مانند هر کسب و کار دیگری کسب و کارهای اینترنتی نیز می تواند افت و خیز زیادی را در مسیر خود داشته باشد. همانطور که دیدید کسب درآمد از طریق اینترنت هزار و یک راه دارد. مهم این است شما بهترین راه را انتخاب کنید و آماده ی شکست ها و پیروزی های این راه نیز باشید. اما داشتن اطلاعات از قبل معمولا به گرفتن تصمیم های درست تر منجر می شود به همین جهت چند اشتباه بزرگ در این زمینه را در ادامه برای شما فهرست کرده ایم که امیددارم آنها را به دقت بررسی کنید.
معمولا افرادی که وارد حوزه ی کسب و کار اینترنتی می شوند جز یکی از این دو دسته هستند:
دسته ی اول طبعا دچار مشکلات زیادی در این راه هستند که شایع ترین آن این است که می خواهند یک شبه به همه چیز برسند. البته که در کسب درآمد اینترنتی این کار ممکن نیست و در این فضا مهارت حرف اول را میزند که یک شبه کسب نمی شود.
شاید این جمله درست باشد. کسب درآمد از اینترنت برای افرادی که صبر و حوصله ندارند و نمی خواهند روش های مختلف رسیدن به موفقیت را امتحان کنند روش مناسبی نیست. باید بدانید که در این روش کاری لازم است به خودتان زمان کافی اختصاص دهید تا اولا با فضای کاری آشنا شوید و در ثانی بتوانید راه های مختلف را امتحان کنید. یعنی صرفا به علت ترس یا به نتیجه نرسیدن در روزهای اول شروع به کار از رویای کسب درآمد از اینترنت دست نکشید. گاها لازم است زمانی را در ابتدا صرف آموزش دیدن کنید.
معمولا افراد بعد اینکه وارد فضای کسب و کار اینترنتی می شوند، به دلیل هیجان ناشی از این فضا تصمیم می گیرند که از کار اصلی خود استعفا بدهند تا بتوانند روی کار اینترنتی خود تمرکز کنند. این کار یک ریسک تمام عیار است! بهتر است کسب و کار اینترنتی را در کنار کار اصلی خود آغاز کنید. به مرور و بعد از حرفه ای شدن در این فضا اگر اینطور به نظر آمد که با صرف زمان بیشتر می توانید به درآمدهای خیلی بالاتر برسید، به سراغ استعفا از شغل قبلی خود بروید. مهم این است که هیجان و اطلاعات غیرواقعی منجر به ریسک های غیرمنطقی و ضرر و زیان شما نشود.
در این نوشته این دومین بار است که به تنبل ها و کسب و کار اینترنت اشاره می کنیم. دلیل آن این است که تصور می شود کار اینترنتی نیاز به هیچ تلاشی ندارد و کافیست یکجا بنشینید و کسب درآمد کنید که این دقیقا خلاف واقعیت است و بلعکس در کسب و کار اینترنتی باید وقت و انرژی بسیار بیشتر از چیزی که انتظارش را دارید صرف کنید. صرفا شاید کار اینترنتی نیاز به فعالیت فیزیکی به صورتیکه در ذهن است نداشته باشد، اما مطمئن باشید فعالیت فیزیکی این مدل کاری به مراتب بیشتر است. بعلاوه اینکه باید همواره در حال یادگیری مباحث جدید باشید.
باید بدانید که حضور در اینترنت به جستجو در گوگل و یا راه اندازی یک کانال تلگرامی یا یک صفحه ی اینستاگرامی محدود نمی شود. کسب درآمد از اینترنت و جذب مشتری و فروش محصولات یا خدمات نیازمند کسب تجربه، دانش و تخصص کافی در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی و تبلیغات است. فروش محصولات در فضای اینترنت به سادگی که گفته می شود و می شنوید نیست. تمامی مهارت هایی که گفته شد برای موفقیت در این فضا لازم است. بعضا ممکن است نیاز به استخدام بازاریابی برای برقراری ارتباط یا جذب مشتریان دارید. پس اگر در ابتدای امر تخصص و دانش کافی در مورد این فضا ندارید بهتر است حتما از کمک یک متخصص استفاده کنید.
حال کمابیش دانستید که برای موفقیت در مسیر کسب و کار اینترنتی چه کارهایی لازم است و اصولا چه چالش هایی در انتظار شماست. بارها در طول این متن قید کردیم: موفقیت در مسیر کسب درآمد از اینترنت نیازمند داشتن تجربه و دانش کافیست. هر چه بیشتر در مورد چالش های مسیر آگاهی داشته باشید، می توانید تصمیم های بهتری بگیرید و موفقیت شما قطعی تر شود. در این راستادر ادامه چند نکته را بررسی می کنیم که برای رسیدن به موفقیت بهتر است در نظر گرفته شوند.
در هر مسیری که وارد شوید؛ اعم از کسب و کارهای واقعی و آنلاین، برنامه ریزی رکن اصلی است که باید در نظر گرفته شود. هر کدام از مسیرهای ذکر شده در بند قبلی را که انتخاب کنید، باید اولین کار شما ترسیم یک نقشه ی راه و هدفگذاری باشد تا بتوانید گام های بعدی را اصولی بردارید. این کار در عین حالی که مهم است اصلا سخت نیست. همین حالا یک برگه بردارید و برای مسیری که در ذهن دارید الزامات را بنویسید. هر چه به ذهنتان می آید یادداشت کنید و در ادامه سعی کنید گام به گام مطابق این هدفگذاری ها حرکت کنید.
گام نهادن در مسیر موفقیت بدون داشتن اطلاعات کافی کاری به شدت دور از عقل است. هر هدفی را که دنبال می کنید باید اطلاعاتتان در آن زمینه به روز باشد. این موضوع علی الخصوص برای فضای اینترنت که تقریبا هر روز در حال تغییر است صدق می کند. شما اگر دانش کافی برای جذب مخاطب و هماهنگ شدن با این تغییرات نداشته باشید، هر چقدر هم محصول یا خدمتتان با کیفیت و حرفه ای باشد موفقیت چندانی کسب نخواهید کرد. دراین حالت به سراغ راهکارهای نامناسب می روید و دوبرابر متحمل ضرر و زیان می شوید. موضوعی که باید به آن دقت کنید این است که حتی اگر به مدارج بالای موفقیت رسیدید نباید در روند دانش اندوزی خود وقفه ایجاد کنید.
شاید این تصور پیش بیاید که رقابت در فضای دیجیتال کمرنگ تر از دنیای واقعی باشد. اما این کاملا خلاف حقیقت است. رقابت در دنیای دیجیتال از قضا بسیار فشرده است و شما با رقبایی ارتباط دارید که بسیار قدرتمند و خطرناک هستند. اگر اندک اطلاعاتی در مورد سئو، بهینه سازی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات اینترنتی، بنرهای تبلیغاتی و مواردی این چنینی داشته باشید می دانید که برای موفقیت در این زمینه به بهبود چند فاکتور نیاز دارید. باید در تمامی این آیتم ها حرفی برای گفتن داشته باشید. ضعف در هر یک از این زمینه ها شما را از رقبای زیادی عقب خواهد انداخت. بایداز فضای رایگانی که موتورهای جستجو در اختیار شما قرار می دهند به نفع کسب و کار خود استفاده کنید. مشتریان باید کسب و کار شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنند و به آن رغبت نشان دهند. این بهترین راهی است که می توانید به جذب مشتری و کسب درآمد اینترنتی بپردازید.
از استراتژی دسته بندی که تقریبا همه ی فروشگاه های بزرگ از آن بهره برده اند به نفع کسب و کار خود استفاده کنید. بنا نیست تمامی محصولات شما در یک دسته بندی به فروش برسند به همین روال قرار نیست همه ی مشتریان شما در یک دسته قرار بگیرند. در هر صورت مشتریان شما طیف خاصی دارند که بهتر است محصولات، مطالب و خدمات خود را برای آنها آماده کنید. این موضوع برای هر فضایی که در آن به کسب و کار اینترنتی مشغول هستید، صدق می کند: اینستاگرام، تلگرام و وبسایت شما کمابیش از همین اصول پیروی می کنند. بعنوان یک نکته در نظر داشته باشید که مشتریان همواره باید منتظر محصول بعدی شما هم باشند.
بهتر است موضوع خلاقیت را با قید یک نکته توضیح دهیم. فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید و محصولات خود را در آن قرار داده اید. بعد از آن احتمالا به سراغ بحث سئو و بهینه سازی وبسایت خود می روید. به احتمال زیاد تمامی ابزارهای تبلیغاتی گوگل مثل تبلیغات کلیکی، گوگل ادوردز و خریدبک لینک می روید. این مسیری است که همه ی کسب و کارها طی می کنند. بدیهی است که رسیدن به موفقیت دراین مسیر مستلزم این است که راهی متفاوت از دیگران پیش بگیرید. در این جا بحث خلاقیت پیش می آید و شما باید پیگیر سبک و روش خود باشید. از اصول پیروی کنید اما در نهایت به قدر کافی خلاقیت به خرج دهید مطمئن باشید در این صورت چالشهای هیجان انگیزی در انتظارتان خواهد بود و به موفقیت می رسید.
مهم این است که از امتحان کردن نترسید، راهکارهای جدید را تست کنید. محتوای شما باید برای مخاطب جذاب و تا حدودی چالش برانگیز باشد. تعامل خود با مخاطبانتان را بالا ببرید و آنها را تا می توانید در گیر محصولات خود کنید.این کار را می توانید با برگزاری مسابقات، دادن جایزه، ایجاد بحث های چالش برانگیز و مواردی از این قبیل انجام دهید. در نهایت هدف این است که خلاقیت به کسب و کار شما برگردد.
پاسخ به سوالاتی که در ادامه می آید به شما کمک زیادی در بحث آنالیز و بررسی کسب و کارتان می کند:
هدف از طرح این سوالات آشنایی شما با جنبه ها و روش های مختلف تحلیل و بررسی کسب و کارتان بود. باید با تمامی این فاکتورها در حد قابل قبولی آشنا بوده و مقدار آنها را برای کسب و کار خود بدانید. ممکن است همه ی روش های تحلیلی به کار شما نیاید، مهم این است که با تمامی روش های آنالیز آشنا باشید و آنها را حسب مورد به کار بگیرید. فراموش نکنید که هیچ مشکلی نیست که قبل از شما کسی با آن مواجه نشده باشد، به همین دلیل در صورت مواجهه با مشکلات آموزش ببینید و مطالعه کنید. سایت مدیر وب در این زمینه اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار داده است که توصیه می کنیم از آنها غافل نشوید.
سعی ما بر این بود تا در این نوشته مباحث مربوط به کسب و کار اینترنتی را به طور کامل پوشش دهیم. جزئیات را مطرح کردیم و ابزارهای لازم را بررسی کردیم. فضای منتخب شما برای کسب درآمد می تواند اینستاگرام، تلگرام، یک وبسایت شخصی یا یک فروشگاه آنلاین باشد. نکاتی که قید کردیم برای تمامی این فضا ها کاربرد دارد. کافیست با صرف وقت و انرژی کافی راه درست خود را پیدا کرده و با برنامه ریزی و هدفگذاری درست و امتحان کردن روش های مختلف بهترین مسیر برای موفقیتتان را پیدا کنید.
منبع: gheyas.com