شرکت های کوچک انتخاب های بالقوه ی زیادی برای فروش دارند؛ به عبارت دیگر جستجو برای مشتریان بسیار آسان تر است. با استفاده از 12 روش موثر زیر شرکت خود را به یک فروش موفق برسانید:
یک روش موثر برای فروش محصول به مشتری این است که یک محصول گرانتر را به او پیشنهاد بدهیم. با این روش، نیاز به کار اضافی برای فروش یک محصول مانند پیدا کردن یک مشتری دیگر نیست. مشتری برای خرید یک محصول خاص با شما تماس گرفته یا شخصاً به شرکت شما آمده است. به عنوان مثال، این مشتری می خواهد کالای X را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان خریداری کند، اینجاست که فروشنده می تواند به او محصول Y را که قیمت آن ۱۴۰ هزار تومان است اما به جای محصول مورد نظر مشتری مزایای بیشتری مانند ضمانت نامه طولانی تر دارد به او پیشنهاد بدهد. این روش فروش بسیار ساده است زیرا فروش محصول را با خدمات بهتر برای مشتری ادغام می کند.
بازاریابی به صورت فروش مستقیم می تواند هزینه های بالایی داشته باشد اما موثر است. در این روش محصولات یا خدمات خود را از طریق تبلیغات اینترنتی یا تلویزیونی به فروش برسانید. بنابراین وقتی که مشتری محصولات را مشاهده نمود با شما تماس می گیرد یا به فروشگاه اینترنتی تان سر می زند و بلافاصله خرید خود را انجام می دهد.
یک روش مفید برای بهبود فروش و حفظ مشتریان این است که به آن ها پیشنهاد دهیم محصولات جدید و به روز شده را خریداری کنند. بنابراین می توانیم با احترام کامل با مشتریان کنونی تماس بگیریم و به آن ها خبر دهیم محصولات به روز شده ای در فروشگاه خود داریم. علاوه بر این می توانیم به آن ها پیشنهاد دهیم که به دلیل وفاداری آن ها در صورت خرید فوری به آن ها تخفیف خواهیم داد.
اگر بخواهیم که محصولات را به صورت تکی و جدا بفروشیم فرایند فروش بسیار زمان بر خواهد بود و حتی ممکن است بی نتیجه باشد. در نتیجه می توان به جای فروش یک محصول، چند محصول را بصورت دسته بندی شده و بسته ای بفروش رساند. به عنوان مثال، می توان یک سِت کامل از محصولات مراقبت از پوست را در یک بسته قرار داد به جای اینکه مرطوب کننده و تمیز کننده را تک تک فروخت. در صورتی که مشتری خواهان تمام بسته نبود می توان آن ها را به صورت تکی فروخت.
اگر محصولات را از طریق یک سایت معتبر و امن به فروش برسانید بسیار بهتر است. علاوه بر این مشتریان ترجیح می دهند که اینترنتی خرید خود را انجام دهند زیرا راحت تر است و لزومی ندارد که شلوغی خیابان ها را نیز تحمل کنند. بنابراین یک کاتالوگ اینترنتی از محصولات شرکت فراهم کنید و در آن محصولات به علاوه ی قیمت هر محصول در کنار آن را به خوبی توصیف کنید. برخی از شرکت ها برای خریدهای اینترنتی تخفیفاتی نیز لحاظ می کنند.
بسیاری از مردم ترجیح می دهند که با دیدن کاتالوگ، کالای مورد نظر خود را خرید نمایند. شما باید کاتالوگ محصولات متداول خود را برای مشتریان ارسال نمایید. در این کاتالوگ سعی نمایید که محصولات را بر اساس دپارتمان طبقه بندی کنید یا اینکه محصولات مربوط به فصل فعلی فروش را در صفحه ی اول کاتالوگ قرار دهید تا نظر مشتریان را بیشتر جلب نماید.
اگر دوست دارید که مردم را ملاقات کنید و به صورت حضوری کیفیت محصولات خود را به آن ها نشان دهید، برگزاری نمایشگاه و نمایش محصولات بهترین انتخاب می باشد. فقط لازم است که برنامه ریزی مناسب داشته باشید و هزینه ی فضای مورد نیاز نمایش محصول را تقبل کنید. بنابراین باید زمانی را برای دعوت افراد و پاسخگویی به آن ها اختصاص دهید. این روش معمولاً فصلی است بنابراین ممکن است فروش به این شیوه تا حدی محدود باشد.
شرکت های کوچک که داری فروشگاه هستند برای فروش کالاهای خود باید از نمایش محصولات در فروشگاه استفاده کنند. بسیاری از سازندگان از بسته هایی که جنبه ی پوستر، استند و بنرهای رنگارنگ دارند استفاده می کنند. قفسه های جذاب را در فروشگاه به گونه ای بچینید که محصولات به خوبی در دید مشتری باشد. فراموش نکنید که فروشگاهی مرتب و منظم را برای خرید مشتریان فراهم کنید.
برخی از صاحبان مشاغل کوچک با استفاده از مهمانی های خانگی فروش خود را انجام می دهد. در این روش صاحبان شرکت نمونه هایی از محصولات خود را به افراد می دهند و سفارشات را دریافت می کنند. مهمانی های خانگی شبکه ای از مشتریان را که خواهان خرید در یک فضای آرام هستند، فراهم می نماید.
چای کیسه ای نخستین بار به عنوان یک تستر در میان مردم پخش شد تا مشتریان بتوانند پیش از خرید مقادیر زیاد چای، نمونه ای از آن را امتحان کنند تا در صورت داشتن رضایت نسبت به خرید قوطی های بزرگتر اقدام نمایند. دادن نمونه، تستر، هدیه و یا نمایش عملی کارکرد یک محصول تکنیک بی نظیری است که به مشتری فرصت می دهد قبل از خرید، محصول شما را تست کرده و خریدی بدون ریسک و فارغ از هر گونه نگرانی را تجربه کنند. چنانچه طبیعت محصول شما به گونه ای است که نمی توانید تستر و نمونه در اختیار خریداران قرار دهید، با یک تخفیف وسوسه انگیز یا شعار یکی بخر دو تا ببر، مشتریان را نسبت به خرید کالایتان ترغیب نمایید.
عرضه منطقه ای و محلی محصولات از مزیت تعامل و برقراری ارتباط رو در رو و مستقیم سود می برد؛ می توانید یک گردهمایی غیر رسمی در منزل ترتیب دهید تا مهمانان بتوانند محصول شما را از نزدیک بررسی کرده، خدمات شما را امتحان کنند. هر چه مصرف کننده در تست و امتحان محصول شما راحت تر و آزادتر باشد، سریع تر و با اشتیاق بیشتری برای خرید آن پا پیش می گذارد.
رویدادهای سالانه، فصلی و ماهانه می تواند سطحی از هیجان را در مشتریان به وجود آورد و آن ها را تشویق به خرید نماید. با برگزاری رویدادهایی مانند مراسم روز افتتاحیه، خیریه یا تعطیلات، فروش را افزایش دهید. نمایش مد در فروشگاه نیز می تواند روش خوبی برای فروش محصولات باشد.
زمانی که یک محصول جدید تولید می کنید از به زحمت انداختن و کار تراشیدن الکی برای خریدار جداً بپرهیزید. محصول شما می بایست درست به همان شکل و شیوه ای باشد که اولین محصول روانه شده به بازار و محصولات پس از آن بودند. به عنوان مثال شلنگ باغبانی را در نظر بگیرید که نه گره می خورد نه پیچ و تاب اضافی. فرفی نمی کند که این شلنگ برای بار اول است که ساخته می شود یا با هزارم، ظاهر و کاربرد آن تغییری نخواهد کرد، چرا که هدف و منظور از ساخت آن گره نخوردن و تسهیل آبیاری است و نه هیچ چیز دیگر. اسباب بازی بچه ها را باید بتوان بی هیچ دردسری سرهم کرد. نباید توقع داشته باشید مادری که سرش بیش از حد شلوغ است بیش از ۵ دقیقه وقت صرف کند تا از نحوه کار یک آرام پز سر در بیاورید.
بطور خلاصه می توان راهکارهای افزایش فروش را اینگونه ذکر کرد:
منبع: ksykg.com respinatech.com