قیمت کالا، مجموعه پولی است که برای خرید کالا به فروشنده پرداخت می شود. اما در مواردی هزینه های حمل، دریافت، بازرسی فنی و.. به آن اضافه می شود. در مواردی که تخفیف کلی مطرح نباشد، قیمت کالا در میزان سفارش تاثیری ندارد. اما، هنگامی قیمت کالا با حجم سفارش تغییر کند، مقدار سفارش تابعی از قیمت نیز باشد.
نگهداری کالا در انبار در مواقع تخصیص مقدار زیادی از پول فروشگاه به انبار کردن کالا است. این پول در مدت انبار بودن کالا هیچ بهره ای را عاید فروشگاه نمی کند. تا هنگامی که همه کالا به فروش نرود، از آن نمی تواند برای هیچ منظور دیگری استفاده کرد.
به علاوه، در صورت طولانی شدن مدت انبار کالا، هزینه ممکن است بسیار گران تمام شود و برای فروشگاه مشکل گردش نقدینگی ایجاد کند.
هنگامی که فروشگاه، کالا انبار می کند، کالا باید ابتدا توسط کارکنان جابجا شود و سپس انبار گردد. این امر، نیاز به تجهیزات جابجا کننده، تسهیلات انبار کردن کالا، نیروی انسانی و… دارد که هزینه های قابل توجهی صرف آن ها می شود.
هزینه نگهداری کالا مشتمل بر هزینه هایی است که فروشگاه در قبال نگهداری کالا متحمل می شود. مانند هزینه های مربوط به بیمه، کرایه انبار، سوخت، روشنایی، مالیات و نیز خسارت هایی مانند سرقت، آتش سوزی، فاسد شدن اجناس، آسیب و صدمه دیدگی و…
گاهی ممکن است کالاهای نگهداری شده در انبار، منسوخ شوند. این امر هزینه های انبار کردن کالاها را افزایش می دهد.
کالاها، در واقع پول نقد فروشگاه به حساب می آید. بنابراین، باید در شرایط مطمئن و حفاظت شده نگهداری شوند. خرید، نصب و اداره سیستم های حفاظتی بسیار پرهزینه است. (مانند تلویزیون های مدار بسته در محل انبار و..)
انبار کردن کالا به کارهای دفتری (مانند کنترل دریافت کالا، کنترل صدور کالا، ثبت کارت های موجودی کالاهای انبار، ثبت کارت های ظروف نگهداری کالاها در انبار و…) نیاز دارد و انجام این کارها چه به صورت دستی یا مکانیزه الزامی است. این مجموعه کارهای دفتری بسیاری از منابع فروشگاه را (به صورت فضاء، نیروی کار، مهارت ها، وقت و …) به خود اختصاص می دهند.
در کنترل موجودی، برای بهینه کردن هزینه های کالا، همیشه با دو سوال مواجه هستیم که باید برای آن ها تصمیم جداگانه بگیریم:
سوال اول به مقدار کالای موجود و زمان لازم برای تامین سفارش جدید اشاره دارد.
سوال دوم به هزینه های انبارداری و هزینه صدور سفارش مربوط می شود.
پس؛ موجودی باید به اندازه ای باشد که تا زمان دریافت سفارش بعدی، پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.
منبع: سپیدار