یکی از مشکلات بزرگ و رایجِ طرح پلان باز، آلودگی صوتی محیط است.
سر و صدا فقط آزار دهنده نیست، بلکه بر عملکرد، انگیزه، خلاقیت و حتی سلامت افراد نیز تاثیر می گذارد. شلوغی اداره حتی موجب بروز بیماری هایی مثل سردرد و میگرن، یا افسردگی و اضطراب می شود.
نتایج مطالعات گروهی از محققان که در مجله معتبر نیوساینس به چاپ رسید، نشان می دهد که از هر 10 کارمند، 7 نفر از سروصدای محیط کار رنج می برند. همچنین در این تحقیق یک سوم کارمندان ترجیح می دادند در خانه و یا مکان های خلوت و بی سرو صدا مثل کافی شاپ یا کتابخانه، با تمرکز بیشتر کارشان را انجام دهند.
براساس این تحقیق، آزار دهنده ترین صداها برای کارمندان به ترتیب عبارتند از:
در این تحقیق مشخص شد، به طور میانگین، در هر روز 90 دقیقه از وقت کارمندان به دلیل مزاحمت های صوتی هدر می رود. پژوهشگران در این تحقیق با بررسی ادارات و سازمان های مختلف، توانستند 7 راهکار برای کم کردن سر و صداهای مزاحم در محیط کار ارایه کنند.
در فضاهای آرام و ساکت، چیزی مزاحم تمرکز افراد نمی شود، درنتیجه عملکرد دقیق تر و بازدهی بهتری خواهند داشت. همه محیط های کاری باز به "اتاق سکوت" نیاز دارند، یعنی باید فضاهایی مختص سکوت، آرامش و تمرکز طراحی کنند.
شلوغی محیط کار لازمه انجام برخی وظایف شغلی است، یعنی این سر و صداها برای برخی مشاغل مفید و مولد است.
یک محیط کار برای بالا بردن تولید خلاقانه و بهره وری، همانقدر که به اتاق سکوت نیاز دارد، به اتاق گفتگو هم نیاز دارد. بنابراین باید فضاهایی را برای مباحثه، مجادله و تعاملات پرشور و سازنده درنظر گرفت.
طبق بررسی های مختلف، محیط هایی که در پس زمینه شان، سر و صداهایی کوتاه وجود دارد، بازدهی بهتری نسبت به محیط های کاملا ساکت دارند. صداهای پس زمینه، استرس ناشی از شلوغی محیط را کم می کنند.
کف پوش هایی با جنس موکت، سقف های آکوستیک، پارتیشن های عایق صدا می توانند آلودگی صوتی در محیط کار را کم کنند.
اگر هیچ کدام از گزینه های بالا عملی نبود، از گوش گیر استفاده کنید. گوش گیر از ورود صدا به گوش جلوگیری می کند و باعث افزایش تمرکز می شود.
اگر شنیدن موسیقی در حین کار حواس شما را پرت نمی کند، می توانید از هدفون هم استفاده کنید.
هرگز قدرت طنزهای زیرکانه را دست کم نگیرید، مخصوصا وقتی واقعا نیاز به تمرکز دارید. در چنین زمان هایی، روی یک کارت کوچک بنویسید "لطفا مزاحم نشوید!" و آن را روی میزتان بگذارید. از این راه به همکاران تان اعلام می کنید که نیاز به سکوت دارید.
هرگاه احساس کردید، سروصدای محیط تمرکزتان را بهم می زند و بر روی کار و عملکرد شما اثر منفی دارد، با همکار یا مدیرتان صحبت کنید. احتمالا بیشتر این سر و صداهای مزاحم، خیلی سریع و راحت برطرف می شوند.
آیا محل کار شما هم شلوغ و پر سر و صداست؟ برای رفع این مزاحمت های صوتی، شما چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟