امروزه در استایل زندگی کنونی بسیاری از افراد به دلیل مشغله کاری زیاد و همچنین برای فرار از ترافیک شهری و هیاهوی خیابان ها تمایل زیادی برای خرید ازآنلاین شاپ ها نشان می دهند .از این رو بیشتر کالاها و خدمات مورد نظر خود را آنلاین سفارش می دهند .پس به جرات می توان گفت خرید اینترنتی جزءجدا نشدنی از زندگی در جامعه پیشرفته امروزی می باشد.
افزایش قیمت در فروشگاه آنلاین مقوله ای بدیهی می باشد و این امر تحت تاثیر عوامل و فاکتورهای متفاوتی صورت میگیرد. یک فروشگاه خوب و مشتری مدار برای افزایش قیمت کالاهای خود باید یکسری اصول و مقرراتی را رعایت کرده و شعار همیشه حق با مشتری است را در اولویت کسب و کار خود قرار دهد. در ادامه شما را با فاکتورهای مهمی که باید هنگام افزایش قیمت در فروشگاه آنلاین به آن ها توجه کنیم، آشنا خواهیم نمود.
اولین موردی که هنگام افزایش قیمت در فروشگاه آنلاین باید به آن توجه داشته باشیم این است که این افزایش قیمت کاملا منطقی بوده و ماورایی و غیر قابل هضم نباشد. ما اگر بخواهیم درباره ی افزایش قیمت در کالای خاص و یا همه ی محصولاتمان بدون فکر و علت کاری انجام دهیم مطمئنا جذب مشتری خوبی نخواهیم داشت و کسب و کارمان رونق چندانی نخواهد گرفت. این مورد بدان معناست که اگر قصد افزایش قیمت دارید، بهتر است دلیل آن را نیز کاملا منطقی، مشخص کنید. برای مثال: بگویید که به علت بالارفتن قیمت ارز، مجبور به افزایش قیمت کالاهای وارداتی شده اید.
یک مدیر خوب و حرفه ای در حیطه فروش و خدمات رسانی به مشتری، اگر ناگزیراست که افزایش قیمتی انجام بدهد بهتر است که قبل از انجام کار اطلاع رسانی انجام داده و مشتری را در جریان افزایش قیمت و حتی علت آن قرار دهد. در چنین شرایطی، می تواند اعتماد و وفاداری مشتریان را به خود جلب کند.
یکی دیگر از مواردی که در افزایش قیمت محصولات فروشگاهی باید به آن توجه داشته باشیم، افزایش قیمت درصدی روی تمامی کالاها می باشد. منظور از افزایش درصدی این است که اگر مجبور به افزایش قیمت شدیم همه کالاها را به یک نسبت قیمت گذاری کنیم. مثلا اطلاع رسانی کنیم که بنا به دلایلی تمامی محصولات فروشگاه دو درصد افزایش قیمت خواهند داشت.
یکی دیگر از راهکارهای تشویق کاربران برای خرید تعداد بیشتر محصولات استفاده از قیمت گذاری پلکانی و ارائه تخفیف می باشد. روش قیمت گذاری پلکانی رابطه مستقیمی با نقش کاربر و تعداد کالاهای انتخابی دارد. در این روش قیمت های مختلف به کاربر نشان داده می شود و کاربر در ازای خرید بیشتر محصولات از درصد بالاتری از تخفیف برخوردار می شود. به عنوان مثال: به خریدار پیشنهاد می شود در ازای خرید دوازده عدد شیشه رب گوجه فرنگی از بیست و پنج درصد تخفیف بهره مند خواهد شد. یا در صورت عضویت در باشگاه مشتریان سایت، ده درصد دریافت خواهند نمود. در این روش فروشنده فروش بیشتری خواهد داشت و خریدار نیز تمایل بیشتری برای عضویت در سایت و خرید بیشتر از سایت پیدا خواهد کرد.
برای افزایش قیمت کالاها و محصولات، مخصوصا در حوزه کسب و کار اینترنتی همیشه باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر ما فروشنده یک کالای جهانی هستیم، باید قیمت گذاری روی کالا را طوری انجام بدهیم که قیمتی که ما روی کالا می گذاریم با قیمت جهانی آن مطابقت داشته و هرگاه مجبور به افزایش قیمت ها شدیم، اول قیمت جهانی آن کالا را چک کنیم و طبق قیمت جهانی، ما هم محصولاتمان را قیمت گذاری کنیم. در این صورت اعتماد مشتری به ما بیشتر شده و اعتبار و شهرت فروشگاه بالاتر می رود.
نوسان قیمت کالا همیشه و همه جا امری غیر قابل پیشگیری و عادی می باشد. اینجاست که ما باید مدیریت درستی داشته باشیم و علت را برای مشتری توضیح دهیم. بدون شک هر افزایش قیمتی بدون دلیل نمی باشد. پس چه بهتر که علل افزایش قیمت را برای مشتری توضیح بدهیم. زیرا خریدار هم حق دارد که بداند کالایی که همیشه با قیمت معلومی خریداری می کرده به چه علت گرانتر شده است. در این صورت به فروشنده اعتماد بیشتری کرده و از خرید خود راضی تر خواهد بود.
نکته مهم و قابل توجه که باید در نظر داشته باشیم این است که با توجه به هر فصل، اعیاد ویژه، عید نوروز، ماه رمضان و حتی مناسبت های دیگر، خرید یک کالای بخصوص افزایش می یابد و اکثریت برای خرید کالای خاصی تمایل نشان می دهند. به همین علت در آن موقعیت زمانی خاص قیمت آن کالا به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند. به طور مثال: معمولا در فصل تابستان قیمت وسایل سرمایشی افزایش پیدا می کند. همچنین برای مثال: در ماه رمضان چون تقاضای خرما بیشتر می شود قیمت آن هم افزایش می یابد.
یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت در فروشگاه های اینترنتی و آنلاین شاپ بالارفتن پول پیک و هزینه پست می باشد که فروشنده را مجبور می کند هزینه حمل و نقل را روی قیمت کالا کشیده و این کار موجب افزایش قیمت کالا می شود. در این گونه مواقع باید کالاها را دسته بندی کرده و به نسبت هزینه حمل و نقل هر محصول به همان اندازه افزایش قیمت را محاسبه کرد. مثلا در کالاهایی مانند: یخچال، تلویزیون و لباسشویی که کرایه حمل و نقل بالایی دارند شما می توانید درصد بیشتری افزایش قیمت داشته باشید. در عوض برای کالاهای کوچک تر و قابل حمل و نقل آسان تر باید درصد کمتری افزایش قیمت در نظر بگیرید.
بهتر است فروشگاه های بزرگ و دارای محصولات متنوع در سایت فروشگاهی خود از نرم افزار اکسل استفاده کنند. افزایش قیمت به کمک اکسل این امکان را به فروشند می دهد که خیلی راحت و به صورت درصدی، مبلغ تمامی کالاهای خود را به یکباره تغییر دهد. برای مثال اگر فروشنده ای دارای 3000 محصول در فروشگاه آنلاین خود باشد، اگر بخواهد به صورت قیمت ها را تغییر بدهد، هم زمان طولانی از دست خواهد داد و هم احتمال خطا بسیار بالاتر خواهد رفت. از این رو استفاده از نرم افزار اکسل، به مدیران فروشگاه های آنلاین توصیه می گردد.
ما در این مقاله توضیح دادیم که یک کارفرما و مدیر اگر بخواهد افزایش قیمتی بر روی کالاهای خود داشته باشد باید از چه اصول و قواعدی پیروی کند. اگر این افزایش قیمت منطقی و طبق عرف جامعه باشد، هم مشتری ها اظهار رضایت می کنند و هم باعث پیشرفت و توسعه فروشگاه می شود.
افزایش قیمت در هر محصول و کالایی اجتناب ناپذیر می باشد ولی یک کار فرما و مدیر کار آزموده در مرحله اول باید علت افزایش قیمت را به مشتریان خود توضیح داده و بابت همراهی و درک علت افزایش قیمت از آن ها قدردانی و تشکر کند. البته این قدردانی و توضیح دادن نباید همراه با عذر خواهی باشد. زیرا این افزایش قیمت برای پیشرفت کسب و کار و بالا بردن سطح کیفی محصولات می باشد. در نهایت ارزش برند و مجموعه شما بالاتر رفته و مشتری همواره همراه شما خواهد بود.
به طور کلی می توانیم نتیجه بگیریم که اگر بخواهیم برای بهبود کسب و کار و چرخه خرید و فروش فروشگاه خود افزایش قیمتی داشته باشیم، با مدیریت صحیح، می توانیم این کار را به نحو احسنت انجام دهیم. به کمک سیستم نرم افزاری می توانید مدیریت بهتری داشته باشید. انبار آنلاین نرم افزار انبارداری و همچنین سایت متصل به آن را به شما ارایه می کند. دمو رایگان قابل روئت است.