شما خواهند شد.

4- بسته بندی مؤثر است

تحقیقات نشان می دهند بسته بندی می تواند اثر بسیار زیادی روی تصمیم مشتری ها بگذارد. عواملی مانند اندازه و شکل، رنگ، جنس و فونت، همگی روی ادراک مشتری اثر می گذارند. با توجه به تعداد بسیار زیاد خریدارانی که از فروشگاه ها خرید می کنند، بسته بندی عامل بسیار مهمی است که نباید در استراتژی فروش تان از آن غفلت کنید.
در یکی از مقاله هایی که اخیرا در انبار آنلاین منتشر شده است به موضوع بسته بندی محصول و تاثیر آن در فروش اشاره شده است.

بیشتر بدانید:12 نکته کلیدی درباره طراحی بسته بندی محصولات

5- از ابزارهای دیجیتال استفاده کنید

امروزه واژه ی «دیجیتال» شامل چیزهای بسیار زیادی می شود. شبکه های اجتماعی، ایمیل ها، اپلیکیشن های تلفن های هوشمند و حتی اپلیکیشن های دیجیتالِ درون فروشگاه، همگی «دیجیتال» هستند. از همه ی این موارد استفاده کنید. تا جایی که می توانید، درباره ی این گزینه ها چیزهایی یاد بگیرید و سپس مواردی را انتخاب کنید که بیشتر مناسب کار شما هستند. وابستگی خودتون رو به روش های سنتی کنار بگذارید.

تکنیک و استراتژی فروش

6- کانال های فروش خود را گسترش دهید

اگر به ایجاد فروشگاه های جدید افتخار نمی کنید و یا سرمایه ایجاد آن را در حال حاضر ندارید؟ به جای آن به ایجاد تنوع در کانال های فروش خود مانند فروش آنلاین و یا استفاده از شبکه های اجتماعی فکر کنید. شما به عنوان یک فروشگاه مستقل، باید بتوانید به گونه ای کانال های فروش خود را طراحی کنید که مشتری هر وقت تمایل داشت بتواند از محصولات و خدمات شما بهره گیرد. امروزه استفاده از دیجیتال مارکتینگ استراتژی اولی تمامی فروشگاه هاست. برای محصولات خود فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید، از شبکه های اجتماعی رایج استفاده کنید تا محصولات خود را به دیگران نمایش دهید و در نظر داشته باشید که با ارائه محتوای مناسب از طریق سایت و شبکه های اجتماعی می توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.

7- درباره ی محصولاتی که می فروشید، اطلاعات کافی داشته باشید

فروشگاه های زنجیره ای بزرگ و غیرشخصی نیازی ندارند همه چیز را درباره ی محصولات عرضه شده شان بدانند. قیمت پایینی که ارائه می کنند، مزیت رقابتی خوبی به آن ها می دهد. برای رقابت با این فروشنده های بزرگ باید درباره ی همه ی اقلامِ فروشی تان اطلاعات دقیقی داشته باشید. باید ضعف ها و قوت های همه ی اجناس تان را بدانید. پیشرفت های جدید را در نظر بگیرید و به روز باشید. سعی کنید بیشترِ مدل های جدید را داشته باشید. زمانی که نیروهای جدید را آموزش می دهید، نحوه ی کار محصولات مختلف را به آن ها آموزش بدهید. هر کاری می توانید بکنید تا میزان تغییر در کارمندان تان را به حداقل برسانید، چرا که جایگزین کردن فروشنده ای مطلع، کاری پرهزینه و زمان بر است.

هرگز مطالعه و تحقیق را متوقف نکنید

8- هرگز مطالعه و تحقیق را متوقف نکنید

ممکن است برخی از ویژگی های یک فروشنده و صاحب یک فروشگاه موفق در شما نباشد، بنابراین باید به دنبال یادگیری بیشتر باشید. هر چند آزمون و خطا، از روش های متداول یادگیری است، اما این روش در این حوزه کاربرد چندانی ندارد. مثلا اگر تا به حال، ویترین، نچیده اید و برای اولین بار می خواهید این کار را انجام دهید، ممکن است برای همیشه به حرفه خود لطمه بزنید. شاید مشتری های زیادی از کنار فروشگاه شما رد شوند و هیچ توجهی به شما نکنند و یا حتی عده ای نیز هرگز به فروشگاه شما بر نگردند.
برای رفع این موضوع، مطالعه مجلات مرتبط، بررسی رقبا برتر در حوزه صنف شما و جستجو در اینترنت می تواند کمک شایانی به شما نماید. در عصری که ما در آن قرار داریم که انفجار اطلاعات نام دارد، نداستن موضوعی واقعا قابل درک نیست.

9- به محصولات تان اشتیاق نشان بدهید

این نکته با توصیه ی قبل کاملا هماهنگ است. اگر مشتری احساس کند شما به چیزی که می خواهید بفروشید، واقعا اشتیاق دارید، احتمالا تمایل بیشتری به خرید آن خواهد داشت. اگر واقعا طرف دار محصولات تان باشید، راحت تر می توانید آن ها را بفروشید. اگر افرادی استخدام کنید که واقعا به محصولات تان علاقه مند باشند، در این صورت کاملا هوشمندانه عمل کرده اید. زمانی که با افراد برای استخدام مصاحبه می کنید، به دنبال کسانی باشید که به محصولات شما ابراز علاقه می کنند.

فروشنده

10- بازار خاص خود را پیدا کنید

به طور کلی بازار از لحاظ وسعت، بسیار گسترده و عظیم است، اما فقط فروشگاه های بزرگ و موفق می توانند به همه آن نفوذ و تسلط دشته باشند. اما خرده فروش های کوچک تر نیز که احتمالا شما یکی از آن ها هستید، به دلیل محدودیت منابع و نقدینگی کافی، باید در عرصه بازار های تخصصی کوچکتر فعال باشید تا بتوانید از عهده نیاز های این بازار برآیید. اگر می خواهید بازار خاص خود را مشخص کنید، شناسایی جریان های بازار، رقبا و مشتری های آینده بازار کاملا ضروری است. سعی کنید به دنبال یافتن و رفع کردن نقایص این بازار، یعنی نیاز های برآورده نشده مشتریان باشید.

11- هرگز نپرسید: «می توانم کمکی بکنم؟»

تاکنون چند بار شده است که وارد فروشگاهی بشوید و از شما بپرسند که آیا به کمک احتیاج دارید یا خیر و شما هم پاسخ بدهید: «نه، ممنون. فقط می خواهم نگاه کنم»؟ احتمالا از بس این اتفاق برای تان افتاده است، حتی نمی توانید تعداد دفعات تکرارش را به خاطر بیاورید. روش بهتر این است که اجازه بدهید مشتری ها وارد شوند و محصولات را ببینند. پس از اینکه چند دقیقه در مغازه پرسه زدند، باتوجه به جایی که در آن مشغول گشتن هستند، این سؤال را از آن ها بپرسید.

بیشتر بدانید:مقایسه عمده فروشی و خرده فروشی

12- نقدینگی خود را مدیریت کنید

کسب و کار شما بدون نقدینگی، عمر زیادی نخواهد داشت. نقدینگی مانند خون و نیروی حیاتی کسب و کار شماست. پولی که به فروشگاه شما وارد و یا از آن خارج می شود رگ های حیاتی است که کسب و کار شما را از نظر مالی، سالم نگه می دارد. اگر هوشمندانه بودجه ریزی کنید و اختلاف درآمد و هزینه ماهیانه را بدانید، نگران بی پول شدن نخواهید بود.

تکنیک فروش

نتیجه گیری

استفاده از تکنیک ها و استراتژی های فروش مناسب تفاوتی چشمگیر در موفقیت شما ایجاد می کند. با استفاده از فروشنده های آگاه، خوش مشرب و واقعا علاقه مند، می توانید کارایی این استراتژی ها را بیشتر کنید. در اینجا هدف نهایی این است که مشتری ها برای خرید بارها و بارها پیش شما بازگردند. هنگامی که مشتری ها با ذهنیتی مثبت درباره ی فروشنده ها مکان را ترک کنند، تمایل خواهند داشت که باز هم به فروشگاه شما مراجعه کنند. تکرار خرید برای رشد کسب وکار شما ضروری است، در نتیجه تمام تلاش تان را بکنید تا بتوانید توصیه های بالا را به اجرا در بیاورید. تکنیک های فروش دوستانه و غیرتهاجمی، افراد را به سمت خرید چیزی هدایت می کند که نیاز دارند. با استفاده از این تکنیک ها می توان مشتری ها را خوشحال کرد.

منبع:سپیدار، چطور
درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید